دوشنبه 24 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: ۶ نفر از متهمان روز عاشورا به اعدام محکوم شدند، فارس

خبرگزاری فارس: دادستان تهران تعداد محکوم به اعدام‌شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون احکام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عباس جعفری دولت‌آبادی يکشنبه شب در ديدار قضات دادسرا و محاکم انقلاب تهران با ‌آيت‌‌الله نوری همدانی طی سخنانی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت: حوادثی که در سال جاری در کشور از جمله در تهران رخ داد موجب تأثر همه مردم به ويژه علما شد.
وی با اشاره به شعار دستگاه قضا مبنی بر «استقلال دستگاه قضايی در اقدامات و حاکميت قانون مبتنی بر شرع مقدس و فقه جعفری» خاطرنشان کرد: نظام قضايی کشور در ابتدا در برخورد با جريانات به وجود آمده و افرادی که به بهانه انتخابات اعتراضاتی را مطرح می‌کردند با مدارا رفتار کرد و سعی در مهار جريانات سياسی و کنترل اعتراضات خيابانی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان تهران ابراز داشت: اما طرح شعارهای انحرافی و تداوم تجمعات بی‌دليل و هر روزی را بهانه کردن برای اعتراضات به نظام اسلامی موجب شد دستگاه قضايی تدريجا به عقيده برخی توجه بيشتری کند، آيا واقعا اينها به دنبال انتقاد هستند و يا مسائل ديگر.
وی افزود: اما حوادث عاشورا پرده‌ها را کنار زد و مدعيانی که خود را پس انتخابات پنهان کرده بودند دست‌هايشان رو شد و آنها را رسوا ساخت.
جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: اينکه دشمنان ما فکر می‌کردند می‌توانند با تعرض به مقدسات و هتک امور دينی کار نظام دينی را يک سره کنند خواب و خيالی بيش نبود.
وی تصريح کرد: با حضور علما و مردم در صحنه و تصميم جدی دستگاه قضايی، سياست جدی و محکمی برای مقابله با افرادی که به خيابان‌ها آمدند و ارکان نظام اسلامی را مورد تعرض قرار دادند، آغاز شد.
دادستان تهران افزود: با توجه به سياست‌های جديد اتخاذ شده، رسيدگی سريع به پرونده و اتهامات تمام کسانی که بعد از عاشورا بازداشت شده بودند در دستور کار قرار گرفت.
جعفری دولت‌آبادی در ادامه توجه به رأفت و رحمت اسلامی را در رسيدگی به پرونده‌ها مورد تأکيد قرار داد و اظهار داشت: اگرچه نظام قضايی ما بعد از حوادث عاشورا شدت عمل بيشتری در تحقيقات و بازداشت‌ها به خرج داد اما با اين حال توجه ويژه‌ای به رأفت و رحمت اسلامی داشت.
وی ابراز داشت: کسانی که به اشتباه خود پی‌بردند و از اين اشتباه ابراز ندامت کردند و ما نيز احساس کرديم اين افراد در فضای جو زده‌ای اقدام به برخی رفتارها کردند به آنها کمک و آزادشان کرديم.
وی با اشاره به حضور پرشور مردم در حماسه ۹ دی و راهپيمايی ۲۲ بهمن و حمايت همه‌جانبه از نظام اسلامی گفت: وقتی مردم عشق و ارادت خود را به نظام اسلامی نشان دادند، ما نيز سعی کرديم با کسانی که از اشتباهات خود ابراز پشيمانی کردند رفتار ملايمت‌آميزی داشته باشيم.

*نظام اسلامی در کمال اقتدار معارضان را بر سر جای خود نشاند
جعفری دولت‌آبادی همچنين تأکيد کرد: در مقابل کسانی را که عضو گروهک‌ها‌ و سازمان‌های ضدانقلاب بودند و با طرح و برنامه‌ريزی سعی کردند اساس و ارکان نظام جمهوری اسلامی را مورد تعرض قرار دهند، محاکمه کرديم.
وی تصريح کرد: امروز نظام اسلامی در کمال قدرت و اقتدار مخالفان و معارضان را بر جای خودشان نشانده است و مردم ديگر اجازه نمی‌دهند اين حوادث در کشور تکرار شود.
دادستان تهران خاطرنشان کرد: اميداريم سال آينده با دعای علما و مردم سالی پر از تلاش و برکات برای مردم و نظام اسلامی ما باشد.
وی در بخش ديگری از سخنان خود اظهار داشت: اميدواريم با پايان يافتن اين حوادث دستگاه قضايی در ساير حوزه‌های مربوط به خود مانند فساد‌های اخلاقی و اجتماعی وارد شود و به وظايف محوله عمل کند.
جعفری دولت‌آبادی در پايان از حضرت آيت‌الله نوری همدانی به عنوان مدافع جدی ولايت تقدير کرد و گفت: مواضع و روشنگری‌های آيت‌الله نوری همدانی موجب دلگرمی قضاتی است که پای نخست مبارزه با مخالفان نظام به شمار می‌روند.

* ۶ نفر از متهمان روز عاشورا محکوم به اعدام شدند
دادستان تهران تعداد محکوم به اعدام شدگان در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون احکام اين شش نفر در دادگاه تجديد نظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيری می‌شود.
عباس جعفری دولت‌آبادی به ارائه گزارشی از نحوه رسيدگی به اتهامات بازداشت شدگان روز عاشورا پرداخت و با اشاره به صدور ۲۵۰ کيفرخواست برای متهمان حوادث عاشورا اظهار داشت: با سرعت بخشيدن به فعاليت‌های دادگاه‌ها بسياری از افراد مرتبط با حوادث روز عاشورا سريعا محاکمه شدند.
وی خاطرنشان کرد: امروز تنها ۱۰۰ نفر در دادسراهای ما منتظر رسيدگی به پرونده‌های‌شان و صدور کيفرخواست هستند که اميدواريم برای اين تعداد نيز هرچه زودتر تعيين تکليف شود.
وی در بخش ديگری از سخنان خود تعداد محکومين به اعدام در حوادث روز عاشورا را شش نفر اعلام کرد و ابراز داشت: هم‌اکنون احکام اين شش نفر در دادگاه تجديدنظر است و طبيعتا بعد از قطعيت درباره آنها تصميم‌گيری می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی افزود: احکام زيادی در ارتباط با کسانی که دستگير شدند صادر و طبق قانون اعلام شده است که البته اين افراد نيز طبق قانون می‌توانند در دادگاه‌های بالاتر اعتراض کنند.
وی با اشاره اينکه رفتار ما با متهمان کاملا در چارچوب مقررات نظام اسلامی است، بيان داشت: متهمان حق بهره‌مندی از ديدار با خانواده، استفاده از تلفن و همچنين ملاقات‌های حضوری را طبق مقررات دارند.
دادستان تهران يادآور شد: با وجود تبليغات کذبی که رسانه‌های بيگانه عليه ما می‌کنند و به دنبال نشان دادن بدرفتاری نظام اسلامی با زندانيان هستند با کمال افتخار اعلام می‌کنم که امروز نظام اسلامی بحمدالله توانسته رفتار خوبی با متهمان در چارچوب مقررات اسلامی داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016