دوشنبه 7 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برقراری سکوت برای کشتار! گزارشگران بدون مرز

در فردای تظاهرات خونبار ٦ دی‌‌ماه ١٣٨٨ موج تازه ای از دستگيری فعالان سياسی و مدنی و روزنامه نگاران از سوی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران آغاز شده است. از جمله چهره مشهور روزنامه‌نگاری ايران عمادالدين باقی صبح امروز بازداشت شد. خشونت نيروهای امنيتی همچنين همراه با موج جديدی از تهاجمات اينترنتی است.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " مقامات حکومتی می‌خواهند شاهدان سرکوب را حذف کنند تا به سرکوبی خشن تر و بدون ترس از پيگرد اقدام کنند. جای عمادالدين باقی و همکارانش در زندان نيست. گزارشگران بدون مرز بارديگر جامعه جهانی را فرا می‌خواند تا با اعمال فشار بيشتر بر رژيم تهران آنها را مجبور به رعايت تعهدات بين‌المللی کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


٧ دی ماه عمادالدين باقی روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر از سوی ماموران شخصی‌پوش پس از تفتيش منزلش که همراه با اعمال خشونت و اهانت و توهين به همسر و دخترانش بود، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. اين روزنامه نگار از سال ١٣٧٩ تا امروز نزديک به هشتاد بار احضار، محاکمه و سه بار زندانی شده است. بنيان‌گذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان و مدافع پيگير لغو مجازات اعدام در ايران از خرداد ١٣٧٩تا بهمن ١٣٨١ را نيز در زندان بسر برد و پس از آزادی از زندان با نوشتن مقالاتی در دفاع از آزادی بيان و تشکيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان، فعاليت های خود را در دفاع از حقوق بشر در ايران دنبال کرد، اما بطور مداوم تحت فشار مقامات قضايی و امنيتی ايران قرار داشت. ٢٠ فروردين سال جاری British Press Awards جايزه روزنامه‌نگار بين‌المللی سال ٢٠٠٨ را به عمادالدين باقی، اهدا کرد، وی در سال ٢٠٠٥ نيز نشان حقوق بشر کميسيون ملی حقوق بشر فرانسه را دريافت کرده بود. باقی در آخرين بار از آبان ١٣٨٦ تا مهر ماه ١٣٨٧ را در زندان بسر برد.

عليرضا بهشتی شيرازی مدير سايت کلمه به نقل از برخی منابع در همين روز در منزلش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. مصطفی ايزدی همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح طلب و مقاله نويس روزنامه توقيف شده اعتماد ملی نيز صبح امروز در منزلش بازداشت شد. همزمان دفتر هفته نامه ايران‌دخت از سوی ماموران امنيتی مورد بازرسی قرار گرفت و همه کامپيوترها و برخی نوشته های روزنامه نگاران ضبط شد. اين هفته نامه شماره دوم دوره جديد خود را امروز منتشر کرد.
گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که در پی موج دستگيری گسترده در دو روز گذشته از سرنوشت ده ها از روزنامه‌نگار و وب‌نگار ايرانی بی اطلاع است.

مقامات ايران بازداشت رضا الباشا خبرنگار سوری تبار تلويزيون دبی را در روز ٧ دی ماه تائيد کردند. پيش از اين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که نام اين خبرنگار در ميان کشته‌شدگان و زخمی‌شدگان نيست". اما اداره کل مطبوعات و رسانه‌های وزارت ارشاد حضور خبرنگار برای پوشش خبری را تائيد نکرده است.

از سوی ديگر شيوا نظر آهاری وبلاگ نويس که ٢٩ آذر ماه درحاشيه مراسم خاکسپاری آيت‌الله منتظری از سوی ماموران لباس شخصی ربوده شده بود، روز ٣ دی ماه طی تماسی تلفنی با خانواده از بازداشت خود را خبر داد. وی هم اکنون در بند ٢٠٩ زندان اوين و با اتهامات جديدی زندانی است.

همزمان با دستگيری‌های گسترده از تاريخ ٥ دی ماه بخشی از شرکت های خدمات دهنده اينترنت اتصال اينترنت را برای کاربران قطع کردند. حمله و اختلال بی سابقه در شبکه در روز ٦ دی‌‌ماه ادامه داشت. بسياری از سايت‌های اطلاع رسانی مستقل از جمله سايت جنبش راه سبز (جرس) يکی از اصلی‌ترين منابع اطلاع‌رسانی مخالفان، با مسدود شدن و يا حمله به سرور های آنها برای ساعاتی از دسترس خارج شدند. هفته گذشته گروهی به نام "ارتش سايبر ايران" به سايت موج سبز و توتيتر حمله و آنها را هک کرده بود. بنا بر اطلاعات جمع آوری شده از سوی گزارشگران بدون مرز " اين حملات از سوی مقامات رسمی ايران و سايت های سپاه پاسداران سازماندهی شده‌اند." شرکت های خدمات دهند اينترنت در ايران وابسته به شرکت مخابرات ايران هستند که به تازه‌گی از سوی سپاه پاسداران خريداری شده است.
سايت پارلمان نيوز از روز شنبه ٥ دی ماه رسما مسدود شده است. يکی از علل مسدود شدن اين سايت انتشار خبری است مبنی بر ممنوعيت برگزاری مراسم های عزداداری برای آيت الله منتظری از سوی شورای عالی امنيت ملی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016