یکشنبه 13 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موسوی را خمینی نکنیم!، شاهين رحيمي

دکتر ابراهیم یزدی، که متاسفانه چند روزی است در بازداشت به سر میبرد، در خاطراتش از زندگی در نوفل لوشاتو و ترجمه حرفهای آقای خمینی در هنگام مصاحبه با خبرنگاران خارجی به نکته قابل تاملی اشاره میکند. او میگوید در موارد بسیاری بخشی از حرفهای آقای خمینی را که به نظر اطرافیان برای آن زمان مناسب نبوده، برای خبرنگارها ترجمه نمیکردند و به جای آن یک سری مطالب قابل قبول تر را تحویل روزنامه نگارها میدادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


غرض از این یادآوری، نگاهی دوباره به مطالبی است که در یکی دو روز گذشته درباره بیانیه هفدهم مهندس موسوی (رییس جمهور منتخب ملت ایران) در گوشه و کنار منتشر شده است. در این بیانیه آقای موسوی صحبت از ضرورت پاسخگو بودن دولت میکند؛ خواسته ای ابهام آمیز که گویی آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی از عهد خود با مردم مبنی بر صیانت از آرا برگشته است. در این ۴۸ ساعت عمده تحلیل هایی که در فضای وب منتشر شده (مانند بیانیه آقایان سازگارا و مخملباف؛ و یا صحبتهای ابوالفضل فاتح- رییس کمیته رسانه‌ای ستاد مهندس موسوی) حاکی از این است که علیرغم برخی مطالب ابهام برانگیز در بیانیه هفدهم، میرحسین موسوی همچنان بر عهدوپیمانی که با مردم بسته بود پایدارمانده است.

اما نکته ای که نباید از یاد برد، ضرورت دوری جستن از یک سویه نگری به این ماجرا و برخورد جزمی با افرادی است که با تفسیر غالب از آخرین بیانیه آقای موسوی موافق نیستند. در واقع موضوعی که میتواند باعث نگرانی دوستداران و فعالین جنبش سبز گردد، همان برخوردی است که قبل از انقلاب با حرفهای آقای خمینی انجام گرفت. ما نباید اگر هرکدام از چهره های شاخص جنبش مانند مهندس موسوی یا شیخ مهدی کروبی حرفی زدند یا عملی انجام دادند که عقب تر از خواسته های جنبش بود، سعی کنیم شبیه رفتار دکتر یزدی و دیگر اطرافیان را با حرفهای آقای خمینی انجام بدهیم و وانمود کنیم که هرآنچه گفته یا انجام شده، درست بوده است.

اگر بپذیریم که در حرکت امروز ملت ایران، این مردم هستند که در بسیاری موارد میرحسین و کروبی را با خود همراه میکنند، می توانیم بدون تابوسازی و نگاه ایده آلیستی به سلوک یک رهبر، حرفها و کارهای چهره های تاثیرگذار جنبش را بیش از پیش نقد کنیم و باعث پویایی هرچه بیشتر جنبش سبز گردیم. ختم کلام آن که شاید بد نباشد مهندس موسوی در یک مصاحبه اینترنتی در مورد این بیانیه و راهکارهای پیشنهادی شان توضیحاتی روشنگر را به مردم ارائه بدهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016