دوشنبه 9 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: جايزه‌های هنری جهانی هيچ ارزشی ندارند، فارس

خبرگزاری فارس: مقام معظم رهبری با تأکيد بر اينکه پيشرفت وسايل ارتباطاتی و هنری، صنعت سينما و فيلم سازی را به ابزاری تأثيرگذار برای بيان افکار و همچنين اهداف سياسی تبديل کرده، فرمودند: نظام جمهوری اسلامی ايران حرف‌ها و ايده‌های جديدی برای گفتن دارد که بايد با استفاده از شيوه های هنرمندانه و تأثيرگذار مطرح شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در ديدار کارگردان، هنرمندان و عوامل توليد سريال حضرت يوسف (ع) ضمن تشکر و قدردانی از اين کار هنری برجسته، تأکيد کردند: اين سريال در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سيما و همچنين هنرمندان بايد در اين زمينه بيش از پيش سرمايه گذاری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان پردازش هنرمندانه قصه در سريال حضرت يوسف (ع) را يکی از ويژگی های بارز اين مجموعه تلويزيونی برشمردند و افزودند: در دنيای کنونی هنر و سينما، معمولا برای جذب مخاطب از برخی مسائل از جمله جاذبه های جنسی استفاده می شود اما در اين سريال که بسيار پرمخاطب و مورد رضايت بينندگان در ايران و ساير کشورها هم بود برخلاف غالب فيلم‌ها و مجموعه های نمايشی محور داستان عصمت و پاکدامنی است.
رهبر انقلاب اسلامی اين موضوع را بسيار ارزشمند دانستند و خاطرنشان کردند: يکی ديگر از ويژگيهای اين سريال به تصوير کشيده شدن شخصيتی جامع الاطراف و نبوت واقعی از يوسف پيامبر بود که اين شخصيت دينی علاوه بر معنويت و توجه به دعا و ذکر در صحنه مديريت جامعه، تدبير امور، مبارزه با ظلم و ايستادگی در مقابل فشارها نقش بارزی داشت.
حضرت آيت الله خامنه ای صنعت سينمای امروز را صنعتی به ظاهر هنری ولی در باطن سياسی دانستند و افزودند: بيشتر شرکت ها و مؤسسات سينمايی در هاليوود مظهر اراده سياسی دستگاه منسجمی هستند که پشت صحنه سياست آمريکا قرار دارد و حتی در برخی موارد فراتر از دولت ها نيز قرار گرفته است.
ايشان با تأکيد بر اينکه پيشرفت وسايل ارتباطاتی و هنری، صنعت سينما و فيلم سازی را به ابزاری تأثيرگذار برای بيان افکار و همچنين اهداف سياسی تبديل کرده، خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی ايران حرف‌ها و ايده‌های جديدی برای گفتن دارد که بايد با استفاده از شيوه های هنرمندانه و تأثيرگذار مطرح شوند.
رهبر انقلاب اسلامی مردم سالاری دينی را يکی از ايده‌های نو و بی‌سابقه در دنيا دانستند و افزودند: مردم سالاری همراه با حقيقت دينی اکنون در ايران تحقق پيدا کرده و می‌توان با شيوه‌های هنری و نمايشی اين واقعيت بی‌نظير را به جهانيان معرفی کرد.
حضرت آيت الله خامنه ای ايستادگی بی محابای نظام اسلامی در مقابل ظلم را يکی ديگر از واقعيت های بی سابقه در دنيا برشمردند و افزودند: حرفها و ايده های جذاب و بسيار پرطرفدار در ميان ملت ها در نظام اسلامی ايران وجود دارد که می توان آنها را در قالب داستان‌های نمايشی بلند و يا کوتاه و با شيوه ای هنرمندانه عرضه کرد.
ايشان با تأکيد بر لزوم استفاده بيشتر از اين ظرفيت برای ترويج تفکر نظام اسلامی خاطرنشان کردند: چنين آثار هنری، قطعاً آثار بزرگی خواهند شد اما هيچگاه جايزه اسکار و يا نوبل هنری را دريافت نخواهند کرد زيرا امروز کوس رسوايی دستگاه‌های جهانی پشتيبان هنر در دنيا زده شده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اين جايزه ها هيچ ارزشی ندارند و هنرمندان نيز نبايد برای کسب اين جايزه ها به دنبال ساخت اثر هنری باشند.
حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه هنرمندان بايد بدنبال ساخت آثار هنری برای حقيقت باشند، خاطرنشان کردند: بايد روش های هنرمندانه را فراگرفت و برای ساخت اثرهای هنری مبتنی بر حقيقت همت کرد که اين هدف نيز جز با تلاش هنرمندان متعهد و جوانان مؤمن محقق نخواهد شد.
ايشان تأکيد کردند: در کارهای سينمايی و مجموعه های تلويزيونی به هيچ وجه نبايد از هنر و روشهای هنرمندانه کم گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی يکی از ضعف های اصلی فيلم ها و مجموعه های نمايشی داخل را نداشتن قصه خوب دانستند و افزودند: قوام يک اثر هنری به قصه پردازی مناسب، قوی و جذاب است که بايد در اين زمينه توجه جدی‌تری شود.
حضرت آيت الله خامنه ای با قدردانی از تلاشهای فرح‌الله سلحشور کارگردان مجموعه تلويزيونی يوسف پيامبر تأکيد کردند: قطعاً همه عوامل اين مجموعه با ارزش و برجسته در پيشگاه خداوند مأجور هستند.
ايشان خاطرنشان کردند: البته برخی ايرادهايی هم که به اين مجموعه گرفته شد يا صحيح نبود و يا آنقدر اهميت نداشت که بخواهد به اين کار بزرگ خدشه ای وارد کند.
در اين ديدار عزت‌الله ضرغامی رئيس سازمان صدا و سيما مجموعه تلويزيونی يوسف پيامبر را يکی از موفق‌ترين مجموعه های نمايشی رسانه ملی برشمرد و گفت: ارتباط گسترده با همه اقشار مردم، مخاطب بالای هشتاد و پنج درصد، رضايتمندی بالای نود درصد، پژوهش قوی و گسترده، گروه حرفه ای و متعهد از هنرمندان و عوامل و استقبال بسيار گسترده در کشورهای مختلف دنيا از ويژگی‌ها و برجستگی‌های سريال حضرت يوسف (ع) است.
وی توجه به موضوعات معارفی در قالب کارهای نمايشی را از جمله رويکردهای رسانه ملی بيان کرد و افزود: با توجه به برخی تجربه های موفق استفاده از ظرفيت داستانهای کوتاه برای موضوعات معارفی در دستور کار صدا و سيما قرار گرفته است.
سلحشور کارگردان مجموعه تلويزيونی يوسف پيامبر نيز در اين ديدار با اشاره به استقبال گسترده از اين سريال در داخل و خارج کشور گفت: قصه زيبای سريال، واقعی و مستند بودن داستان، عبرت آموزی داستان، محتوای غنی اسلامی و جلوه های بصری از عوامل اصلی موفقيت اين مجموعه نمايشی بوده است.
وی همچنين خواستار توجه بيشتر مسئولان و هنرمندان به حقيقت گرايی در فيلم ها و مجموعه های نمايشی و استفاده از ظرفيت داستانهای قرآنی شد.
در پايان اين ديدار، عوامل و هنرمندان سريال حضرت يوسف (ع) از نزديک با رهبر انقلاب اسلامی گفتگو کردند و سپس نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه ای اقامه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016