جمعه 13 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحليل نيويورک‌تايمز از هدفمندکردن يارانه‌ها: احمدی‌نژاد بر روی لبه تيغ قدم می‌گذارد، فردا

تريتا پارسی رئيس شورای ملی ايران آمريکا می‌گويد:" واقعيت اين است که با اصلاح يارانه‌ها، شما فشار زيادی بر جامعه وارد خواهيد کرد و احمدی‌نژاد بر روی لبه تيغ قدم خواهد گذاشت."

ممکن است جامعه بين‌الملل بر مسئله تشديد تنش ميان ايران و غرب به دليل برنامه هسته‌ای اين کشور تمرکز کرده باشد، اما آنچه در داخل ايران و برای مردم نگران‌کننده‌است تلاش برای هدفمند کردن يارانه‌هاست.

به گزارش سرويس بين‌الملل «فردا» و به نقل از روزنامه "نيويورک‌تايمز"، اگر در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها که دهه‌ها خارج از دستور کار قرار داشت، ناموفق عمل کند، می‌تواند دولت محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور ايران که حامی اين طرح است را به شدت بی‌ثبات کند. اما اين طرح می‌تواند ايران را از وابستگی به واردات بنزين برهاند و از سويی ديگر به ايران کمک می‌کند که در مقابل تحريم‌های اقتصادی که ممکن است بر اثر فشار غرب برای توقف برنامه غنی‌سازی در ايران به وجود خواهد آمد، پيروز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صرف نظر از مجلس، اين طرح جديد دولت به يکی از سوژه‌های داغ برای مباحثه در فروشگاه‌ها، وبلاگ‌ها و حتی خانه‌های ايرانی تبديل شده‌است. نمايندگان از طيف‌های مختلف سياسی در مورد فاجعه‌آميز بودن افزايش قيمت‌ها که بر اثر اجرايی شدن اين طرح به وجود خواهدآمد، هشدار دادند. به نظر می‌رسد نمايندگان اصولگرا هم عميقاً‌ نگران بازتاب اين طرح هستند، چنانچه چند تن از آنان عنوان کرده‌اند که عملی شدن طرح منجر به موجی از تبهکاری و يا حتی بدتر از آن خواهد شد.

البته تمام جناح‌ها در اين زمينه توافق دارند که فروش روزانه کالاها پايين‌تر از قيمت حقيقی آنها که بر اساس برآورد دولت ۱۰۰ ميليارد دلار در سال برای آن هزينه دارد، از نظر اقتصادی توجيح‌پذير نيست.

دولت‌های پيشين سعی کردند يارانه‌ها را حذف کرده و يک اقتصاد بازار محور و پويا بسازد، اما در برابر فشار عمومی مردم مجبور به عقب‌نشينی شدند. احمدی‌نژاد که خود را به عنوان قهرمان فقرا در مقابل مرفهين جامعه معرفی کرده‌است، به خاطر اين موضوع به شدت تحت فشار است و ماه گذشته نيز مجلس تصويب کرد که وی تا آخر سال اين طرح را اجرايی کند.

ت. وی می‌گويد که باحذف يارانه‌ها نيمی از پولی که دولت با اين اقدام پس‌انداز می‌کند به مصرف خانواده‌های کم‌درآمد خواهد رسيد تا بتوانند با افزايش قيمت‌ها کنار بيايند.
البته اين ريسک بزرگی است،‌ اگرچه برخی از اصولگرايان به اين موضوع اشاره کرده‌اند که ممکن است آقای احمدی‌نژاد از عهده اين امر خطير برنيايد.

تريتا پارسی رئيس شورای ملی ايران آمريکا می‌گويد:" واقعيت اين است که با اصلاح يارانه‌ها، شما فشار زيادی بر جامعه وارد خواهيد کرد و احمدی‌نژاد بر روی لبه تيغ قدم خواهد گذاشت."
علاوه بر تاثيرگذاری بر مصرف‌کنندگان، بخش‌های دچار مشکل صنعت ايران نيز آسيب می‌‌بيند. پالايشگاه‌های دولتی به قيمت‌های مصنوعی پايين وابسته هستند و اين موضوع پيش‌بينی تاثير حذف يارانه‌ها را در اقتصاد دشوارتر می‌کند.

فريده فرهی، کارشناس مسائل ايران در دانشگاه هاوايی عنوان کرد که امروزه، تغييرات بسيار فراگير است و کمتر می‌توان آن را پيش‌بينی کرد. مسائل مهمی در مورد اعتبار اطلاعات دولت برای شناسايی خانواده‌های تحت پوشش وجود دارد، تشخيص آنهايی که بايد کمک‌های مالی را تحت اين قانون دريافت کنند بسيار مشکل است.

وی در ادامه افزود که چنانچه خانواده‌های فقير ايرانی اين کمک‌ها را دريافت کنند، بيشتر خانواده‌های که درآمدهای متوسط دارند و تحت پوشش اين طرح قرار نمی‌گيرند، به دليل افزايش قيمت‌ها بيشترين آسيب را خواهند ديد.

آنچه که باعث می‌شود حذف يارانه‌ها راحت‌تر شود تحريم‌های بيشتراست، که در صورت شکست روند گفتگوهای هسته‌ای به صورت گسترده‌ای توسط رهبران غربی به عنوان آخرين راه مورد بحث قرار گرفته‌است. تحريم‌های اقتصادی يا ممنوعيت صادرات بنزين به اين کشور مصرف ايرانی‌ها را پايين آورده و به اقتصاد دولتش کمک می‌کند، زيرا ديگر نيازی به پرداخت هزينه برای واردات بنزين نخواهد داشت. اين موضوع می‌تواند آسيب ناشی از حذف يارانه‌ها را نامحسوس کند و به دولت اجازه می‌دهد تا برای هر افزايش تورم غرب را مقصر بداند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016