پنجشنبه 7 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک جوان در ديدار با رهبر: چرا از رهبری انتقاد نمی شود؟ آيت الله خامنه ای: انتقاد هست، فراوان هم هست، فارس

خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب نسبت به صدا و سيما دو انتقاد عمده را وارد دانستند و گفتند: "خيال نکنيد آن حرف‌هائی که صدا و سيما می‌زند، اين همه حرف‌هاست؛ نه، خيلی مطلب هست. "يک سينه حرف موج زند در دهان ما ".

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته با جمعی از نخبگان ديدار داشتند که اين ديدار با حاشيه‌های همراه بود.

*صبح چهارشنبه شماری از نخبگان جوان کشور مهمان رهبرانقلاب هستند تا سومين همايش ملی‌شان را بعد از اين ديدار و گفتگو آغاز کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*مراسم با تلاوت قرآن و شعری در ستايش حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا عليه‌السلام آغاز می‌شود و قرار است با سخنرانی معاون رئيس‌‌جمهور و تعدادی از نخبگان ادامه يابد و به سخنان رهبری ختم شود.

*نسرين سلطان‌خواه معاون جدبد علمی و فناوری رئيس‌جمهور اولين سخنران مراسم است و بعد از او محمدهادی فروغمند عراقی، راضيه طبائيان، فرشيد اميری، سيدپيمان شريعت‌پناهی، سماء گليايی، سيداحسان آذرم‌سا، زهرا محمودی، نفرات ديگری هستند که به عنوان
"نخبگان جوان " ديدگاه‌ها و مباحث مختلف خود را مطرح می‌کنند.

*مباحثی نظير توجه به تجاری‌سازی ايده‌ها، علوم انسانی، لزوم استمرار حمايت از طرح‌های تصويب شده، تقويت بيشتر فرهنگ، تعهد، مشکل‌گشايی اجتماعی و اصلاح و ارتقای جامعه در ميان نخبگان، توجه به عنصر معنويت دينی در فعاليت‌های علمی پژوهشی، استفاده از هنر و ظرفيت‌های آموزش و پرورش برای ايجاد و تقويت روحيه نوآوری در جامعه و... مطرح می‌شود.

*پس از آخرين نفری که برای مطرح کردن ديدگاه‌های خود نوبت داشت، حاضران منتظر صحبت‌های رهبر انقلاب بودند که ايشان از مجری برنامه می‌پرسند: "از دوستانی که قرار بوده صحبت کنند، کسی باقی ماند؟ "
مجری می‌گويد: "اگر شما اجازه اجازه بدهيد، همه‌ جمع هزار نفره‌ای که اين‌جا هستند دوست دارند صحبت کنند "همه می‌خندند.
در اين ميان چند تن از دانشجويان از ميان جمعيت، خواستار فرصتی برای بيان صحبت‌هايشان شدند؛ اين حرکت با واکنش برخی برگزارکنندگان مراسم روبرو شد که آن‌‌ها را دعوت به نشستن می‌کردند اما رهبری با اشاره به يکی از همان جوانها گفتند: "آن آقايی که ايستاده بود و نشاندن‌شان، شما بفرمائيد "
دانشجوی جوان بلند شد و شروع کرد به حرف زدن؛ صدايش از آن‌جا به گوش رهبر نمی‌رسيد، پشت تريبون آمد و پس از معرفی خود سخنانش را آغاز کرد. حرف‌هايش نسبت به سخنران‌های قبلی رنگ و بوی ديگری داشت. ابتدا از عملکرد صدا و سيما پيرامون حوادث اخير انتقاد کرد و با بيان مثالی از رهبری پرسيد: آيا صدا و سيمای ما تصوير درستی از کشور و جهان ارائه می‌دهد يا تصويری غيرواقعی و کاريکاتورگونه؟
آيا صداو سيما به عقايد مختلف اجازه‌ی دفاع از خودشان را می‌دهد؟ عقايدی که به‌خصوص در همين رسانه مورد نقد و يا حتی حمله قرار می‌گيرد؟ آيا صدا سيمای ما نقل‌قولی که از افراد می‌کند و يا رويدادهايی که روايت می‌کند، وفادارانه و منصفانه است؟

*بخش دوم سخنان وی موضوع نقد رهبری بود. "من شايد چهار-‌پنج سال است که به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌کنم. اين مدت واقعاً به ياد نمی‌آورم که مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم، نقد رهبری را هم به شکل عمومی می‌شود مطرح کرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان؛ من احساس می‌کنم اگر چنين نشود، اين شرايط منجر به نفاق و کينه می‌شود؛ مثلاً يک چيزی که در ابتدا يک انتقاد ساده است، چون بستر مناسبی برای بيان پيدا نمی‌کند، ممکن است جنبه‌ مغرضانه به خود بگيرد و کم‌کم بی‌انصافی هايی پيدا شود. "
سخنانش طولانی شده بود. از آقا خواست تا باز هم ادامه دهد و پاسخ شنيد: "من موافقم که شما ادامه بدهيد. وقت از اول هم تمام شده بود، ولی شما ادامه بدهيد "
تشکر کرد و اين‌بار صحبت‌هايش را با انتقاد از چگونگی برخورد نيروی انتظامی با تجمعات پس از انتخابات ادامه داد: اگر مقداری روش‌های اقناعی‌تر داشتيم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمی‌کرديم، نظام ما بقای بهتری نداشت؟ آيا مردم متحدتری نداشتيم؟ چون وحدت واقعی به نظر من بيش از اين‌که با نصيحت حاصل شود نتيجه رفتار مردم با حکومت و رفتار حکومت با مردم است و رفتار مردم با همديگر است. "

*پس از اتمام صحبت‌های او چند نفر به اعتراض بلند شدند تا نوبت برای حرف زدن بگيرند. يکی‌ از آن‌ها گفت: "همين حرف‌های ايشان نشان می‌دهد فضای نقد وجود دارد. ما هم می‌خواستيم حرف بزنيم اما به ما اجازه ندادند و فرصت نشد "
آقا در جواب اعتراضات گفتند: "اين را به حساب کم بودن وقت‌ها بگذاريد و تحمل بفرمائيد. ان‌شاءالله خدای متعال شرح صدر خواهد داد به همه‌ ما که درست بفهميم، درست ببينيم و درست بيان کنيم. "

*حالا ديگر نوبت ميزبان بود؛ جمعيت، بی‌صبرانه منتظر سخنان و يا به عبارت بهتر واکنش آقا بودند.

*رهبر انقلاب در لابه‌لای سخنان خود به برخی از سؤالات و شبهه‌های مطرح شده در جلسه پاسخ دادند: "بنده توی جلسات دانشجويی، دانشگاهی که اين‌جا هستند، گاهی که ببينم حالا بعضی‌ها روی ملاحظه، روی احترام، روی هرچه، بعضی از اين حرف‌ها را که خيال می‌کنند من خوشم نمی‌آيد، نمی‌زنند؛ از نگفتنش ناراحت می‌شوم؛ از گفتنش مطلقاً ناراحت نمی‌شوم.
ای کاش مجال بود تا گفته می‌شد، تا آن‌وقت انسان می‌توانست آن برگ‌های بر روی هم گذاشته‌ی کتاب حرف را باز کند تا خيلی از حقائق روشن بشود. آينده، البته اين کارها خواهد شد. "

*آقا از صدا و سيما گفتند و گفتند که ايشان هم به بخشی از عملکرد اين دستگاه انتقاد دارند اما مثل هميشه انصاف را يکی از شروط نقد سالم عنوان کردند: "در انتقاد از بی‌انصافی يک دستگاه يا يک کس خود ما بايد دچار بی‌انصافی نشويم؛ به اين توجه کنيم. "

*رهبر انقلاب نسبت به صدا و سيما دو انتقاد عمده را وارد دانستند و گفتند: "خيال نکنيد آن حرف‌هائی که صدا و سيما می‌زند، اين همه حرف‌هاست؛ نه، خيلی مطلب هست. "يک سينه حرف موج زند در دهان ما ". اين‌جور نيست که هر چه که انسان احساس می‌کند، اين را گفته باشد يا بتواند بگويد. خيلی حرف‌های زيادی هست. شما جوان‌ها الحمدللَّه باهوشيد، با استعداديد، به‌تدريج خيلی از حقائق برای شماها روشن خواهد شد. "

*ايشان با اشاره به اين سوال که "آيا صدا و سيما وضعيت واقعی کشور را نشان می‌دهد؟ " پاسخ گفتند "نه، ناقص نشان می‌دهد. خيلی پيشرفت‌های برجسته و بزرگ هست که صدا و سيما نشان نمی‌دهد. دليلش هم اين است که شما مجموعه‌ مرتبط با حوادث گوناگون، از خيلی از حقائق کشور و پيشرفت‌های کشور مطلع نيستيد؛ نقص صدا و سيمای ماست. والّا اگر صدا و سيما می‌توانست همان‌جور که تلويزيون فلان کشور غربی با يک سابقه و تجربه‌ فراوان و با استفاده‌های هنری دروغ‌های خودش را راست جلوه می‌دهد، واقعيات موجود کشور را درست منعکس کند، شما بدانيد امروز اميد نسل جوان، دلبستگی نسل جوان به کشورش، به دينش، به نظام جمهوری اسلامی‌اش، به‌مراتب بيشتر از حالا بود. "

*اما انتقاد دوم که درباره انتخابات بود: "شما خيال نکنيد که حالا بنده چون رئيس صدا و سيما را انتخاب می‌کنم، همه‌ برنامه‌های صدا و سيما را می‌آورند، دانه‌دانه بنده نگاه کنم، امضاء کنم. نه خير؛ از خيلی از برنامه‌های صدا و سيما بنده راضی هم نيستم؛ از جمله من راضی نبودم که از ماه اسفند بلکه زودتر از اسفند بعضی از سفرهای تبليغاتی و حرف‌هائی که زده شد و تظاهراتی که می‌شد و مجادلاتی که انجام می‌گرفت از تلويزيون پخش شود، که متأسفانه در تلويزيون پخش شد. "

*اواخر سخنرانی انتظار کسانی که می‌خواستند بدانند، واکنش آقا به سخنان آن جوان دانشجو درباره "انتقاد از رهبری " چيست به سر آمد و ايشان گفتند: "ما که نگفتيم از ما کسی انتقاد نکند؛ ما که حرفی نداريم من از انتقاد استقبال می‌کنم؛ از انتقاد استقبال می‌کنم. البته انتقاد هم می‌کنند. ديگر حالا جای توضيحش نيست؛ انتقاد هم هست، فراوان هم هست، کم هم نيست؛ بنده هم می‌گيرم، دريافت می‌کنم و انتقادها را می‌فهمم."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016