جمعه 14 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: نقطه نهايی ديپلماسی ما برپايی حکومت جهانی است، هر که با ايران باشد پيروز خواهد بود، ايسنا

رييس‌جمهور سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران را مبتنی بر مکتب و انديشه الهی و جهانی دانست و گفت: نقطه نهايی ديپلماسی ما برپايی حکومت جهانی است؛ چراکه بدون حکومت جهانی بر پايه اجرای عدالت و يگانه‌پرستی، صلح و امنيت پايدار معنا ندارد و نشدنی است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد پيش از ظهر چهارشنبه در جلسه هيات دولت با سفرا و روسای نمايندگی‌های جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور با تبريک ميلاد پيامبر(ص) و امام صادق(ع) به تصويب و تبيين مبانی سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران پرداخت و اظهار کرد: توحيد اولين اصل انديشه و مکتب ملت ايران است؛ يعنی اساس حاکميت متعلق به خداوند متعال است. ما معتقديم خدای متعال بايد حاکم باشد و احکام الهی در عالم جاری شود؛ از اين رو سياست خارجی کشورمان نيز بايد به سمتی حرکت کند که همه زندگی بشريت تحت حاکميت خدا و فرهنگ الهی اداره شود.

وی برابری بين انسان‌ها را از اصول ديگر سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران دانست و گفت: از نگاه ايران همه انسان‌ها محترم هستند، مگر عليه ارزش‌های الهی طغيان کنند، هم‌چنين همه بشريت از حقوق اساسی يکسان و حق زندگی در جامعه سعادتمند و سرشار از عدالت و پاکی برخوردارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد برپايی عدالت را نيز از مبانی سياست خارجی کشورمان برشمرد و اظهار کرد: حتی در شرايطی که طرف مقابل کشورمان در موضع ضعف قرار داشته باشد، حق نداريم به ناحق موضوعی را عليه آن تحميل کنيم. در سياست خارجی صداقت، عدالت و احترام به آحاد انسان‌ها بايد مورد توجه جدی باشد. جمهوری اسلامی حق ندارد اقدامی را حتی برای دشمنان خود برخلاف عدالت انجام دهد.

رييس‌جمهور ادامه داد: گسترش عدالت و دوستی يکی ديگر از مبانی سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران است و بايد حرکت ما به خاطر پايه عشق و محبت انسان‌ها باشد. نگاهمان به توافق‌نامه‌هايی که با ساير کشورها منعقد می‌شود، به خاطر داشتن نفوذ سياسی نيست، بلکه هدف اصلی عشق و محبت به انسان‌ها و رفع نياز آن‌هاست.

وی افزود: نبايد کسی خيال کند چون دولتمردان آمريکايی در دهه‌های متوالی عليه ملت ايران ظلم کرده‌اند ما نيز نسبت به مردم آمريکا کينه داريم.

وی پاکی و معنويت را از مبانی ديگر سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران دانست و گفت: ابزار اثرگذاری ملت ايران در محيط بين‌الملل با کشورهای غربی متفاوت است. سفير جمهوری اسلامی ايران بايد اهل معنويت و پاکی و عشق و عدالت باشد تا بتواند از فعاليت‌هايش نتيجه مثبت بگيرد.

احمدی‌نژاد پيروی از خط نورانی امامت و ولايت را نيز يکی از مهمترين مبانی سياست خارجی کشورمان دانست و اظهار کرد: نظام سرمايه‌داری و مادی ملت‌ها را به پرستش بت سرمايه‌داری و پذيرش فرمانروايی خود در دنيا دعوت و در مقابل ملت ايران بشريت را به خط نجات‌بخش امامت و ولايت رهنمون می‌کند و اين جزء مزيت‌های کشورمان است.

وی گفت: حاکميت امام و انسان کامل بايد به آرمان بلند بشريت در جهان تبديل شود و اين همان چيزی است که باعث محبوبيت ملت ايران در جهان و نفرت انسان‌ها از نظام سرمايه‌داری شده است.

احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که " جمهوری اسلامی ايران می‌خواهد با همه کشورهای جهان رابطه داشته باشد" اظهار کرد: اساس خارجی کشورمان بر ارتقای ارتباطات با دنياست، مگر آن‌که برخی کشورها اصرار داشته باشند خودشان را از دايره دوستی و لطف ملت ايران خارج کنند و در اين ميان البته رژيم صهيونيستی را به رسميت نمی‌شناسيم و آن را از اساس جعلی و نامشروع می‌دانيم.

وی تعالی پيشرفت را از ديگر مبانی سياست‌های خارجی جمهوری اسلامی ايران برشمرد و گفت: نقطه مطلوب ما رسيدن انسان‌ها به بالاترين قله‌های علمی و فناوری است؛ بنابراين در هر کجای دنيا اگر اقدامی در اين راستا انجام شود بايد مورد حمايت قرار دهيم؛ البته بايد توجه داشت بردار سياست خارجی کشورمان فقط به سمت ملت ايران نيست، بلکه تعالی و پيشرفت کل بشريت مد نظر است.

رييس‌جمهور در ادامه دفاع از مظلوم و ايستادگی در برابر ظالمان را از مبانی و اصول مهم سياست خارجی کشورمان دانست و گفت: در هيچ کجای دنيا نبايد کوچک‌ترين ظلمی به انسان‌ها مورد تاييد قرار گيرد. ملت ايران مدافع همه مظلومان جهان است و ماموريت سفرا اين است که با نگاه جامع همه ملت‌ها را زير چتر الهی بکشانند؛ چراکه امروز جايگاه ايران نمايندگی کل عالم است.

وی با بيان اين‌که " غرب اساس روابط اجتماعی را در تنازع برای بقا می‌داند" گفت: روشن است که سياست خارجی کشورمان در نقطه مقابل غرب قرار دارد و مبانی و منابع اقتدار ملت ايران به کلی با غرب متفاوت است و اين چيزی است که همگان در موضوع هسته‌يی آن را کاملا مشاهده کرد‌ه‌اند.

احمدی‌نژاد مبانی اقتدار ملت ايران را دل‌های ايمانی ملت‌ها دانست و گفت: چنين اقتداری نقطه اتکا و اقتدار ملت ايران است. نظام سرمايه داری به دنبال حداکثرسازی سود مادی است؛ اما ما به اجرای عدالت معتقد هستيم و اگر چنان‌چه اعتقادات و مبانی ارزشی‌مان با سود مادی تداخل پيدا کند، بدون ترديد ارزش‌ها ترجيح دارد. هم‌چنين ما خواهان امنيت و صلح و دوستی برای همه ملت‌ها هستيم.

وی در ادامه خلقت عالم را بدون حکومت جهانی بی‌مفهوم دانست و گفت: همه پيامبران به حکومت و انقلاب آخر وعده داده‌اند و امروز بايد متوجه بود که در متن انقلاب آخر قرار داريم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " امروز جايگاه ايران به لحاظ سياسی نسبت به دهه‌ها و سده‌های گذشته در بهترين وضعيت قرار دارد" گفت: بزرگ‌ترين موانع تاريخ در برابر حاکميت حق در حال اضمحلال هستند و حتی اگر هيچ اقدامی انجام ندهيم و به درستی در موضع خود بايستيم، آن‌ها رفتنی هستند.

وی افزود: زمانی که يک انديشه و تمدن برای پيشبرد اهداف خود در دنيا به سلاح و قدرت نظامی متوسل می‌شود، اين امر نشان دهنده آغاز نابودی آن انديشه است.

وی در ادامه خطاب به سفرا و نمايندگان کشورمان در خارج از کشور از آنها خواست نگاه کلان و اشراف کامل به دنيا داشته باشند و بدانند با چنين نگاهی در پيچيدگی‌های معمول، سردرگم نخواهند شد.

رييس‌جمهور افزود: چنان‌چه وظيفه خود را به درستی انجام دهيم، هر اتفاقی هم بيفتد بدون ترديد به نفع آرمان‌ها و ملت ايران خواهد بود.

وی با بيان اين‌که " نظامات جهان در حال تغيير است" اظهار کرد: در شرايط جديد جمهوری اسلامی ايران نقطه تعادل است و هر که با ايران باشد پيروز خواهد بود.

احمدی‌نژاد هم‌چنين با اشاره به اين‌که رژيم صهيونيستی رو به فروپاشی است" اظهار کرد: رژيم صهيونيسيتی تنها راه نجات خود و جبران شکست‌های گذشته را، جنگ و حمله به ملت‌ها می‌داند.

وی در پايان گفت: رژيم صهيونيسيتی ستون فقرات استيلای نظام سلطه است و به همين دليل است که نظام سلطه بقای خود را در بقای رژيم صهيونيستی می‌داند و از آن دفاع می‌کند.

بر اساس اين گزارش در ابتدای اين ديدار تعدادی از سفرا و نمايندگان جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور به بيان ديدگاه‌ها و پيشنهادهای خود درباره حوزه مسووليتشان پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016