دوشنبه 16 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) به مناسبت فرا رسيدن ۱۶ آذر روز دانشجو

هرسال يادآور خاطرات درخشانی در تاريخ جنبش دانشجويی ايران است. نگاهی گذرا به اين تاريخ پر افتخار نشان می دهد که مبارزه با ظلم، برپايی عدالت، آزادی خواهی ، استقلال طلبی و ميهن پرستی شاخصه های درخشان مبارزات جنبش دانشجويی ايران در ساليان پيشين بوده است. جنبش دانشجويی به عنوان نبض حيات سياسی جامعه برای تحقق اين آرمانها در نزديک به يک قرن گذشته تلاشهای فراوانی کرده و در مقابل هزينه های فراوانی که متحمل شده البته دستاوردهای ارزشمندی نيز داشته است. دانشجويان به عنوان بدنه فعال جامعه همواره مورد غضب حاکمان مستبد و کوته بينی بوده اند که آزادی و احترام به حقوق انسان را تاب نداشته و برای تحکيم پايه های قدرت نامشروع خود دانشجويان را به مسلخ برده اند. ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به عنوان يکی از برجسته ترين فرازهای مبارزات جنبش دانشجويی ايران صحنه نبردی بود که در يک سوی آن دولت زاده از کودتايی قرار داشت که از حمايت خارجی برخوردار بود و در سوی ديگر آن دانشجويانی بودند که سرنگونی دولت ملی برآمده از متن جامعه شان را تاب نداشتند. حکومت وابسته وقت گرچه توانست با قربانی کردن ۳ آذر اهورايی در پيش پای اربابان خارجی برای مدت کوتاهی بر امور مسلط شود ولی بسيار زودتر از آنچه گمان می کرد در آتش افروخته از جرقه ۱۶ آذر سوخت و آنچه تا ساليان متمادی در اذهان جامعه باقی می ماند ياد و خاطره آن ۳ يار دبستانی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امروز در آستانه روز دانشجو شباهت های بسياری را می توان با رويداد تاريخی ۱۶ آذر ۱۳۳۲ يافت که نشان از بازتوليد ساختار استبدادی و فضای پليسی در جامعه ايران دارد. نمايش انتخاباتی ۲۲ خرداد گرچه توانست زمام اداره وزراتخانه ها و ادارات دولتی را به دست مطرودان مردم بدهد ولی خيابانهای شهر را به تسخير مردمی درآورد که مصرانه آرای سبز خود را از حاکمان مطالبه می کنند. تلاشهای حاکميت برای بازگرداندن مردم به خانه هايشان و ايجاد اعتماد عمومی در مسير بی ثمری افتاده است که تنها بر شکاف دولت ملت می افزايد چرا که بسته شدن فضای سياسی، بار گران مبارزه سياسی را به دوش جريانی می اندازد که ماهيتا نمی تواند مصالحه جو باشد واقدامات استبداد ،جامعه را به پايان مسير اميد به اصلاح طلبی در ساختار موجود سوق می دهدو عجبا که حاکمان همچنان بر اين طبل توخالی می کوبند!

با نزديک تر شدن به روز دانشجو شاهديم که دستگاه های امنيتی قضايی با دستگيری بی سابقه فعالان دانشجويی و احضارهای پی در پی به کميته های انضباطی و ايجاد فضای رعب و وحشت از طريق تهديدها و اظهارنظرهای تند می کوشند تا دانشجويان را از پيگيری مطالبات برحق جامعه منصرف کنند ولی ناگفته پيداست که افزايش خشونت بيشتر در قبال جريان دانشجويی الزاما" به کنترل دانشجويان منجر نخواهد شد و تنها باعث خواهد شد که حرکت جنبش دانشجويی شتاب بيشتری بگيرد.

سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)به عنوان تشکلی برآمده از متن دانشگاه ضمن محکوم نمودن فشارهای بی سابقه بر جريان دانشجويی هشدار می دهد که اعمال خشونت در روز دانشجو در قبال دانشگاه عواقب غير قابل محاسبه ای را برای اعمال کنندگان آن دربرخواهد داشت.

سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) خواستار آزادی سريع و بی قيد و شرط کليه فعالان دانشجويی و رفع فشار از اعضای انجمن های اسلامی و دفتر تحکيم وحدت است.

سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) ضمن احترام به شجاعت و پايداری جنبش دانشجويی ايران، مصرانه از فعالان دانشجويی می خواهد که از افتادن در دام خشونت طلبان پرهيز نموده و اجازه ندهند تا برای موجه جلوه دادن برخورد با دانشجويان بهانه ای به دست کودتاچيان بيافتد.

سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) اميد آن دارد که حاصل تلاشها و مجاهدت های جريان دانشجويی و ميراث خون پاک ۳ آذر اهورايی منجر به استقرار عدالت، مردم سالاری و آزادی در اين ديار گردد.

سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016