چهارشنبه 18 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پی‌آمدهای شانزده آذر، گفت‌وگوی راديو بين‌المللی فرانسه با سعيد مدنی

سيمين شاملو - در مورد تظاهرات گستردۀ شانزده آذر و تحولی که در اين حرکت طی شش ماه اخير به وجود آمده است با سعيد مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی در ايران گفتگو کرديم. اواتفاقات دو روز اخير را نشانه هايی از دگرگونی و تحول در جنبش سبز دانسته، جنبش سبز را همچنان "پويا و زنده" تعريف کرد. به عقيدۀ او ويژگی جديد اين حرکت، پيوند ميان "جنبش دانشجويی با جنبش عام سبز" است، به اين ترتيب آنها می توانند "قدرتمند تر عمل کنند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنبش سبز به گفتۀ سعيد مدنی به "لحاظ کمّی هم گسترده تر شده"، عليرغم خشونتها و بازداشتها، فعالان خردمندانه ترو با در نظر گرفتن منافع ملی پيش می روند. به باور اين پژوهشگر"هويت جنبش سبزهم پررنگتر شده" به صورت جنبش قدرتمندی درآمده، به سادگی نمی توان آنرا از جامعۀ ايران محوساخت. او به خواستهای جنبش سبزو محتوای آخرين بيانيه های ميرحسين موسوی، به عنوان يکی از رهبران جنبش اشاره کرده که ازقدرت جدی مردم ايران سخن گفته است.

با اينهمه نظام سياسی ايران هنوز پاسخی به جز" تهديد، فشار و سرکوب" نداشته است، ادامه چنين وضعی، به عقيدۀ سعيد مدنی "جنبش را راديکال خواهد کرد". به عنوان مثال کنترل انعکاس خبر تظاهرات دانشجويی از راه محدود کردن ارتباطات با خارج از ايران، ديگر نمی تواند موثر افتد. از طرفی پيوند و رابطۀ متقابلی ميان رهبری جنبش وفعالان به وجود آمده، به طوريکه "هردو سويکديگر را دائماً تائيد می کنند".

[برای شنيدن اين گفت‌وگو، اين‌جا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016