جمعه 16 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت پانزده فعال سياسی و مدنی طی دو روز گذشته، رهانا

شيدا جهان‌بين ـ رهانا – زندانيان: با نزديک شدن به روز ۲۲ بهمن، بسياری از فعالان سياسی و مدنی طی روزهای اخير بازداشت و روانه‌ی زندان شده‌اند و اين در حالی است که روز جاری روند بازداشت‌ها شتاب بيش‌تری پيدا کرده و در اين ميان بازداشت افرادی که فعاليت سياسی خاصی نداشته‌اند هم به چشم می‌خورد.

پيش از اين نيز با نزديک شدن به روزهايی چون ۱۳ آبان و ۱۶ آذر روند بازداشت‌های فعالان شتاب پيدا کرده و مسئولان با مراجعه به منازل‌ و يا محل کارهای‌ اين فعالان آن‌ها را بازداشت کرده و منازل آن‌ها را مورد تفتيش قرار داده و در بيش‌تر موارد کتاب‌ها و کيس کامپيوتر و وسايل شخصی آن‌را نيز ضبط کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که بازداشت شده‌گان روزهای پس از انتخابات، روز عاشورا، ۱۳ آبان و ۱۶ آذر هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند، ممنوع‌الملاقات هستند و يا بدون حکم مشخص و تشکيل دادگاه در زندان‌های ايران به سر می‌برند.

نام اين پانزده نفر با خلاصه‌يی از نحوه‌ی بازداشت‌شان در اين گزارش آمده است:

نوشين جعفری

نوشين جعفری خبرنگار سرويس ادب و هنر روزنامه اعتماد شب گذشته در منزل بازداشت شده است.

نوشين جعفری فعال فرهنگی و همکار روزنامه اعتماد است. از دلائل اتهام و محل نگهداری اين روزنامه‌نگار اطلاعی در دست نيست. نوشين جعفری ۲۲ ساله از فعالين فرهنگی است که در ماه‌های اخير هيچ فعاليت سياسی نداشته است.

بهار تراکمه

بهار تراکمه فرزند يونس تراکمه نويسنده و منتقد ادبی پيشکسوت و يکی از امضاکنندگان نامه‌ی اعتراضی به رييس قوه قضاييه است. وی دومين فرزند اين خانواده است که در روزهای اخير بازداشت شده است، پيش از اين پسر اين نويسنده دستگير شده بود.

بهار تراکمه که شب گذشته دستگير شد بيست و پنج سال دارد.

اميد مهرگان

اميدمهرگان، نويسنده، مترجم و روزنامه نگار حوزه انديشه، نيز شب گذشته در منزل مسکونی خود بازداشت شده است.

اين در حالی است که افرادی به منزل مسکونی وی مراجعه کرده و پس از تفتيش وسايل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده‌است. اميد مهرگان صاحب مقالات، ترجمه‌ها و تاليفات پرشماری در حوزه انديشه است و آثار وی در سايت اينترنتی رخداد، منتشر می شود.

ياشار دارالشفا، کاوه دارالشفا و مادر آن‌ها

هم‌چنين ياشار دارالشفا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ريزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران شب گذشته بازداشت شده است.

وی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ريزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران است که پس از ورود نيروهای امنيتی به منزل‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ياشار دارالشفا، فعال دانشجويی طيف چپ و دبير سابق تشکل اصلاح طلب دانشگاه بين المللی امام خمينی قزوين پيش از اين نيز در روز ۱۳ آبان بازداشت وبه زندان اوين منتقل و پس از ۲۰ روز با قرار کفالت از زندان آزاد شده بود.

گفتنی است برادر ياشار دارالشفا (کاوه دارالشفا) و مادر آن‌ها نيز روز جاری و ساعتی بعد از بازداشت ياشار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

مازيار سميعی

مازيار سميعی فعال دانشجويی در نيمه شب گذشته توسط نيروهای امنيتی درمنزلش در تهران بازداشت شد.

نيروهای امنيتی کامپيوتر شخصی مازيار سميعی را نيز ضبط کرده و با خود بردند. از محل بازداشت وی خبری در دست نيست. مازيار سميعی دانش آموخته دانشکده اقتصاد علامه طباطبايی بوده و پيش از اين در آبان سال ۸۶ در مقابل دانشگاه علامه بازداشت و پس از ده روز آزاد شده بود و پس از آن برای مدت يک ترم از تحصيل محروم گشته بود.

کاوه قاسمی کرمانشاهی

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر و از فعالان کرد، صبح امروز ۱۴ بهمن ماه در منزل خود در کرمانشاه بازداشت شد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال حقوق بشر و از اعضای کمپين يک ميليون امضا و سازمان حقوق بشر کردستان، صبح روز گذشته بازداشت شده است. ماموران امنيتی با ورود به منزل وی اقدام به تفتيش خانه کرده و وسائل شخصی وی از جمله کامپيوتر وی را همراه خود برده اند. از محل بازداشت و اتهام وی اطلاعی در دست نيست.

نازنين حسن نيا و سحرقاسم نژاد

نازنين حسن نيا و سحرقاسم نژاد نيز صبح ديروز و به دلائل نامشخص بازداشت شده اند.

تعدادی از ماموران لباس شخصی ساعت ۴ صبح امروز با يورش به منزل سحر قاسم نژاد و نازنين حسن نيا از خانواده های قربانيان دهه شصت هردو را بازداشت کردند. ماموران که به حکم دادستانی به منزل نامبردگان مراجعه کرده بودند پس از تفتيش منزل کيس کامپيوتر و لوازم شخصی اين دو نفر را ضبط کرده و پس از بازداشت آنان را به نقطه نامعلومی منتقل کردند. تنها توضيح ماموران به خانواده های بازداشت شدگان اين بود که اگر تا روز پنج شنبه خبری نرسيد می توانند به دادگاه انقلاب مراجعه کند. گفتنی است که سحر و نازنين از خانواده های قربانيان دهه شصت بوده اند و هيچ کدام در هيچ گروه و حزب سياسی فعاليت نداشته اند.

اردوان قرائتی و رضا اکوانيان

اردوان قرائتی رئيس ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در استان کهگيلويه و بويراحمد نيز بازداشت شد.

نيروهای امنيتی روز پيش با يورش به خانه رضا اکوانيان – از فعالان حقوق بشر در شهرستان ياسوج – و تهديد خانواده وی، با زور و شکستن در خانه وارد منزل وی شده و پس از دستگيری وی، اردوان قرائتی را نيز دستگير کردند.

قرائتی همچنين عضو انجمن اسلامی دانشگاه ياسوج و از اعضای ادوار تحکيم وحدت استان بوده است که در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوری مسئول ستاد شهروند آزاد در کهگيلويه و بويراحمد بود.

ماموران امنيتی پس از بازداشت قرائتی و اکوانيان کيس کامپيوتر، کتابها و..را با خود بردند.

احسان ميرسعيدی

احسان ميرسعيدی، دانشجوی ورودی ۸۶ رشته مهندسی نرم افزار و عضو شورای صنفی دانشکده کامپيوتر بازداشت شد.

احسان ميرسعيدی دو هفته بعد از احضار به کميته انضباطی، مجددا توسط حراست دانشگاه اميرکبير احضار شده و به وی گفته شد که به وزارت اطلاعات نيز احضار شده است.
احسان ميرسعيدی روز گذشته و پس از مراجعه به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات بازداشت شده و تاکنون اطلاعی از وی در دست نيست.

مريم کريمی و ابوالفضل کريمی

اين دو دانشجو، مريم کريمی (ورودی ۸۵ مهندسی شيمی) و ابوالفضل کريمی (ورودی ۸۶ مهندسی متالورژی) پس از مراجعه به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

مريم کريمی هفته گذشته به حراست دانشگاه احضار شده بود و کارمندان حراست به وی گفته بودند که بايد به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کند. وی عصر روز چهارشنبه به دفتر پيگيری مراجعه کرد و پس از آن بازداشت شد.

ابوالفضل کريمی پيش از اين در تجمع ۱۶ آذر دانشگاه اميرکبير بازداشت شده بود و در هفته گذشته نيروهای امنيتی طی تماس تلفنی وی را به دفتر پيگيری احضار کرده بودند. وی عصر روز پنج شنبه به دفتر پيگيری رفت و هنوز اطلاعی از وی در دست نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016