سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم: گزارش عملکرد وزارت علوم در زمينه اسلامی کردن دانشگاه‌ها آماده شد، فارس

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت: گزارشی همه‌جانبه از عملکرد وزارت علوم در زمينه اسلامی کردن دانشگاه‌ها آماده شده است.

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم، تحقيقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها اظهار داشت: يک گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمينه اسلامی کردن دانشگاه‌ها آماده شده است که همه جانبه است. در اين زمينه حرکتی از سال ۸۴ آغاز شده و تلاش کرده‌ايم بر اساس سند دانشگاه اسلامی که مصوب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که يکی از شوراهای وابسته به شورايعالی انقلاب فرهنگی است، به جلو برود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه در اين زمينه گام‌های زيادی هم از جهت معنوی و هم از جهت‌ مادی که هر دو در دين اسلام وجود دارد، برداشته شده است، افزود: اين اقدامات انجام شده و از نظر فضا‌سازی نيز تلاش کرديم در دولت نهم در وزارت علوم و دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی فضای متوازن ايجاد کنيم، يعنی جو سياست‌زده گذشته از بين رفته و يک فضای منطقی حاکم شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم در اين خصوص گفت: فضای سياسی بايد وجود داشته باشد منتها حالت شناختی خود را پيدا کرده و از حالت احساسی خارج شود، يعنی در اين دوران تلاش شد کسانی که به دنبال تبديل دانشگاه به پايگاه احزاب و نيروهای بيرونی و همچنين تبديل دانشگاهيان به ابزار دست خود بودند، منزوی شوند و نتوانند اقدامات خود را ادامه دهند.
خواجه‌سروی در ادامه يادآور شد: در اين ۴ سال تلاش شد که در همه زمينه‌ها از جمله کانون‌های فرهنگی هنری و يا انجمن‌های علمی، بستر مناسب برای شکوفايی استعدادها باز شود و خواستيم دانشگاه را به مسير اصلی خود بازگردانده و به کارکرد اصلی آن با توجه به شعار دانشگاه تمدن‌ساز برگردانيم.
وی با اشاره به شعار دانشگاه تمدن‌ساز، خاطرنشان کرد: هدف از طرح اين شعار نيز بازگشت دانشگاه به مسير احيای فرهنگ و تمدن ايران و اسلام بود و می‌خواستيم که دانشگاه را به نقشی که از ايران و اسلام در دهه جديد مد نظر بوده و جمهوری اسلامی نيز مدعی آن است، بازگشته و آن توقعات را برآورده کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم با تاکيد بر اينکه دانشگاه بايد به اين انتظار عمومی و مردمی پاسخ دهد، اضافه کرد: نبايد اين طور باشد که مردم گمان کنند در دانشگاه فقط دعوا می‌کنند و شيشه می‌شکنند و دانشگاه عامل آشوب و ناامنی است.
خواجه‌سروی با بيان اينکه اين حرکت در دولت دهم نيز ادامه دارد، گفت: در دولت دهم شعار وزير علوم دغدغه دين داشتن، دين‌محوری و بردن دانشگاه‌ها به سمت فضای معنوی و علمی است، يعنی در اين دوره توام کردن علم با ايمان شعار اصلی وزارت علوم است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت فرهنگی نيز بعد از شعار دانشگاه تمدن‌ساز، ‌شعار دانشگاه انسان‌ساز را مطرح می‌کنيم و برنامه‌ای که در دوره قبل روی آن کار کرده‌ بوديم را مجددا بازنگری و به روزرسانی می‌کنيم تا در زمينه‌ انسان‌سازی که مدنظر حضرت امام(ره) نيز بوده است به حرکت خود ادامه دهيم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم در پايان با تاکيد بر اينکه بايد انتظارات جامعه از دانشگاهيان مشخص و تبيين شود، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند که جامعه از دانشگاه جداست، در حالی که دانشگاه در متن جامعه قرار دارد و بايد به انتظارات عمومی پاسخ دهد، آن چيزی که مردم از دانشگاه انتظار دارند حل مشکلات جامعه است و در کنار آن نيز تحويل انسان‌های فرهيخته که خصوصيات يک انسان مسلمان فرهيخته را دارا باشد از سوی دانشگاه به جامعه مدنظر است، يعنی خروجی دانشگاه بايد دانش آموختگان متدين و متعهد باشد که تلاش می‌کنيم که در اين زمينه حرکت کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016