یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش سه نهاد بين‌المللی به نقض حقوق بشر در ايران، با مردم

در حالی که قرار است در روزهای ۱۵ تا ۱۷ فوريه ۲۰۱۰، بررسی ادواری جامع پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی برای نخستين بار در ژنو صورت گيرد سه نهاد بين المللی از نقض حقوق معترضان و فعالان سياسی ، اجتماعی خبر می دهند .
نمايندگان کشورهای عضو سازمان ملل، اعم از عضو شورای حقوق بشر يا ناظر در روزهای ۱۵ تا ۱۷ فوريه ۲۰۱۰، در زمانی حدود دو تا سه دقيقه پرسش های خود را از نمايندگان جمهوری اسلامی خواهند کرد و پيشنهادهای احتمالی خود را نيز ارايه خواهند داد. پس از اين اجلاس، ترويکايی شامل نمايندگان کشورهای سنگال، پاکستان و مکزيک، پيشنهادها را جمع کرده و به مذاکره با نماينده يا نمايندگان جمهوری اسلامی خواهند پرداخت.
نتيجه مذاکرات در اختيار اجلاس بررسی ادواری جامع شورای حقوق بشر قرار خواهد گرفت و روشن خواهد شد که جمهوری اسلامی چه تعداد از پيشنهادها را خواهد پذيرفت، چه تعداد را مورد بررسی قرار خواهد داد و چه تعدادی را رد خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين حال سازمان تربيتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) ، سازمان عفو بين الملل و انستيتوی بين المللی مطبوعات در گزارش هايی منتشر شده از نقض گسترده حقوق بشر در ايران خبر می دهند .
سازمان عفو بين الملل ، گزارش تازه دولت ايران که در چارچوب اجلاس "بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر" به سازمان ملل ارائه شده است را "بدور از واقعيت" دانست و حکومت ايران را به "تحريف" واقعيت ها متهم کرد.
حسيبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين الملل در واکنش به گزارش دولت ايران در مورد وضعيت حقوق بشر در اين کشور می گويد: "مسئولان حکومت ايران يا واقعا هيچ ايده ای در مورد واقعيت ندارند و يا نمی خواهند آن را بپذيرند". وی از از کشورهای جهان خواسته است به "آنچه که واقعا در ايران می گذرد توجه کنند".
سهراوی به بازداشت های گسترده، برخورد های خشونت آميز با اعتراضات مسالمت آميز مردم پس از انتخابات رياست جمهوری اخير در ايران و شکنجه و "مرگ بازداشت شدگان" به عنوان بعضی از اين واقعيت ها اشاره می کند.
شيرين عبادی حقوقدان ايرانی و برندۀ جايزۀ نوبل در اجلاس کميسيون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از اين نهاد بين المللی خواست که برای استقرار صلح در ايران و پيش گيری از وقوع يک فاجعه اقدام کنند. وی از کميسيون حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرد گزارشگر ويژه ای را مأمور رسيدگی به مسألۀ حقوق بشر در ايران کند.
اين درخواست شيرين عبادی در حالی صورت می گيرد که فاطمه کروبی نماينده سابق مجلس شورای اسلامی ايران در نامه ای سرگشاده به رهبری ايران خواستار رسيدگی به وضع بازداشت شدگان ۲۲ بهمن شد . وی مدعی است فرزندش علی کروبی ۳۷ ساله پس از بازداشت در خيابان به مسجدی منتقل و برای ارعاب ديگر بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم شديد و تهديد به تجاوز جنسی قرار گرفته است .
در گزارش ديگری انستيتوی بين المللی مطبوعات، ايران را بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام کرد .
اين گروه مدافع حقوق روزنامه نگاران که مرکز آن در وين پايتخت اتريش است می گويد ايران در سال ۲۰۰۹ ميلادی در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری با زندانی کردن يکصد وبلاگ نويس و روزنامه نگار به سردمدار زندانی کردن روزنامه نگاران در جهان تبديل شد.
سرپرست انستيتوی بين المللی مطبوعات «آنتونی ميلز Anthony Mills» در اين زمينه گفت: «دولت ايران به سرکوب همۀ کسانی پرداخته که به انتقال اخبار اشتغال دارند، اعم از وبلاگ نويس ها، روزنامه نگاران و هرکسی که به هر نحو می خواست خبرهای مربوط به وقايع پس از انتخابات بحث برانکيز رياست جمهوری را در ايران منتشر کند. اين يک نمونه از دولتی ست که با جلوگيری از انتشار گزارش های مستقل و با مسدود کردن مسير گذر هر نوع خبر اعم از نوشتاری و يا تصويری هرگونه صدای مخالف را خفه می کند تا مطمئن شود که جلو ِ تاثير عظيم انتشار آن ها را در کشور گرفته است. »
در تازه ترين گزارش سازمان تربيتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) مواردی از کشتار، شکنجه، بازداشت، مجازات های خودسرانه و ممانعت از تحصيل در ايران منتشر شده است .
در بخش مربوط به ايران اين گزارش به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری در خردادماه گذشته از جمله کشته شدن چند تن از دانشجويان در جريان اين حوادث سخن به ميان آمده است.
در اين گزارش به نقل از بی بی سی آمده است که در جريان حمله ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ مأموران بسيج به خوابگاه دانشگاه تهران، ۳ دانشجوی پسر و يک دانشجوی دختر کشته شده و اتاق های دانشجويان به آتش کشيده شده است.
گزارش يونسکو همچنين به حمله مأموران مجهز به باتوم و گاز اشک آور به خوابگاه گلشن دانشگاه اميرکبير تهران اشاره کرده و نوشته است که در جريان حمله ای مشابه به دانشکده مهندسی دانشگاه شيراز يک دانشجوی دختر به شدت مضروب و دست کم يک دانشجوی ديگر کشته شده است.
گزارش های مربوط به حملات خشونت آميز نيروهای امنيتی به محيط های دانشگاهی در شيراز، اصفهان، تبريز، بندرعباس و مشهد بخش ديگری از گزارش يونسکو را تشکيل می دهد.
دانشگاهيان، معلمان و دانشجويان ايرانی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مکررا به اتهام همکاری با "دولت های متخاصم"، اقدام عليه امنيت ملی، اهانت به اسلام و روحانيت، تشويش اذهان عمومی به قصد تبليغ عليه نظام يا شرکت در اعتراضات دستگير شده اند.
گزارش يونسکو
در اين گزارش همچنين آمده است که ۷۰ استاد دانشگاه در روز ۴ تير ۱۳۸۸ پس از ديدار اعضای انجمن اسلامی استادان دانشگاه با ميرحسين موسوی، يکی از رهبران مخالفان دولت ايران بازداشت شده اند.
اتهامات امنيتی
در بخش های ديگری از گزارش يونسکو به زندانی شدن کاميار و آرش علايی، پژوهشگران شناخته شده بين المللی در زمينه ايدز اشاره شده است که به برقراری تماس با دشمن متهم شده بودند.
همچنين بازداشت هاله اسفندياری و کيان تاج بخش، دو دانشگاهی ايرانی - آمريکايی و متهم شدن آنها به اتهامات امنيتی در گزارش يونسکو مورد اشاره قرار گرفته است.
محکوميت فرزاد کمانگر، معلم و فعال حقوق بشر کرد به اعدام به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و محکوميت ياسر گلی، فعال حقوق بشر و دبير کل اتحاديه دانشجويان کرد دانشگاه های ايران به تحمل ۱۵ سال حبس به اتهام داشتن ارتباط با سازمان های غير قانونی کرد، از جمله موارد ديگری است که در گزارش مذکور آمده است.
در اين گزارش همچنين به بازداشت و بدرفتاری با بيش از ۴۰ تن از اعضای گروه "دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب" در جريان حوادث مربوط به روز دانشجوی سال ۱۳۸۶ اشاره شده است.
برخورد با معلمان
بخش ديگری از اين گزارش به محدوديت هايی اشاره دارد که عليه معلمان معترض به وضعيت کاری خود در ايران اعمال شده است.
گزارش قبلی يونسکو از حملات عليه آموزش در جهان در سال ۲۰۰۷ ميلادی منتشر شده بود
بر اساس اين گزارش، ۹ معلم به دليل شرکت در اعتراضات سراسری معلمان عليه شرايط کاری در پائيز سال ۱۳۸۶ به مجازات هايی مانند تبعيد و کسر حقوق محکوم شدند.
همچنين گزارش هايی به يونسکو رسيده است مبنی بر اينکه حدود ۷۰۰ تن از معلمانی که در جريان اعترضات شناسايی شده بودند با کسر حقوق، ۸۶ نفر از آنها با تعليق و ۳۹ نفر ديگر با منع تدريس مواجه شده اند.
محکوم شدن چند دانشجوی دانشگاه اميرکبير تهران به تحمل حبس به اتهام اهانت به اسلام و روحانيت از طريق انتشار يک نشريه دانشجويی، موضوع ديگری است که در گزارش يونسکو آمده است.
موضوع "ستاره دار" کردن دانشجويان فعال در زمينه سياسی که باعث بازماندن تعدادی از آنها از ادامه تحصيل شده است هم در گزارش يونسکو مورد توجه قرار گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016