پنجشنبه 1 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف سه صفر از ريال يا نگرانی از سقوط دوبارۀ آن؟ راديو بين المللی فرانسه

ناصر اعتمادی - محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران اعلام کرد که اين کشور قصد دارد سه صفر از واحد پول ملی خود را حذف کند تا به اين ترتيب ريال ارزش خود را بازيابد.

گرچه محمود احمدی نژاد تاريخ دقيقی برای اجرای اين طرح اعلام نکرده، اما در توضيح دلايل پيشنهاد خود تصريح نموده است که به دلايلی ريال ارزش خود را در مقابل دلار و ديگر ارزهای مهم جهان از دست داده و با حذف سه صفر از آن ارزش واقعی آن بايد از نو احياء شود.

تا پيش از انقلاب اسلامی ارزش هر دلار آمريکا معادل ٧٠ ريال در بازار بين المللی بود در حالی که امروز هر دلار به ١٠٠٠٠ ريال مبادله می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس بانک مرکزی، محمود بهمنی، ديروز پيش بينی کرد که در ماه های آينده ارزش ريال در مقابل دلار بيش از اين نيز کاهش يابد.

او و ديگر مقامات ايران پيشتر و طی چند نوبت از لزوم حذف سه صفر از واحد ملی سخن گفته بودند، اما هر بار اجرای اين طرح را بدون توضيحی کنار نهادند.

بانک مرکزی مدعی است که نرخ تورم ايران که از بالاترين نرخ های تورم منطقه و جهان است از ٣٠٪ هم اکنون به ١٣٫٥٪رسيده است. ناظران ضمن غيرواقعی خواندن اين رقم می افزايند که منظور بانک مرکزی از نرخ تورم، نرخ نقطه به نقطۀ آن است که قياسی است ميان نرخ های تورم دو دورۀ کوتاه در طول دو سال. از اين گذشته، حتا اگر بانک مرکزی نرخ تورم را پائين اعلام کند، مردم در زندگی روزمره بهتر از هر مرجع رسمی و غيررسمی قدرت خريد خود را در مقابل هزينه های واقعی خويش تشخيص می دهند.

واقعيت اين است که ارزش ريال در مقابل دلار بيش از ارزش رسمی آن کاهش يافته و اگر دولت ايران سياست تثبيت نرخ ارز را طی سال های اخير دنبال نمی کرد هر دلار امروز دست کم به بهای ٢٥٠٠٠ ريال مبادله می شد. بخش خصوصی يکی از دلايل ورشکستگی واحدهای توليدی کشور را همين سياست تثبيت نرخ ارز می داند که اولين پی آمدش ترغيب واردات کالا و خدمات به زيان توليد داخلی است.

اما، آنچه شايد اينبار اجرای حذف سه صفر از واحد پول ملی را جدی تر از پيش کرده تنها پشتيبانی مستقيم محمود احمدی نژاد از انجام آن نيست : ای بسا اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها که پس از تصويب مجلس به قانون بدل و در نتيجه اجرايی شده دليل عمده ای اجرايی شدن حذف سه صفر از واحد پول ملی باشد تا آنجا که نخستين و مهمترين پی آمد اجرای اين طرح جهش تورمی ناشی از آن و بی ارزش تر شدن ريال در برابر ارزهای خارجی، از جمله دلار باشد.

اما، با اين اقدام به نظر می رسد که ايرانيان بيش از امروز به بی ارزش شدن ريال پی خواهند برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016