یکشنبه 15 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی وزير علوم: گروه‌های ضد انقلاب در خاک عراق رهبران تجمعات ۱۶ آذر سال‌های گذشته بودند! مهر

معاون فرهنگی وزير علوم عوامل تجمعات سالهای گذشته دانشگاه تهران که در آستانه ۱۶ آذر برگزار می شد را مرتبط با عناصر وابسته به ضد انقلاب در خاک عراق دانست.
غلامرضا خواجه سروی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اينکه "آيا درخواستی برای برگزاری تجمع در دانشگاه در روز ۱۶ آذر ماه ارائه شده است؟" گفت: "درخواست مجوز برای تجمع به دانشگاهها مربوط است. از تک تک دانشگاهها خبر ندارم. اما آنچه قطعی است اين است که ستاد (وزارت علوم) به تجمع مجوز نمی دهد بلکه صدور مجور تجمع در دانشگاه بستگی به خود دانشگاهها دارد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: "ظريف ترين مسائل درباره برگزاری يک نشست، تجمع يا راهپيمايی در دستورالعمل هايی که مربوط به هيئت نظارت دانشگاه است مشخص شده است. هيئت نظارت به هر کدام از برنامه هايی که برای برگزاری در داخل دانشگاه مجوز بدهد، درخواست کنندگان برنامه می توانند در نهايت آرامش و امنيت به برگزاری برنامه اقدام کنند. هر کجا هم که هيئت نظارت اجازه ندهد نبايد برنامه بدون مجوز اجرا شود."

گروههای ضد انقلاب در خاک عراق رهبران تجمعات ۱۶ آذر سالهای گذشته بودند

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره تجمعات غير قانونی سالهای گذشته که در آستانه ۱۶ آذر در برخی دانشگاهها برگزار شد، گفت: "تجمعات بدون مجوزی که بعضا در سالهای گذشته در برخی دانشگاهها انجام شده است کارهای غير قانونی به شمار می آيند. تجارب تجمعات غير قانونی سالهای گذشته نشان می دهند که خيلی از حاضران در اين تجمعات اصلا دانشجو نبودند. از بيگانه دستور می گرفتند و می خواستند ۱۶ آذر که بايد نماد تجلی اخلاص و ايثار دانشجو باشد را به هم بريزند."

خواجه سروی ادامه داد: "در سالهای گذشته عده ای دانشگاه تهران را به هم ريختند و در آن نا امنی ايجاد کردند . بعدها مشخص شد که عوامل نا امنی در دانشگاه تهران با عوامل ضد انقلاب در خاک عراق مرتبط هستند. مشخص شد که شخصی ماموريت داشته تا در آستانه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران اخلال ايجاد کند و اوضاع را نا امن کند و برود."

وی افزود: "معتقد هستيم کسانی که در ۱۶ آذر به دنبال يادآوری استکبارستيزی و شهادت دانشجويان در سال ۱۳۳۲ هستند دانشجويان دانشگاههای کشور محسوب می شوند که افرادی هستند که عشق به کشور و نظام دارند و آماده فداکاری در راه آرمانهای ملت هستند. ولی کسانی که می خواهند ۱۶ آذر را به اخلال و حرکت ضد نظام و ضد ارزش تبديل کنند عوامل وابسته به بيگانه هستند."

وزارت علوم، احزاب و ۱۶ آذر

غلامرضا خواجه سروی در ادامه در توصيه به احزاب و گروههای سياسی به مهر گفت: "همان طور که هيچ کدام از دستگاههای دولتی در امور داخلی دانشگاهها دخالت نمی کنند و حتی برخی سازمانهايی که مسئوليتی نيز در اين ارتباط دارند با هماهنگی دانشگاه اقدام به انجام وظايف می کنند، احزاب و گروههای سياسی خارج دانشگاه نيز نبايد در امور داخلی سياسی دانشگاهها دخالت کنند."

معاون وزير علوم خاطرنشان کرد: "احزاب و گروههای سياسی سعی نکنند برای تحقق منويات خود که در بيرون نمی توانند (يا اصلا می توانند) آنها را برآورده کنند از دانشگاه کمک بگيرند و دانشجويان را به عنوان پياده نظام خود به حساب آورند. شان دانشگاه بالاتر از اين است که پياده نظام تلقی شود. دانشگاه مرجعيت علمی و فکری دارد لذا آنهايی که می خواهند دانشگاه را پياده نظام خود کنند در حقيقت سطح دانشگاه را خيلی نازل می کنند و دانشجويان را به عنوان عوامل و ابزار خود قرار می دهند."

خواجه سروی افزود: "برخی از گروههای سياسی دارای نگاه نازل به دانشگاه هستند و هر جا کم می آورند به دانشجويان و اساتيد متوسل می شوند. بنابراين هم از گروههای سياسی می خواهيم که چنين اقدامی انجام ندهند و از همکاران دانشگاهی و دانشجويان نيز خواستاريم تا با حفظ آگاهی و هوشياری خود آلت دست هيچ گروه سياسی نشوند."

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره برنامه های ۱۶ آذر در دانشگاهها در سال جاری به مهر گفت: "هميشه اين طور بوده که برای برگزاری برنامه ای در دانشگاهها مقررات لازم و موجود بايد رعايت شود. هيئت نظارت دانشگاه درباره اجازه برگزاری نشستهای دانشجويی و استادی و دعوت سخنران برای اين برنامه ها تصميم گيری کند و از نظر امنيت برگزاری برنامه های مجوزدار نيز حراست و انتظامات دانشگاهها مسئول هستند."

وی افزود: "در خصوص برنامه های ۱۶ آذر بنا بر اين بوده که خود دانشجويان اين روز را گرامی بدارند و اين کار هر سال با کمک دانشگاه انجام می شود. امسال نيز دانشگاهها در روز ۱۶ آذر برنامه ويژه ای دارند که در آنها هم مديريت دانشگاه، هم تشکلهای سياسی، هم فعالان فرهنگی هنری به نوبه خود فعاليت می کنند و برنامه هايی متناسب با شرايط و درخواست دانشجويان برگزار می شود."

تاکيد وزارت علوم به دانشگاهها درباره ۱۶ آذر

خواجه سروی خاطرنشان کرد: "وزارت علوم به دانشگاهها تاکيد کرده که روز ۱۶ آذر را به عنوان نماد و مظهر استکبارستيزی، مقابله با دخالت بيگانگان در امور داخلی ايران و پيشگامی دانشجويان و روزی که دانشجويان در راه مقابله با قدرتهای خارجی جان خود را تقديم کرده و شهيد شده اند، گرامی بدارند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016