پنجشنبه 17 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين وضعيت شيوا نظرآهاری در زندان، در گفتگو با محمد شريف، وکيل وی، کميته گزارشگران حقوق بشر

* متهم کردن شيوا به ارتباط با يک جريان تشکيلاتی صحت ندارد

کميته گزارشگران حقوق بشر- شيوا نظرآهاری عضو کميته گزارشگران حقوق بشر و دو تن ديگر از اعضای کميته به نام های کوهيار گودرزی و سعيد حائری، ساعت ۲۱:۳۰ يک شنبه ۲۹ آذر ماه، در حالی که به همراه جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانيان سياسی، برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آيت الله منتظری عازم قم بودند در ميدان انقلاب توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

شيوا نظرآهاری، پيش از اين نيز روز يک شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، در محل کار خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت و بعد از گذشت نزديک به چهار ماه در مهر ماه آزاد شده بود.

گفتنی ست دادگاه مربوط به بازداشت خرداد ماه وی هنوز تشکيل نشده است و گمان می رود دستگيری دوباره او برنامه ای برای ممانعت از ادامه فعاليت حقوق بشری وی تا زمان تشکيل دادگاه و صدور حکم مربوطه باشد. او از دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل است که در کميته گزارشگران حقوق بشر با تهيه اخبار و گزارش های مربوط به نقض حقوق زندانيان سياسی، زنان و کودکان، فعاليت های حقوق بشری خود را پی گير بوده است. با دکتر محمد شريف راجع به آخرين وضعيت اين فعال حقوق بشر به گفت و گو نشسته ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لطفا راجع به آخرين وضعيت پرونده ی شيوا نظر آهاری بفرماييد.
پرونده بازداشت اوليه خانم شيوا نظرآهاری تا به حال منتهی به صدور کيفرخواست نشده است. تا اين لحظه بنده از موارد اتهامی پرونده اخير ايشان که منجر به بازداشتشان شده است اطلاعی ندارم . فرض ابتدايی من بر اين بود که قرار وثيقه ايشان تشديد شده و تبديل به قرار بازداشت شده است و هنوز هم دليلی برای رد اين برداشت ندارم. شيوا حين ارتکاب به جرم مشهود بازداشت نشده است. حتی اگر فرض کنيم که حضور در يک مراسم دفن مجرمانه باشد که نيست، چون در مرحله مقدماتی ايشان بازداشت شده و اين نوع جرائم مقدمه جرم محسوب نمی شود بنابراين کماکان اميدوارم که قرار وثيقه قبلی ايشان تبديل به قرار بازداشت شده باشد يعنی تشديد شده باشد. به هر حال بنده اطلاع يافتم که ايشان را به دادگاه انقلاب آورده بودند و همکار من موقع پيگيری ساير پرونده ها متوجه می شود که ايشان را به دادگاه آورده اند و اين امر می تواند به اين معنا باشد که جهت تفهميم اتهام راجع به بازداشت اخير به دادسرا آورده شده اند. اين موضوع بعد از اينکه قرار بازداشت ايشان اجرا شد و اعتراض به قرار بازداشت نيز صورت پذيرفته بود؛ اتفاق افتاد.

آيا اين اعتراض به قرار بازداشت توسط خود ايشان انجام شده است؟

بله . بعد از ابلاغ ايشان به قرار بازداشت اعتراض کردند. پرونده جهت رسيدگی به اين اعتراض به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شد. در اين قبيل مواقع همواره اعتراض مردود قلمداد می شود و قرار بازداشت تائيد می شود. در اين مورد هم اين امر صورت پذيرفته است. به هر حال مادام که ما نتوانيم از نوع اتهام، دليل اتهام و مستند اتهام اگاه بشويم اظهار نظر حقوقی در مورد اين قضيه مبتنی بر حدس و گمان خواهد بود. براساس نشانه هايی که وجود دارد و با توجه به شناخت نسبی که از خانم شيوا نظرآهاری دارم مسائلی که قبلا عنوان شده مبنی بر اينکه ايشان را متهم کرده اند با يک جريان تشکيلاتی ارتباط دارد به نظر بنده به هيچ وجه صحت ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016