شنبه 24 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بین الملل: مقامات ایران واقعیت را نمی بینند یا نمی پذیرند، بی بی سی

سازمان عفو بین الملل در واکنش به گزارش تازه دولت ایران به سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور، نگاه حکومت ایران را در این مورد "بدور از واقعیت" دانست و حکومت را به "تحریف" واقعیت ها متهم کرد.

گزارش دولت ایران در چارچوب اجلاس "بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر" به سازمان ملل ارائه شده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در واکنش به گزارش دولت ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور می گوید: "مسئولان حکومت ایران یا واقعا هیچ ایده ای در مورد واقعیت ندارند و یا نمی خواهند آن را بپذیرند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم سهراوی معتقد است دولت ایران این گزارش را به نوعی تهیه کرده است که "گویی در ایران مشکلی به نام حقوق بشر وجود ندارد، و تنها بعضی انتقادات با انگیزه های سیاسی در این کشور مطرح شده است".

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل پیشاپیش از کشورهای جهان خواسته است که در جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر ایران که ۱۵ فوریه برگزار خواهد شد به "آنچه که واقعا در ایران می گذرد توجه کنند".

خانم سهراوی به بازداشت های گسترده، برخورد های خشونت آمیز با اعتراضات مسالمت آمیز مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران و شکنجه و "مرگ بازداشت شدگان" به عنوان بعضی از این واقعیت ها اشاره می کند.

"در ایران شکنجه و اعتراف گیری ممنوع است"

ایران در بخشی از گزارش خود به سازمان ملل اعلام کرده که در این کشور هرگونه استفاده از شکنجه به منظور اعتراف گیری ممنوع است.

این در حالیست که سازمان عفو بین الملل در تحلیل خود در مورد گزارش ایران می گوید استفاده از شکنجه و بدرفتاری با بازداشتیان برای اعتراف گیری در این کشور به شکل گسترده ای انجام می شود و با اشاره به "محاکمات نمایشی" مخالفان دولت که در ماههای گذشته از طریق تلویزیون دولتی ایران به نمایش در آمد به ظاهر ضعیف متهمان که در دادگاه به اشتباهات خود اعتراف می کنند اشاره کرده و آن را نوعی "اعتراف اجباری" می داند.

عفو بین الملل در بخش دیگری از تحلیل خود در مورد گزارش حقوق بشر ایران به سازمان ملل به نمونه هایی از نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران از جمله در نادیده گرفتن حق آزادی بیان و محاکمه عادلانه اشاره می کند و از نقض حقوق زنان و اقلیت های قومی و مذهبی در این کشور به عنوان نمونه هایی از تحریف واقعیت در گزارش ایران نام می برد.

ایران در این گزارش همچنین به استقلال دستگاه قضایی این کشور اشاره کرده است. عفو بین الملل ضمن رد کردن این موضوع از وجود پرونده های حساس در قوه قضاییه ایران که تصمیم گیری در مورد آنها "به شدت تحت تاثیر ملاحظات سیاسی" انجام گرفته اشاره می کند.

عفو بین الملل همچنین از عدم همکاری ایران با سازمان های بین المللی حقوق بشری انتقاد کرده است و از اینکه ایران بر خلاف آنچه که در گزارش خود به سازمان ملل اعلام کرده، به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل و دیگر گروههای فعال در این زمینه اجازه سفر به ایران برای تهیه گزارش را نمی دهد ابراز ناخرسندی می کند.

در همین حال عفو بین الملل بعضی از پیشرفت های ایجاد شده در قوانین ایران که در گزارش این کشور به سازمان ملل به آنها اشاره شده را تایید می کند و از جمله به تلاش ایران برای جلوگیری از قاچاق انسان و برابری دیه مسلمانان و غیر مسلمانان اشاره می کند.

برنامه ریزی ایرانیان برای تجمع در ژنو و اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران

اجلاس "بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر" سازمان ملل از دو سال پیش برای بررسی بیشتر وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان آغاز به کار کرده است و با برگزاری سالانه سه جلسه، از کشورهای جهان می خواهند که هر یک به نوبت در مورد آخرین وضعیت حقوق بشر در آن کشورها گزارشی ارائه دهند تا سپس در جریان اجلاس سازمان ملل، کشورهای عضو سئوالات و احیانا پیشنهادهای خود را به آن کشور انتقال دهند.

قرار است پرونده حقوق بشری ایران در هفتمین اجلاس "بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر" که دوشنبه، ۱۵ فوریه امسال در شهر ژنو برگزار شود، مورد بررسی قرار گیرد.

در حالی که تا برگزاری این اجلاس سازمان ملل در ژنو چند روز بیشتر باقی نمانده است، همزمان بعضی از ایرانیان خارج از کشور از تلاش برای برگزاری تجمع هایی در مقابل محل این اجلاس خبر داده اند.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر و از برنامه ریزان این تجمع می گوید هدف این عده از ایرانیان که به گفته او از نقاط مختلف جهان خود را به ژنو خواهند رساند، در سه مورد خلاصه می شود: "رساندن صدای اعتراض مردم ایران به نقض حقوق بشر در این کشور، نشان دادن اتحاد ایرانیان در مطالبه حقوق از دست رفته شان، و درخواست رعایت تمامی بندهای حقوق بشر برای تک تک مردم ایران".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016