دوشنبه 26 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش لحظه‌به‌لحظه سايت کمپين بين‌المللی در حقوق بشر در ايران از اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در ژنو


از ساعت نه صبح مخالفان و موافقان گزارش ايران به طرح نظرات خود پرداختند. نمايندگان ايران نيز به پاسخگويی پرداختند.


اظهارات نهايی محمدجواد لاريجانی وانتقاد از کشورهای غربی- ۱۲:۱۰

لاريجانی: ما تشکر می کنيم از پيشنهادات مهمی که برخی کشور مطرح کردند. من متاسفم که سه نفر از اعضای هيات من که بيانات آنها می توانست پاسخگوی برخی سوالات مطرح شده باشد زمان کافی نداشتند. آًای رييس مساله حقوق بشر برای من به صورت شخصی يک پروژه ای است که در طول زندگی ام ادامه دادم. من در زمان شاه يک دگر انديش بودم و در زندان بودم و در واقع طعم زندان کشيدن در زمان شاه را کشيدم. در آن روزهااين رژيم همواره حمايت کامل کشورهايی که نمايندگانشان امروز حمله هايشان را در قالب پيشنهاد مطرح کردند برخوردار بود. اينها مساله اعتبار دارند….بعد از انقلاب يک نظم اجتماعی و دموکراتيک جديدی را بنا نهاديم. هر سال ما يک انتخاب داريم حال برای رياست جمهوری يا برای خبرگان يا مجلس. رای دادن جزوی از فرهنگ سياسی مردم ماشده است. ايران يکی از کشورهای مهم دموکراتيک درمنطقه شده است. ما قطعا تشکر می کنيم هر همکاری و گفت وگو يی با نيت ارتقای حقوق بشر باشد اما تفاوتی است بين يک بام و دو هوا وحملاتی که درقالب پيشنهاد مطرح می شود. همکاری ما با دفتر کميساريای عالی حقوق بشرو بحثی داشتيم با ايشان که به ايران بيايند. ايشان هم دعوت کردندکه در سال ۲۰۱۱ به ايران سفر کنند. همچنان دعوت ما برای حضور گزارشگران

حقوق بشر همچنان پابرجاست. متوسط حضور گزارشگران در ايران از متوسط حضور در بسياری از کشورها بيشتر است. همان طور که عرض کردم سوالات زيادی به خصوص از طرف کشورهای غربی مطرح شد. برای مثال گفتند که کهريزک بايد بسته بشود…. شما با ابوغريب و گونتانامو مقايسه کنيد؟ آيا آنها هم با همان سرعت بسته شدند؟ ما ادعا نمی کنيم نقض نيست. همه جا هست. خشونت عليه زنان در آمريکا است. نقض انجام می شود. اما سوال اين است که اين موارد نقض براساس سياست های کشورهاست؟ من بايد عرض کنم به شما که سيستم قانونی ما با هرگونه فساد در پليس و حوزه های ديگر مقابله می کند. من می خواهم بگويم پيشنهاداتی که مطرح شده را لحاظ خواهيم کرد. من اميدوارم اين مشارکت مثبت و روح گفت وگو را ادامه بدهيم. ما بايد به ارزش های فرهنگی و تاريخی ونقشی که اين فرهنگ های در حقوق بشر دارند توجه کنيم. ما نبايد صرفا توجه کنيم که مردم در واشينگتن و پاريس ولندن زندگی می کنند. بياييد تصور کنيم که راه های ديگری هم برای زندگی وجود دارند. اين شعاری است که ما در ايران داريم…. من تشکر می کنم از رياست خوبی که برای اين جلسه داشتيد.

نماينده بوليوی: ما از تلاش های مجلس ايران را مورد تقدير قرار می دهيم از طريق نمايندگانی که مستقبما از طرف مردم انتخاب شده اند. ما تقدير می کنيم از اينکه نمايندگان زن و اقليت های بيشتری را در مجلس ايران شاهد هستيم. ما همچنين تقدير می کنيم از تغييری که در قانون مدنی ايجاد شده در رابطه با ارث بردن زنان واين پيشنهادات را هم داريم. يک نهادحقوق بشری ايجاد کنند. هم چنين سواد آموزی را در سطح ملی ادامه بدهد تا به سواد ۱۰۰ درصدی برسند. همچنين برنامه های آموزش حقوق بشری را برای مسوولين داشته باشند.

نماينده کويت: ما گزارش ايران را مطالعه کرديم و تقدير می کنيم به متدولوژی واصولی که گزارش براساس آن تعريف شده است. اين نشانگر اين است که ايران آگاهی دارد در رابطه با اينکه حقوق اجتماعی فرهنگی واقتصادی را توسعه بدهد. ما از برنامه های مرتبط با آموزش و سوادآموزی و کمک به به طبقات آسيب پذيرايران تشکر می کنيم. هيات من پيشنهاد دارد که ادامه بدهد به ارتقای وضعيت زندگی مردم وتسهيل کند يکپارچه شدن جامعه و حضور همه مردم را در فرآيندهای تصميم گيری. همچنين دسترسی همه مردم را به بهداشت وآموزش به خصوص در مناطق روستايی مورد توجه قرار دهد.

نماينده ويتنام: ما به هيات ايران تبريک می گوييم. ما از ايجاد مکانسيم های برای حمايت از حقوق اجتماعی و فرهنگی و چشم انداز بيست ساله واستراتژی حقوق بشر که کمک زيادی به بهبود بهداشت وارتقای زندگی اجتماعی داشته تشکر می کنيم. ما تشکر می کنيم از حضور فعال ايران در فوروم های منطقه ای وبين المللی . ويتنام دو پيشنهاد برای ايران دارد. يک تلاش های خود را ادامه بدهيد برای ارتقای حقوق اجتماعی و طبقات آسيب پذير و ديگر اينکه تعاملات بيشتری با مکانيسم های بين المللی داشته باشيد.

نماينده زيمباوه: ايران به خاطر وضعيت حقوق بشرش بايد تقدير شود- ۱۰:۵۶

نماينده زيمباوره: ما بسيار متاسفيم که مساله حقوق بشر ايران سياسی شده است. يکی از نشانه های بارز تعهد ايران به حقوق بشر مساله پيشرفتی است که در حوزه علم و فن آوری و همکاری های بين المللی داشته است. البته جمهوری اسلامی همواره با چالش هايی مواجه است. در رابطه با اين چالش هاست که ما پيشنهادات خود را مطرح می کنيم. اينکه ايران به برنامه های ظرفيت سازی در حوزه حقوق بشر و گفت وگو با سازمان ملل و مبارزه با فقر را ادامه بدهد. مشکلات درمورد تحريم های ناعادلانه را دنبال کند. ايران خاطر وضعيت حقوق بشر خودش بايد تقدير شود.

تحسين چين از وضعيت حقوق بشر در ايران- ۱۰:۵۳

نماينده چين: من از دکتر لاريجانی به خاطر گزارشش تشکر می کنم. قانون اساسی ايران به آزادی های بنيادی وحقوق بشر اشاره می کند و ما شاهد حضور نهادهای حقوق بشری در ايران هستيم. ما شاهد چشم انداز ۲۰ ساله و توسعه اجتماعی در ايران هستمی. ايران برای همکاری با مکانيسم های حقوق بشر در ايران متعهد است. چين از ايران تشکر می کند از تلاش های ايران. اگر چه ايران با چالش های متعددی روبرو است. چين از تلاش های برای تنوع فرهنگی و گفت وگوی تمدنها تشکر می کند. چين ديد که در گزارش ايران آمده بود که می خواهد بيسوادی را به صفر برساند. چين از ايران می خواهد که به تلاش های خود در اين زمينه ادامه بدهد

نماينده رومانی: ما يک سوال مشخص داريم. گفته می شود که گزارشگر در رابطه با آزادی مذهب صحبت کرد و در مورد اقليت های مذهبی نگرانی هايی را مطرح کرد وگفته شد که بهايی ها ارعاب می شوند و دستگير. او همچنين از وجود گزارش هايی برای نقض حقوق بشر و تبعيض در ايران مطرح کرد و گفت ازادی مذهب را احترام بگذارد

۱۰:۵۰

نماينده سودان به اثر بد تحريم ها پرداخت. او گفت: هيات من می خواهد بداند که اثر اين تحريم ها روی مساپل حقوق بشری در ايران چه بوده است؟ ايران می خواهد جامعه خود را توسعه بدهد برای همه شهروندان ايرانی. جامعه ای که مواجه است با اين تحريمات ناعادلانه. چون جامعه ايران يک جامعه چند فرهنگی است ما از دولت ايران می خواهيم برای دربرگيری همه شهروندانی در جامعه تلاش کند.

۱۰:۴۸

نماينده اسلواکی از وضعيت حقوق بشر در ايران و نيز اعدام های همگانی ابراز نگرانی کرد. اسلواکی گفت که ايران اعدام را به صورت کلی منع کند. همچنين در رابطه با ای سی سی پی ار همه احکام زندان را تبديل به زندان کند. او همچنين گفت که تهديد را در برابر روزنامه نگاران و اقليت های مذهبی منع کند وجلوگيری کند. او گفت که محدوديت های رسانه ای و سانسور اينترنت وجود دارد و ما از شما می خواهيم تمام قوانينی که در مغايرت با آزادی بيان دارد را لغو و آنها را چارچوب های حقوق بين المللی قراردهد. او همچينن گفت که بررسی کند مواردی را که کسانی که از پليس شکايت داشتند اما به خاطر ترس مطرح نکردند. او همچنين به خشونت های جنسيتی اشاره کرد. او گفت که نشان داده شده اعدام هيچ دليلی برای کاهش جراپم نيست. او گفت حتی اگر ايران بخواهد اعدام را هم نگهدارد بايد استاندارد های حداقلی در اين زمينه را نگهدارد.

نماينده دانمارک گفت که ازاين فرصت برای گفت وگو با هيات ايرانی استفاده می کند:« ما نگران آن هستيم در رابطه با مسايلی که بعد از انتخابات رخ داده است. ديده بان حقوق بشر اشاره می کند به محدويت هايی که برای آزاد بيان رخ داده ونيز شکنجه. تعداد کسانی که دستگيرشده اند عده ای از آنها به اعدام محکوم شده اند. دولت دانمارک از ايران می خواهد که به مخالفان خود اجازه حرف زدن بدهد. ما از بستن کهريزک استقبال می کنيم اما نگران بازداشت های خودسرانه هستيم. ايران چگونه می تواند ادعاهای مربوط به شکنجه و تجاوز را بررسی کند؟‌ما از ايران می خواهيم که به کنوانسيون منع شکنجه ملحق شود و به تبعيضات سيستماتيک برای نقض حقوق اقليت های مذهبی خاتمه بدهد.

نماينده هلند: ايران به گزارشگران حقوق بشر اجازه سفر بدهد

نماينده هلند گفت: ما نسبت به بازداشت های بعد از انتخابات که خودسرانه بوده منتقد هستيم. ما پيشنهاد می کنيم که ايران تمهيداتی اتخاذ کند که هيچ شکنجه ويا هيچ مجازات غيرانسانی انجام نمی شود و دادرسی ها عادلانه است و کسانی که اين نقض حقوق بشر را انجام دادند به محاکمه برسند. ما پيشنهاد می کنيم ايران به کنوانسيون منع شکنجه ملحق شود واجازه بدهد گزارشگران حقوق بشر به ايران محلق شود. ما همچنين از دولت ايران می خواهيم دسترسی به اينترنت را آزاد کند. ما حداقل می خواهيم که در کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند متوقف شود. حقوق مساوی برای زنان و مردان وجود داشته باشد.

۱۰:۳۲- پيشنهادات جامع نماينده اتريش

نماينده مکزيک نيز به انتقادات ادامه داد. او نسبت به تبعيض نسبت به اقليت های مذهبی انتقاد کرد.

نماينده اتريش نماينده بعدی بود که گفت قوانين ايران شکنجه را منع می کنند. اما گزارش های بسياری در مورد تجاوز و شکنجه ودستگيری های غيرقانونی به خصوص از سوی نيروهای انتظامی غيررسمی داشته ايم ما از ايران می خواهيم اين روند را متوقف کند و بررسی های جدی در اين زمينه انجام دهد. بهايی ها صوفی ها و سنی ها و ديگراقليت های مذهبی همچنين مورد تبعيض قرار می گيرند. به نظر می رسد نسبت اعدام ها در خصوص اقليت ها بيشتر از بقيه است. ما می خواهيم بدانيم که ايران چه تمهيداتی را در اين زمينه دارد؟ پينشنهادات ما اين است:

-به کنوانسيون منع شکنجه بپيونديد-
به تعهدات بين المللی و تضميم هايی که در قانون اساسی وجود دارد عمل کنيد
-کسانی که در شکنجه ها وتجاوز ها بودند را محاکمه بوديد
-تماس کسانی را به صورت غيرقانونی دستگير شدند را آزاد کنيد
تبعيض درزمينه زنان متوقف شودسنگسار متوقف شود
تبعيض در مورد اقليت های قومی و مذهبی متوقف شود
به گزارشگرهای حقوق بشر اجازه داده شود که به ايران بيايندبه تهديد
ودستگير روزنامه نگاران و بلاگر ها پايان داده شود

نماينده ارمنستان به جوادلاريجانی و هيات ايرانی خوشامد گفت و تشکر کرد از نحوه ای که ايران گزارش خود را مطرح کرده است. او همچنين از ايران تقدير کرد به خاطر موضوع گفت وگو تمدنها و سياست های ايران برای ايجاد تنوع فرهنگی. او گفت که درزمينه حقوق اجتماعی اقتصادی و فرهنگی وبه خصوص اقليت ها خيلی مهم هستند. او از ايران خواست که سياست ارتقای حقوق را مد نظر داشته باشد و فرصتی برای اقليت ها فراهم کند که بتوانند حقوق خود را حفظ کنند و حضور پررنگ تری در فرآيندهای تصميم گيری داشته باشند.

۱۱:۱۷- دکترمباشری از دانشگاه الزهرا

درادامه دکتر محبوبه مباشری از دانشگاه الزهرا به دستاوردهای جمهوری اسلامی در زمينه وضعيت زنان در دانشگاه ها و همچنين در حوزه مديريت عالی کشور پرداخت. او گفت که تعداد سازمان های غيردولتی زنان در ايران ۱۵۰۰ است. او به کتاب های چاپ شده توسط نيز پرداخت. او همچنين به منشور حقوق ومسووليت های زنان با تاکيد بر سه محور معنويت عدالت و امنيت را که تبديل به قانون شده را نيز مورد توجه قرار داد. او گفت که اعطای حق حظانت به مادر و امکان حق طلاق به زن و موضوع استفاده از حق الارث منقول برای زنان (درحال تصويب) را از جمله دستاوردهای زنان ناميد. مباشری همچنين به دستاوردهای ايران درزمينه کنوانسيون حقوق کودک اشاره کرد. اين درحالی است که بسياری از کشورهای منتقد گزارش ايران موضوع اعدام های افرادی که در هنگام جرم ۱۸ سال داشتند را مطرح کردند که اين موضوع توسط هيات ايرانی هيچگاه پاسخ داده نشد.

مباشری همچنين به قابل ابطال بودن ازداوج های اجباری در دادگاه ها اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱۱:۵: نماينده ايتاليا: شکنجه واعدام را متوقف کنيد

می خواهم روی سه موضوع تمرکز کنم: اول استفاده سيستماتيک از اعدام به خصوص درمورد کودکان. می خواهيم ماده شش حقوق مدنی وسياسی درنظر گرفته شود. همچنين می خواهيم که اعدام را کلا متوقف کندو همچنين يک کنگره جهانی در ۲۴ فوريه در وين خواهد بود در زمينه اعدام و اهميتی که ايتاليا واتحاديه اروپا درباره حذف کامل اعدام دارند. قانون اساسی ايران درواقع ازادی بيان و فعاليت های سياسی و مطبوعات را تضمين می کند اما ما گزارشهايی را دررابطه با نقض اين حقوق به خصوص بعد از انتخابات داريم و اينها هم خوانی ندارند با آنچه هيات ايران مطرح کرد. ما همچنين نگران اين هستيم که موارد نقض به سرعت متوقف شود. ما همچنين می خواهيم که آزادی بيان و مطبوعات سياسی از طريق اقدامات اساسی منطبق برقانون اساسی ايران انجام شود. درمورد کسانی که بعد از انتخابات دستگير شدند ما می خواهيم که اينها محاکمه عادلانه داشته باشندو نهاياتا ما پيشنهاد می کنيم ايران به کنوانسيون منع شکنجه بپيوندند.

۱۰:۵۸

نماينده سريلانکا نيز به تحسين وضعيت حقوق بشر ايران پرداخت و گفت که اين بررسی حقوق بشر را بايد با توجه به ساختارهای کشور ايران بررسی کرد. او همچنين تقدير کرد که ايران نهادحقوق بشری ايجاد کرده برای دفاع از حقوق بشر و همچنين از تقنين قوانين دراين خصوص مورد تقدير کرد. او همچنين پيشنهاد کرد ايران در چارچوب فرهنگ خودش برای بهبود وضعيت حقوق بشر به تلاش های خودش ادامه دهد. او همچنين خواستار ادامه تلاش های ايران درراستای گفت وگوی تمدنها شد.

نماينده هند به موفقيت های ايران اشاره کرد و گفت که يونسيف گفته برنامه های ايران در زمينه آموزش وبهداشت سطح زندگی مردم را افزايش داده است. او همچنين تقدير کرد از ظرفيت سازی در زمينه حقوق بشر توسط ايران. او به چالش هايی اشاره کرد که اصل آن جمع اصول مذهبی و قوانين بين المللی. او از هيات ايران خواست گروه های آسيب پذير مانند اقليت های مذهبی را مورد توجه قرار دهد. همچنين ساختارهايی برای حمايت از حقوق اجتماعی و فرهنگی ايجاد کند.

۱۰:۵۳- نماينده چک: ايران به کنوانسيون منع شکنجه ملحق شود، نيروی انتظامی را برای اعمال خشونت پاسخگو نگهداريد

نماينده جمهوری چک گفت: ما می خواهيم که بررسی های شفافی از موارد خشونت عليه تظاهرکنندگان بعد از انتخابات انجام دهد ومسوولان اين خشونت ها را محاکمه کند. او همچنين گفت که ما از ايران می خواهيم به کنوانسيون منع شکنجه ملحق شود. او همچنين گفت که تعريف شکنجه هم در راستای ماده يک اين کنوانسيون باشد. او همچنين خواستار پاسخ گويی نيروهای پليس وانتظامی درخصوص بدرفتاری هايشان شد. او همچنين خواستار اين شد که قوانينی را می تواند در خصوص آزادی بيان می تواند مورد سوء استفاده قراربگيرد را مورد بازبينی قرار دهد.

۱۰:۴۸

در ادامه نماينده نيوزلاند در خصوص پاسخ ها درمورد بعد از انتخابات را ناکافی دانست و درخصوص دستگيری و شکنجه و اعدام تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرد. او از بسته شدن کهريزک تقدير کرد. نمايندگان قطرو قراقستان نيز درادامه به ستايش دستاوردهای حقوق بشری ايران پرداختند

۱۰:۳۶: نماينده ايران: «هيچ کس به عنوان فعال حقوق بشر در ايران دستگير نمی شود»

لاريجانی گفت که هيچ بهايی در ايران به صرف بهايی بودند محاکمه نشده است. او گفت که شرکت های بزرگی در ايران داريم که متعلق به بهايی هاست. عده ای يک سری فعاليت های فرقه ای و کالتی انجام ميدهند واجازه خروج ندارند. حتی مافرقه و کالت های شيعه هم داريم که ما با انها مقابله می کنيم. بنابراين بهايی هايی که ما با انها مقابله می کنيم در اين فعاليت های فرقه ای مشارکت می کنند. او گفت کسانی که اينقدر حساس هستند درمورد بهايی ها کاش نسبت به کودکان غزه فلسطينی هم حساس بودند. بعد عباس زاده مديرکل امورسياسی وزارت کشور بعد از آن بار ديگر به سخنرانی از روی يک متن پرداخت. او گفت که ايران طی ۳۲ سال گذشته ۳۲ انتخابات و ۵۰۰ ميليون رای جمع آوری شده در اين انتخابات. او به انتخابات سال گذشته با حضور چهار کانديدا و ۴۰ ميليون از ۴۵ ميليون واجد شرايط سخن گفت. او گفت که آرای مردم با حضور ۶۵۰ هزار نفر از معتمدين محلی و ۹۰ هزار ناظر در ۴۵ هزار صندوق جمع آوری و منتشر شد. او گفت که دولت ايران با رای بالای مردم مستقر شد. او گفت که برخی اعتراضات می تواند طبيعی تلقی شود. او گفت که برخی از عناصر خارجی سوء استفاده کرده و سعی کردند از اين ماجرا برای انتقام جويی استفاده کنند. عباس زاده همچنين گفت که با حفظ حقوق شهروندی با حضور وکلای مدافع و دردادگاه های علنی در به پرونده بازداشت ها رسيدگی کردند. او گفت که با حساسيت نسبت به وضعيت بازداشت شدگان برخورد شده وحتی يک بازداشتگاه تعطيل شد. او در ادامه به ستايش انتخابات و نتايج آن پرداخت. او در نهايت گفت بياييد و بگذاريم که دموکراسی درکشورهای مستقل به ظهور برسد. او برگزاری آزاد اجتماعی طبق ماده ۲۴ و ماده ۲۷ قانون اساسی اشاره کرد و گفت که سالانه حدود ۵۰۰۰ تجمع و تظاهرات در حوزه های مختلف برگزار می شود. او گفت صدور مجوز تنها برای ايجاد امنيت تجمع کنندگان است. او گفت کسانی که می گوييد به نام فعال حقوق بشر دستگير شدند به خاطر فعاليت های تروريستی و تنفرقومی و فعاليت های جاسوسی بازداشت شدند وی همچنين قراردادن تروريست ها در رديف فعالان حقوق بشر را مورد انتقاد دارد وافزود: «درجمهوری اسلامی ايران هيچ کس به دليل فعاليت های حقوق بشری دستگير نمی شود.»

۱۰:۲۶ادامه پاسخ ايران به انتقادات

رييس ساداتی با اشاره به مجازات اعدام گفت که اين مجازات در سيستم بسياری کشورهاست. او گفت که اعدام در مورد شديدترين جنايات است. جمهوری اسلامی ايران هم مجازات اعدام را درموارد مورد اشاره و با رعايت موازين وبا حضور وکلای مدافع انجام می دهد.

۱۰:۲۲- پاسخ هيات ايران

لاريجانی به انگليسی: بحث های خوبی مطرح شد که بعضا زبانشان تند بود. من می خواهم که آقای رييس ساداتی که يک قاضی باتجربه هستند به برخی از اين پرسش ها پاسخ بدهند:

رييس ساداتی به جای پاسخگويی دارد از روی يک متن يک سری مواد را مطرح می کند. مثل مستقل بودن قوه قضاييه. درواقع انگاراز قبل می دانستند که قراراست چه سوالاتی باشد. اصل علنی بودن محاکمات و مستند بودن احکام با مواد قانونی واصل قانونی بودن جرم ومجازات و اصل برايت و اصل تساوی در حقوق ملت در قانون اساسی توسط وی مورد توجه قرار گرفت. او همچنين گفت که پليس حق دارد که متهم را فقط ۲۴ تحت بازداشت قراردهد. او سپس به تشريح وضعيت بازداشت در ايران پرداخت. او گفت که شرايط زندانی کردن و بازداشت طبق معيارهای بين المللی است.

درموردبهايی ها گفت که مردم ايران از هرقوم وقبليه ای باشند مساوی هستند. او گفت در قوانين ايران برخی اديان رسمی اعلام شدند و پيروان دين بهايی با اينکه در قانون اساسی دين رسمی نيست از همه حقوق مساوی برخوردار است. او سپس به رابطه بهاييان با کشورهای اسراييل وديگران اشاره کرد. او گفت محدوديت ايجاد شده برای دانشجيوان بهايی به دليل عدم احراز شرايط ورود به دانشگاه و عضويت در يک تشکل فرقه ای بوده نه به خاطر اعتقاداتشان .

او به تظاهرات عاشورا اشاره کرد که ۱۳ نفر از بازداشت شدگان بهايی بودند. رييس ساداتی همچنين به تعريف و تقدير از عملکرد سازمان زندان ها پرداخت.

۱۰:۱۲ دقيقه

نماينده الجزاير به انتقاد از جلسه پرداخت و گفت کشورهايی که چالش هايی درزمينه توسعه دارند انتظار داريم چيزی که در کشورهای غربی سه قرن اتفاق افتاده در عرض سه دهه اتفاق بيافتد. او گفت ۲۰ سازمان غيردولتی در ايران نقش مشاوره ای پيدا کرده اند و ما از ايران می خواهيم در زمينه توسعه فعاليت های سازمان های غيردولتی با کشورهای ديگر در ميان بگذارد. ما از از ايران به خاطر ميزبانی جمعيت پناهنده تقدير می کنيم. الجزاير هم تقدير می کند و هم می خواهد که ايران تجارب خود را با کشورهای ديگر درميان بگذارد.

نماينده بحرين: قبل از هرچيز من از طرف هياتم خوشامد می گويم به هيات ايرانی به رهبری آقای لاريجانی. ما همچنين از گزارش ايشان تشکر می کنيم. ما همچنين از تعهد جمهوری اسلامی که در گزارش ملی ايران منعکس شده بود تشکر می کنيم. ايران نيت خودش را از همکاری با مکانسيم های حقوق بشری بين المللی علی رغم موانع ممکن ادامه بدهد. در اين رابطه کشور من علاقه مند است اطلاعات بيشتری داشته باشد در خصوص تمهيداتی که در زمينه آموزش در ايران رخ داده است. ما همچنين از جمهوری اسلامی ايران تقدير می کنيم در رابطه با ارتقا حقوق زنان. ما همچنين از تلاش های ايران برای ارتقا وضعيت حقوق بشر انجام داده تشکر می کنيم.

نماينده ژاپن: ژاپن معتقد است که مساپل جدی وجود دارد درخصوص حقوق بشر در ايران که بايد مطرح شود. از طرف ما از تلاش های ايران تقدير می کنيم در گفت وگو های حقوق بشری که با ژاپن به صورت داپم دارد و به خصوص در زمينه کنوانسيون حمايت از معلولين و حقوق زنان . ژاپن به اين موارد اشاره می کند: ژاپن معتقد است که الحاق به کنوانسيون شکنجه راشورای نگهبان هنوز بررسی می کند و پارلمان ايران قانون کيفری را بازبينی می کند ودر اين رابطه تمرکز ما روی سنگسار کردن و اعدام کودکان است. عليرغم مواد قانونی اساسی ما می بينيم که يک سری نقض هايی در زمينه آزادی ها اتفاق افتاد دررابطه با انتخابات و محدوديت های آزادی بيان را داشته ايم و بازداشت فعلان سياسی . ژاپن می خواد که دولت ايران در زمينه محددويت هايی که ايجاد کرده است عليرغم قانون اساسی توضيح بدهد.

۱۰:۰۵

نماينده لوگزامبورگ به وضعيت بدتر شدن حقوق بشر درايران اشاره کرد و محدوديت های آزادی بيان و گسترش اعدام ها و نيز اعدام نوجوانان را مورد اشاره قرار داد. او خواستار آزاد شدن زندانی ها و ورود گزارشگران حقوق بشر به ايران شد. او خواستار توقف تبعيض عليه بهايی ها شدو همچنين به وضعيت شکنجه در ايران اشاره کرد. او همچنين خواست که حقوق بهايی ها مورد احترام قرارگيرد و خشونت و تنفر در برابر آنها متوقف شود. اوهمچنين خواست که کنوانسيون های مربوط به شکنجه از بين برود.

ساعت ۱۰:۰۵

نماينده ونزوپلا به نماينده جمهوری اسلامی و هيات خوش آمد گفت. او از دکتر لاريجانی نيز تشکر کرد وآن را نشانه تلاش و تعهد ايران برای حمايت از حقوق بشر دانست. او همچنين گفت از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون که مردم ايران را از دست های رژيمی بيرون آورد که تحت سلطه کشور امپرياليستی بود. او همچنين گفت که دولت ايران ادامه می دهد به تلاش های خود برای حقوق اجتماعی وسياسی مردم. او همچنين از وضعيت بهبود بهداشت وکمک به طبقات محروم و آسيب پذير نيز مورد تقدير قرار داد. او همچنين به تلاش ايران به توجه به دکترهايی که در مناطق روستايی کار می کنند نيز تقديرکرد.

نماينده ايرلند نيز به انتقاد جدی پرداخت.(چنددقيقه ای کامپپوترم خاموش شد)

ساعت ۹:۵۷ دقيقه

نماينده اسپانيا نسبت به بدتر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز کرد. اسپانيا همچين درخواست کرد که گزارشگران حقوق بشر به ايران سفرکنند. همچنين وی اشاره کرد که ايران دومين تعداد اعدام را در جهان دارد. او همچنين از ايران خواست که تعداد جراپمی که منجر به اعدام می شود کاهش پيدا کند از نظر قانونی و همچنين از ايران خواست سی ار سی را بپذيرد واز اعدام کودکان جلوگيری کند. او همچنين گفت که نگران بازداشت بهايی ها است. او همچنين گفت که وکلا بايد بتوانند اطلاعات رادر زمينه همه محاکمات داشته باشند. او همچنين گفت همه نيروهای بسيج و پليس که مورد اتهام خشونت واقع شده اند مورد تحقيق قرار گيرند.

نماينده لبنان از جوادلاريجانی تشکر کرد به خاطر گزارش کشور. او گفت که گزارش نشان می دهد که ايران برای اجلاس احترام قاپل است. او گفت در رابطه با محتويات اين گزارش متوجه شديم ايران تلاش هايی انجام داده است در زمينه حقوق زنان و حقوق فرهنگی واجتماعی واينکه دولت سعی می کند حقوق کودکان و معلولين را درسطوح عملی دنبال کند. پيشنهادکرد که ايران برنامه خود را ادامه دهد. همچنين او تقدير کرد از نتايج مثبتی که ايران در زمينه دسترسی به آموزش داشته عليرغم همه موانعی که داشته اند. او پيشنهادکرد که ايران تلاش هايی خود را برای دسترسی به آموزش ادامه دهد و برای ارتقای حقوق بشر در ايران تلاش هايش را ادامه بدهد

اجلاس حقوق بشر ژنو ساعت۹:۵۰

نماينده نيکاراگويه همچنين به دفاع از وضعيت حقوق بشر پرداخت.نماينده بزريل گفت که حضور ايران در اين جلسه احترام به حقوق بشر است. دستاوردها در زمينه آموزش و فقر زدايی را همچنين وی مورد تقدير قرار داد. او گفت دستاوردها قابل تقدير است اما چالش ها وجود دارد. او به موضوع کودکان کار و تبعيض عليه زنان صحبت کرد. او البته درهمين زمينه ها هم از دستاوردهای ايران تشکر کرد.


اجلاس حقوق بشر ژنو- ساعت ۹:۴۸

نماينده اسراييل همچنين با اشاره به قطعنامه سازمان ملل گفت که زنان، اقليت های مذهبی مورد تبعيض قرار می گيرند. هيچ آزادی مذهب و آزادی بيان وجود ندارد. او همچنين به خطراتی که رهبران ايرانی برای همسايگان خود ايجاد می کند اشاره کرد. گفت که موضوع حقوق بشر فراتر از اين جلسه است.

او همچين به هيات ايران گفت که به جريان نفرت پايان دهيد. او همچنين به موضوع هولوکاست اشاره کرد. او همچنين از حمايت و تجهيز گروه های غيردولتی انتقاد کرد. موضوع اعدام ها ، اعدام نوجوانان، شکنجه، قوانين تبعيض آميز عليه زنان، موضوع فشار عليه اقليت های مذهبی ازجمله ديگر موضوعاتی که نماينده اسراييل مطرح کرد و خواستار پاسخگويی ايران در اين زمينه شد.

سپس نماينده استراليا موضوع اعدام در ايران را به صورت جدی مطرح کرد. گفت که استراليا بسيار نگران وضعيت اقليت های مذهبی و به خصوص ۷ رهبر بهايی بود که هم اکنون در زندان هستند. همچنين استفاده از زور و ارعاب برای سرکوب مردم بعد از انتخابات و نيز زندانی کردن و شکنجه را مطرح کرد. استراليا پيشنهاد کرد، توقف سنگسار، توقف اعدام نوجوانان، اقدام در جهت اينکه بسيج و پليس از زور برای توقف مردم استفاده نکنند، تحقيق فوری در مورد شکنجه زندانی های پس از انتخابات، قبول کردن يک گزارشگر حقوق بشر و کمسياريای حقوق بشر به ايران در درخواست های استراليا بود.

نماينده انگليس گفت که انگليس از بدتر شدن وضعيت حقوق بشر مخصوصا بعد از انتخابات خيلی نگران است. موضوع مرگ و شکنجه و نيز گزارش های درمورد شکنجه زندانی ها موضوع ديگری بود که توسط وی مطرح شد. چهار پيشنهاد: تسهيل کردن ترتيباتی که دبيرکل سازمان مللبتواند تحقيقاتی را در زمينه خشونت های بعد از انتخابات انجام بدهد. موضوع اتهام زدن به تبعه های کشورهای خارجی از جمله ديگر موضوعاتی بود که وی خواست ايران به آن توجه کند.

ساعت ۹:۳۹صبح

نماينده اسلوانی نيز به انتقاد از گزارش ايران می پردازد. موضوع دستگيری ها از موضوعات مطرح شده توسط نماينده اين کشوراست. موضوع اقليت های مذهبی و بدتر شدن وضعيت بهايی ها موضوع ديگری که وی مطرح کرد. او پيشنهاد کرد که ايران به موضوع آزادی مذهبی احترام بگذارد. نماينده اسلوانی همچنين به محکوميت اعدام ها و مخصوصا اعدام نوجوان ها اشاره کرد.

دوشنبه ساعت ۹:۳۰

ابتداجوادلاريجانی به شرح توفيقات جمهوری اسلامی در زمينه حقوق بشر پرداخت. سپس خانم فاطمه عاليا به مجموعه دستاوردهای مجلس شورای اسلامی در زمينه دفاع از حقوق بشر پرداخت. الان نماينده آمريکا درحال انتقاد است. او اشاره می کند به تظاهرات مردم و استفاده دولت ازخشونت در جريان اين تجمعات. نماينده آمريکا از بستن مطبوعات و دستگيری مطبوعات سخن گفت و گفت آمريکا آن را محکوم می کند. موضوع ديگری وضعيت دستگير شدگان است. نماينده آمريکا همچنين محدوديت های مذهبی عليه شهروندان بهايی وصوفی را مطرح کرد. او همچنين اشاره ای به دادگاه های نمايشی کرد. آزار واذيت روزنامه نگاران وب لاگ نويسان و نيز شکنجه از موضوعات مطرح شده توسط نماينده آمريکاست. او از هيات ايران خواست اجازه بدهند که گزارشگران مرز به ايران بيايند. کانادا پيشنهاد کرد که خواست ايران ماده ۲۴ قانون اساسی خود را رعايت کند و رهبران بهايی و ديگران رهبران بهايی را آزاد کند.

درحال نماينده کاناداسخن می گويد: « ما درزمان سخن گفتن نماينده ايران يادداشت برمی داشتيم…ما نگران وضعيت حقوق بشر بعد از انتخابات هستيم. برخلاف قانون اساسی ايران تجمعات قانونی با شکنجه، مرگ و آزار واذيت تظاهرکنندگان روبرو بوده است.» کانادا از خواست بر طبق اساس قانون اساسی کسانی که در اين زمينه مسووليت دارند مسوول نگاهداشته شود واز مسووليت خود معلق شوند آن کسانی که در جريان اعمال خشونت ها دست داشته اند.

نماينده فرانسه نفر بعدی است. او از اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سخن گفت و اينکه دهها نفر کشته شده اند و برخی مورد تجاوز قرارگرفته اند. او گفت که ايران بايد تحققات مستقل برای نور انداختن به اين اتفاقات را بپذيرد. او همچنين اشاره کرد به وضعيت زندان ها واينکه ايران همکاری کند با گزارشگر ويژه سازمان ملل برای بازديد از زندان ها. فرانسه پيشنهاد کرد که ايران استانداردهای جهانی را در زمينه دادگاه ها و زندان ها رعايت کند. موضوع اقليت ها واعدام هم موضوع ديگری بود که نماينده فرانسه به آن اشاره کرد.


يک شنبه، ۲۵ بهمن ۸۸- کمتر از ۲۴ ساعت تا برگزاری ارايه گزارش حقوق بشر ايران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

ـ هيات ايرانی در ژنو با ديدن ايرانيان حاضر لابی هتل را ترک کرده يا متفرق شدند.

بخش‌های مرکزی شهرژنو شاهد ايرانيان بسياری است که از اقصی نقاط اروپا، آمريکا و کانادا دور هم جمع شده‌اند تا همزمان با ارايه گزارش

حقوق بشر دولت ايران که فردا صبح ازساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می شود، دست به اعتراض بزنند. اگر چه به لحاظ تکنيکی وفنی ماجرا، تاثير گذاری چنين گروه‌های روی تصميم گيری کشورهای عضو چندان نخواهد بود، اما چنين اعتراضاتی که انتظار می رود پردامنه هم باشد روی تصويری که مقامات ايرانی از خود به جای می گذارند بسيار موثر خواهد بود. روال جلسه اين طور است که هيات ايرانی به نوعی به دفاع از گزارش خود خواهد پرداخت و نماينده‌‌های کشورها از آنها سوالاتی خواهند کرد. در اين بخش سازمان های غيردولتی حاضر قادر نيستند که به سوال کردن بپردازند. بسياری از کسانی که تحولات شورای حقوق بشر يا Human Rights Council را دنبال می کنند اين احتمال را می دهند که کشورهای دوست ايران و کسانی که از مدتها قبل با آنها لابی‌های سياسی صورت گرفته ممکن است بخش عمده‌ای از سوال کنندگان را به خود اختصاص دهند و سهم کشورهايی که با بررسی دقيق گزارش‌های ايران و نيز لابی با سازمان‌های حقوق‌بشری و فعالان حقوق بشر سوالات جدی در مورد گزارش دارند را به حداقل کاهش دهند. هيات ايرانی به صورت غيررسمی روز چهارشنبه پاسخ خود را در مورد سوالات مطرح شده ارايه خواهد کرد. البته انتظار نمی رود که با توجه به گزارش اصلی ايران که در خود ايرادات جدی دارد، پاسخ ايران به موارد نقض حقوق بشر هم نکته جديدی به گزارش اضافه کند.

اما در حاشيه اين اجلاس: ايرانيان مقيم اروپا چادربزرگی را اجاره کرده اند در نزديکی محل سازمان ملل که در آن يک سری برنامه درارتباط با وضعيت حقوق بشر در ايران خواهند داشت. قراراست که جلسه کميته فردا به صورت مستقيم برای کسانی که واردجلسه سازمان ملل نمی شوند پخش کنند.

نکته اينکه محل اقامت هيات ايرانی که گفته می شود رياست آن را جوادلاريجانی به عهده خواهدداشت، هتل اينترکنتينانتال، يکی ازهتل‌ها مجلل شهر ژنواست. تعداد تيم ايرانی ۳۳ نفر گزارش شده است. نکته جالب توجه حضورسازمان‌های غيردولتی است که تيم دولتی را همراهی خواهند کرد. اگر چه پديده حضور سازمان های غيردولتی وابسته به تيم دولتی در سالهای گذشته نيز همواره وجود داشته است اما در سالهای پيش از دولت محموداحمدی نژاد سازمان‌های غيردولتی مستقل نيز می توانستند در اين اجلاس شرکت کنند. اما با توجه به تحولات چهارسال گذشته، و به خصوص آنچه پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ رخ داد، تصور اينکه سازمان غيردولتی مستقلی از ايران در اجلاس باشد نيز خيلی دور از انتظار خواهد بود.

افرادی که از هيات دولتی درهتل اينترکنتينانتال بودند با ديدن برخی از ايرانيانی که يا درآنجا اقامت گزيده‌اند يا نه برای صرف چای به اين هتل رفته بودند، از خود بی تابی نشان می دادند. قرار بود امشب (يک شنبه) هيات ايرانی شامی را در اين هتل مجلل صرف کند که برخی ازافراد هيات با ديدن ايرانيان درلابی هتل يا به اتاق های خود رفتند يا به هرترتيبی از اينکه در تيررس دوربين‌های تلفن همراه آنها قرار بگيرند خودداری می کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016