سه شنبه 10 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: جزييات دستگيری ۵ ملوان انگليسی در دست بررسی است، خبر پخش سرودی ديگر در ونزوئلا صحت ندارد، ايلنا

- ايران برای ‌٣٥ کشورعضو شورای حکام نامه‌ می‌فرستد.


ايلنا:سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند تامين سوخت رآکتور تهران گفت: در آينده بحث تامين سوخت هسته‌ای موضوع طبيعی برای همه کشورها خواهد بود چون نياز کشورها محدود به سوخت فسيلی نخواهد بود و سوخت‌های ترکيبی سازگار با مسائل محيط زيستی جايگزين آن می‌شود که يکی از اين سوخت‌ها سوخت هسته‌ای است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران خواستار تغيير ادبيات تامين سوخت هسته‌ای از حالت سياسی به حالت تجاری شد و گفت: ما به عنوان عضو کامل آژانس بين المللی انرژی اتمی از آژانس درخواست کرده‌ايم نسبت به تامين سوخت رآکتور تهران اقدام کنند اما متاسفانه اين درخواست درگيری مسائل سياسی شد و طبيعی است اگر درخواست حقوقی کشوری با مانع روبرو شود آن کشور مجبور است از راه‌های ديگر آن سوخت را تامين کند بر اين اساس اگر آنها معذوراتی برای تامين سوخت رآکتور تهران دارند ايران خود اين سوخت را تامين خواهد کرد و ما نمی‌توانيم تامين نياز خود را منوط به تصميمات سياسی کشورهای ديگرکنيم.
وی همچنين در خصوص راهکار ايران برای تغيير رفتار دوگانه روسيه در قبال خود چيست، نيز گفت: ما با روسيه همکاری‌های گسترده‌ای داريم و برای اين کشور اهميت بالايی در سياست خارجی خود قائل هستيم و به همين نسبت نيز انتظارات بالايی داريم و اگر چه همکاری‌های ما در حال انجام است اما از اقدام روسيه و چين در رای مثبت به قطعنامه شورای حکام گلايه جدی داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمانپرست در رابطه با اظهارات وزير انرژی روسيه که روز گذشته اعلام کرد اين کشور قصد دارد تکنولوژی سطح بالايی به ايران بدهد که با زغال سنگ کار می‌کند در حاليکه هنوز روسيه نيروگاه بوشهر را به ايران تحويل نداده است، گفت: در رابطه با همکاری با روسيه در زمينه‌های فنی و نيروگاهی بحث‌های فنی در حال انجام است و روسيه تعهدات خود را در موعد مقرر انجام می‌دهد و فکر نمی کنم روس‌ها در اين رابطه مشکلی داشته باشند.
وی با تاکيد بر اينکه کشوری که در برنامه راهبردی خود برای توسعه و رفاه مردم تدابيری انديشده است برای تامين نيازها از قبل برنامه ريزی می‌کند، خاطر نشان کرد: طبيعی است ما وقتی احساس کنيم امکان تحقق سوخت از خارج از کشور با تضمين وجود ندارد برنامه خودکفايی را در دستور کار قرار دهيم و احداث سايت‌ها موضوع غير طبيعی نيست که عکس العمل شتاب زده برخی کشورها را شاهد هستيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تلاش رژيم صهيونيستی برای ايجاد جبهه جهانی عليه ايران، تاکيد کرد: رژيم اشغالگر قدس اول بايد تلاش کند در رابطه با جنايات و تلاشش برای کشتارهای گسترده و ذخيره کلاهک‌های اتمی توضيح بدهد
وی همچنين به دستگيری شهرام اميری در کشور عربستان اشاره کرد و گفت: جداَ به دنبال پاسخگويی عربستان سعودی و آمريکا در اين خصوص هستيم.
مهمانپرست همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا ايران در رابطه با کشتار شيعيان در يمن با عربستان تعاملی خواهد داشت، گفت: ما درگيری بين کشورهای اسلامی را نادرست و برادرکشی می‌دانيم و معتقديم بايد جلوی آن گرفته شود.
وی با ابراز اميدواری نسبت به برقراری صلح و آرامش در کشور يمن از کشورهای ديگر خواست در امور داخلی يمن دخالت نکنند.
مهمانپرست ادامه داد: در هر صورت موضوع يمن مسئله داخلی اين کشور است و کسانی که به اين حوادث دامن می‌زنند منافع دشمنان اسلام را تامين می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با ممنوعيت احداث مناره مساجد مسلمانان در سوئيس نيز تصريح کرد: ما تعجب می‌کنيم برخی اقدامات کشورهای غربی اهداف اصلی‌اش اسلام هراسی است و ما اين اقدامات را نادرست می‌دانيم و جمهوری اسلامی ايران همواره خواستار نزديکی تمدن‌ها و گفتگوی اديان بوده است ،اما متاسفانه در غرب شاهد اقداماتی هستيم که با ادعای غربی‌ها در خصوص دموکراسی و آزادی مذهبی منافات دارد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اخبار برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اينکه سپاه قصد بستن تنگه هرمز را دارد نيز اظهار داشت: رفتاری که توسط برخی رسانه‌ها برای ايجاد تنش و درگيری و جو مبهم صورت می‌گيرد را ما جنگ روانی می‌دانيم چرا که از روش‌های مختلفی برای ايجاد فشار و درگيری در منطقه استفاده می‌شود در حالی که ما به دنبال تنش‌زدايی، همکاری و برقراری امنيت درمنطقه بوده‌ايم و توسعه منطقه را درگروه صلح و امنيت می‌دانيم.
مهمانپرست در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اينکه آمريکا قصد افزايش نيرو در افغانستان را دارد و گفته می‌شود ممکن است اين گام زمينه حمله رژيم صهيونيستی به ايران باشد و نظر وزارت امور خارجه ايران در اين رابطه چيست، گفت: سياست‌های آمريکا در رابطه با افزايش نيرو در افغانستان را ادامه حرکت بوش می‌دانيم و به همين دليل است که می‌گوييم تغييری در سياست‌های اين کشور بوجود نيامده است.
وی ادامه داد: اينکه افزايش نيرو در افغانستان برای موضوعات ديگر باشد جدی نيست و توجه نکنيد چرا که راه حل برقراری امنيت در منطقه افزايش نيروهای نظامی نيست بلکه خروج نيروها از منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احداث ۱۰ سايت غنی سازی جديد در ايران، گفت: مجلس دولت را مکلف کرده ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای توليد کند و برای اين کار بايد نيروگاه هايی احداث شود و سايت‌هايی نيز برای تامين سوخت اين نيروگاه‌ها بايد باشد و طبيعی است که ايران برای اين هدف در فکر سايت‌های جديد غنی سازی باشد.
وی در پاسخ به شايعه پخش سرودی غير از سرود ملی در زمان حضور رئيس جمهور در کشور ونزوئلا گفت: اين خبر صحت ندارد و هيچ گاه به اين صورت نبوده است.
مهانپرست همچنين در ارتباط با معيارهای وزارت خارجه در شناسايی کشورهای دوست و دشمن گفت: اصول عزت، حکمت و مصلحت به صورت جدی در دستور کار دستگاه ديپلماسی ايران قرار دارد و علاوه بر اين تعيين کننده اصول سياست خارجی هر کشور منافع ملی آن است و ما با رعايت آن ۳ اصل منافع ملی را دنبال می‌کنيم.
وی در خصوص تمهيدات ايران برای بهبود رفتار با شيعيان در عربستان متذکر شد: اگر منظورتان حج است که حج امسال به خوبی برگزار شد و اهداف همه مسلمانان که برگزاری با شکوه اين مراسم بود تامين شد. اميدواريم تا بازگشت حجاج به همين شکل ادامه يابد اما در کل وزارت خارجه نسبت به رفتار با ايرانيان حساس است و مواردی که نسبت به رفتار نامناسب ديده شده با برخورد سريع نمايندگی‌های ما و بخش‌های کنسولی ايران دنبال شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با مبهم دانستن انتخابات کشور هندوراس گفت: برخی کشورها در نقاط مختلف دخالت می‌کنند و اين دخالت‌ها ابهاماتی ايجاد کرده و اين ابهامات همچنان باقی است.
مهمانپرست در خصوص کاهش سطح همکاری‌های ايران و آژانس که از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود اظهار داشت: مجلس از دولت خواسته است که سطح همکاری‌های ايران و آژانس مورد بررسی مجدد قرار گيرد و زمانی که عضويت ايران در آژانس حقوق ما را به عنوان يک عضو تامين نکند طبيعی است که خود را ملزم به تعهدات حداکثری نمی دانيم اما در تعهدات اوليه پايبند خواهيم بود و کليه فعاليت‌های هسته‌ای ايران در چارچوب آژانس خواهد بود.
وی در ادامه از ارسال نامه منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران به ۳۵ عضو شورای حکام خبر داد و گفت: متکی در اين نامه‌ها بر اساس رای اعضای شورای حکام موضع خود را اعلام کرده است؛ در اين نامه گلايه شديد از کشورهايی که رای مثبت به قطعنامه شورای حکام عليه فعاليت صلح آميز هسته‌ای ايران داده اند اعلام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به اين سئوال که ايران چه سياستی را در برابر پيشنهاد تعويض اورانيوم غنی شده ۲۰ درصد با غرب اتخاذ می‌کند، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرده است تا برای نياز آينده کشور در زمينه برق هسته‌ای ۲۰ هزار وات برق توليد کند و برای تامين اين نياز می‌تواند از نيروگاه‌هايی که توان توليد اين برق را دارند استفاده کند و به اين منظور دولت و سازمان انرژی اتمی از نظر مکان يابی برای ايجاد اين نيروگاه‌ها کار را شروع کرده‌اند.
وی در پاسخ به اين پرش که آيا معاوضه اورانيوم ۲۰ درصد منتفی شده است يا نه؟ تصريح کرد: برای روشن شدن اين موضوع از مثال تامين بنزين استفاده می‌کنم و می‌گويم کشور برای تامين بنزين مورد نياز خود بخشی از آن را توليد و بخشی را وارد می‌کند، در صورتی که واردات با مشکل مواجه شود، توليدات داخلی افزوده می‌شود و تلاش می‌کنيم کمبود ناشی از واردات را نيز حل کنيم ، در اين مورد نيز مسير معاوضه سوخت هسته‌ای منتفی نشده است و صحبت جديدی درباره بسته شدن اين مسير نشده است.
وی افزود: با مشکل مواجه شدن واردات، به اين معنی نيست که راه توليد در داخل بسته است.
مهمان‌پرست همچنين در مورد اظهارات کاخ سفيد در مورد تخلف جدی ايران در صورت تاسيس نيروگاه‌های جديد گفت: در ارتباط با اعلام خبر ساخت ۱۰ سايت هسته‌ای مقامات کشورهای ديگر موضع‌گيری‌هايی داشتند که مقداری عجولانه است و شايد نشان‌دهنده‌ اين باشد که مقداری ناراحت و عصبانی هستند.
وی تاکيد کرد: ايران برای تامين نيازش برنامه‌ريزی می‌کند و سوخت‌ مورد نيازمان را تامين می‌کنيم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خبر بازداشت ۵ ملوان انگليسی در آبهای خليج فارس، با بيان اينکه جزئيات اين موضوع در دست بررسی است، گفت: به محض مشخص شدن جزئيات و صحت و سقم آن به اطلاع همگان خواهد رسيد.
سخنگوی وزارات خارجه درباره تبعه ايرانی که در زندان بلژيک به قتل رسيد نيز گفت: به صورت جدی پيگير اين مسئله هستيم و نتيجه را به صورت شفاهی نيز اعلام خواهيم کرد.
مهمان‌پرست درباره راه‌اندازی نيروگاه بوشهر، زمان آن را نوروز اعلام کرد و گفت: زمان اعلام شده منافاتی با مسائل اخير ندارد هر دو کشور در حال بررسی و پيگيری عمليات اجرايی نيروگاه بوشهر هستند و در موعد مقرر نيروگاه آماده بهره‌برداری خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016