جمعه 27 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی: توليد نسل‌های جديد سانتريفيوژ در ايران، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان انرژی اتمی با اعلام اينکه ايران در حال توليد نسل‌های جديد سانتريفيوژ به نام‌‌های IR۴ و IR۳ است، گفت که اميدواريم تا پايان سال آينده بتوانيم از نسل‌های جديد سانتريفيوژ با رفع تمامی مشکلات و معايب، استفاده کنيم.

«علی اکبر صالحی» رئيس سازمان انرژی اتمی کشورمان که در گفتگويی تفصيلی با خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص تعداد سانتريفيوژهای فعال در تاسيسات هسته‌ای کشورمان گفت که اين تعداد بالای شش هزار سانتريفيوژ می‌باشد.
وی در بخشی از اين گفتگو درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان نيز گفت که در حال حاضر نسل‌های جديد سانتريفيوژ را وارد فعاليت‌های غنی‌سازی کرده‌ايم که اين نسل‌های جديد به سرعت آزمايشات لازم را پشت سر می‌گذرانند.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در حال برپايی زنجيره‌های شاهد هستيم تا بتوانند مشکلات نسل‌های جديد را خوب ارزيابی کنند، اما عجله‌ای به مفهوم اينکه به سرعت وارد توليد صنعتی آن شويم، نداريم.
وی در عين حال اضافه کرد: اين درست نيست که ما بدون طی مراحل فنی و صنعتی بخواهيم وارد توليد نسل‌های جديد سانتريفيوژ شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی مراحل و فرايندها بايد طی شوند تا اطمينان لازم حاصل شود که اين ماشين‌ها قابليت توليد در تيراژهای بالا را دارند.
صالحی با بيان اينکه نسل جديد سانتريفيوژها IR۴ و IR۳ نام دارند، گفت: برای اينکه فضای رقابت ايجاد شود دو گروه در بحث نسل‌های جديد فعاليت می‌کنند.
رئيس سازمان انرژی اتمی ابراز اميدواری کرد که تا پايان سال آينده بتوان از نسل‌های جديد سانتريفيوژ با رفع تمامی مشکلات و معايب، استفاده کنيم.
وی در بخش ديگری از اين گفتگو با بيان اينکه «تحقيق و توسعه» از اولويت‌های سازمان انرژی اتمی است، گفت: از تمامی شرکت‌ها خواسته‌ايم که تحقيق و توسعه خود را ايجاد کنند و از نظر سرمايه گذاری و کمک‌های مالی هم دستشان را باز گذاشته‌ايم چرا که حيات يک فناوری پيشرفته همانند فناوری هسته‌ای به تحقيق و توسعه است.
صالحی در بخش ديگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فارس درباره ساخت رآکتور و نيروگاه آزمايشی گداخت نيز گفت: پيش از اين در زمينه گداخت در سازمان انرژی اتمی فعاليت‌هايی صورت گرفته اما ما قصد داريم توجه ويژه‌ای به اين موضوع داشته باشيم؛ هر چند گداخت موضوعی است که تا به نتيجه برسد ممکن است که ۴۰ سال و شايد هم بيشتر به طول بيانجامد.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: به کار بردن اصطلاح نيروگاه در حال حاضر برای گداخت زودهنگام است و بيشتر ناظر بر آن هدف غايی و يا مقصد نهايی برای دستيابی به نيروگاه گداخت است.
به گفته وی اکنون ببيشتر روی اجزای نيروگاه گداخت کارهايی در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.
رئيس سازمان انرژی اتمی در خصوص اينکه آيا برای ايجاد نيروگاه آزمايشی گداخت با کشورهايی همانند ژاپن که اين فناوری را در اختيار دارند همکاری خواهد شد، به آمادگی ژاپن برای همکاری در عرصه فناوری هسته‌ای در تمامی ابعاد با ايران اشاره کرد و گفت: در سفر دبير شورای عالی امنيت ملی به ژاپن اين موضوع مطرح خواهد شد.
وی در ادامه به کاربردهای وسيع شتاب دهنده‌ها در زمينه علمی و صنعتی اشاره کرد و افزود که سازمان انرژی اتمی درباره شتاب دهنده نيز فعاليت‌هايی دارد و در اين زمينه با پژوهشگاه فيزيک نظری همکاری می‌کند که بتوانند شتاب دهنده‌ای را مشترکا با اين پژوهشگاه بسازد.
صالحی درباره راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر نيز خاطرنشان کرد اين نيروگاه جلوتر از جدول زمانی تعيين شده پيش می‌رود و سه تست ديگر تا راه اندازی اين نيروگاه باقی مانده است.
وی گفت: تقريبا می‌توان گفت که سه تست ديگر تا راه اندازی نيروگاه بوشهر باقی مانده که يکی «تست گنبد فلزی» است که تستی ساده می باشد و ديگری «تست ۱۱۰ بار» و تست نهايی «تست آب گرم» می‌باشد و پس از آن نيروگاه آماده راه‌اندازی است.
صالحی اضافه کرد: در صورتی که اتفاق ويژه‌ای رخ ندهد در ماههای آينده شاهد راه اندازی نيروگاه بوشهر خواهيم بود.
وی درباره بحث تحقيق و تفحص مجلس درباره نيروگاه بوشهر نيز گفت: من اين موضوع را در مجلس نشنيده‌ام و فقط يکی دو نفر از آقايان نظرات شخصی خود را در کميسيون انرژی مطرح کردند اما در عين حال ما برای تحقيق و تفحص مشکلی نداريم و از آن استقبال می‌کنيم.
رئيس سازمان انرژی اتمی در خصوص نيروگاه بوشهر نيز اطمينان داد که اين نيروگاه يکی از ايمن ترين نيروگاههای در حال ساخت است و گفت: ايمنی و بهره برداری مطمئن از نيروگاه اتمی بوشهر از اولويت‌های سازمان انرژی اتمی است و ما هيچ گاه ايمنی و بهره برداری مطمئن از نيروگاه را فدای راه اندازی سريعتر نيروگاه اتمی بوشهر نخواهيم کرد.
وی يادآور شد که در اين زمينه نروژ برای همکاری در زمينه ايمنی نيروگاه بوشهر اعلام آمادگی کرده است و ابراز اميدواری کرد که ژاپن نيز در اين زمينه آمادگی خود را اعلام کند.
رئيس سازمان انرژی اتمی در خصوص مکان يابی ۱۰ سايت جديد غنی سازی نيز اظهار داشت: دولت در اين زمينه فرصت دو ماهه‌ای به سازمان انرژی اتمی داده که سازمان يک گزارش اوليه‌ای را در اين زمينه به رئيس جمهور ارائه کرده و اميدواريم حتی زودتر از زمان تعيين شده نتايج تحقيقات به اطلاع رئيس جمهور برسد.
معاون رئيس جمهور در خصوص رآکتور آب سنگين اراک نيز يادآور شد: اين اولين راکتوری است که ايران طراحی و ساختش را عهده دار بوده است و راه اندای آن ۳ - ۴ سال به طول می‌انجامد.
صالحی در بخش ديگری از اين گفتگو گفت: کمپ صهيونيست به شدت در تلاش است که شرايط و عرصه را بر ما تنگ کند تا ما از NPT خارج شويم اما ما يقينا اين کار را انجام نخواهيم داد چرا که NPT را عليرغم اينکه معايبی هم دارد، در جهت مصالح ملی خودمان می‌دانيم.
وی درباره اينکه آيا ايران برای تبادل سوخت پيشنهاد ديگری روی ميز دارد؟ نيز توضيح داد: پيشنهادی که ما در اين زمينه ارائه کرديم پيشنهادی معقول است و نمی‌دانم که چه جايگزينی می‌توان برای آن پيدا کرد.
وی درباره نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوين نيز با بيان اينکه اين نيروگاه مراحل پايه‌ای خود را طی می کند، افزود: ما در مراحل طراحی پايه‌ای به خوبی پيش می‌رويم.
رئيس سازمان انرژی اتمی در بخش ديگری با بيان اينکه اکتشاف در ايران هنوز کامل نشده است، افزود: اکتشاف در سراسر ايران از جمله پروژه‌های عمده‌ مدنظر سازمان است و اين پروژه ۱۰ -۱۲ ساله می باشد تا ايران را به طور کامل تحت بررسی‌های اکتشافی قرار دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016