دوشنبه 10 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برخلاف وعده دولت به بانک‌ها؛ يارانه ۲ درصدی به شبکه بانکی پرداخت نشد، ايلنا

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با ايلنا می‌گويد: پرداخت دو درصد يارانه‌ای را که دولت به شبکه بانکی تعهد کرده بود در بودجه سال جاری پيش‌بينی نشده است و بعيد به نظر می‌رسد که اين مبلغ را به بانک‌ها پرداخته باشد.


ايلنا: با اين‌که چيزی به اتمام سال جاری نمانده است اما دولت هنوز به تعهد خود در مورد ۲ درصد يارانه نرخ سود به بانک‌ها عمل نکرده است.
به گزارش ايلنا، دولت ابتدای سال جاری نرخ سود تسهيلات را برای سومين سال متوالی در بانک‌های دولتی ۱۲ درصد اعلام کرد. تثبيت نرخ سود در حالی توسط رئيس‌جمهوری پذيرفته شد که دولت خواهان تک‌رقمی کردن نرخ سود شبکه بانکی بود. بنابراين دولت به نوعی نرخ سود بخش‌های توليدی و صنعتی را ۱۰ درصد اعلام کرد و متعهد شد دو درصد سود را به عنوان يارانه با هدف حمايت از اين بخش‌ها به بانک‌ها بپردازد. بنابراين بانک‌ها از ابتدای سال جاری متعهد شدند تسهيلات بخش‌های توليد و صنعت را با نرخ سود۱۰ درصد بپردازند. اما با نزديک شدن به پايان سال هنوز اين وعده دولت تحقق نيافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسی‌الرضا ثروتی عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ايلنا می‌گويد: پرداخت دو درصد يارانه‌ای را که دولت به شبکه بانکی تعهد کرده بود در بودجه سال جاری پيش‌بينی نشده است و بعيد به نظر می‌رسد که اين مبلغ را به بانک‌ها پرداخته باشد.
از طرفی خود فعالان بانکی نيز می‌گويند تاکنون هيچ يارانه‌ای به بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ سود ۱۰ و ۱۲ درصدی پرداخت نشده و بعيد به نظر می‌رسد که يارانه‌ای به بانک‌ها پرداخت شود.
اين در حالی است که لايحه ۱۵ هزار ميليارد تومانی افزايش سرمايه بانک‌ها که حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان آن مربوط به بدهی دولت به شبکه بانکی است هنوز در مجلس است و تاکنون به تصويب اين نهاد قانونگذار نرسيده است.
بنابراين چندان دور از انتظار نيست که دولت نخواهد دو درصد يارانه وعده داده شده را به بانک‌ها پرداخت کند در حالی که خود با کسری شديد بودجه روبروست. بانک‌ها نيز شايد خود پيش‌بينی می‌کردند که دولت اين دو درصد را به آنها پرداخت نخواهد کرد و در نتيجه تسهيلات خود را براساس آنچه که فعالان بخش‌های توليدی و صنعت گواهی می‌دهد نه با نرخ سود ۱۰ درصد بلکه با ۱۲ درصد نيز پرداخت نکردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016