یکشنبه 8 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه ماه بلاتکلیفی علیرضا فیروزی در زندان اوین، گفتگو با مهناز بردبار، مادر عليرضا فيروزی، رهانا

مهناز بردبار: بعد از سه ماه هنوز هيچ اتهامی در مورد عليرضا فيروزی عنوان نشده است و فرزندم در بلاتکليفی در زندان به سر می‌برد.

رهانا: عليرضا فيروزی فعال دانشجويی و وبلاگ‌نويس از ۱۲ دی ماه گذشته در شهر اروميه بازداشت شد و به زندان اوين منتقل شد. بازداشت عليرضا در حالی ادامه يافت که وی بيش از ۷۰ روز در بی‌خبری به سر می‌برد و مسئولان قضايی هيچ پاسخ نسبت به وضعيت و محل نگهداری وی به خانواده نمی‌دادند.
در خصوص آخرين وضعيت وی با مهناز بردبار، مادر عليرضا فيروزی گفت‌وگويی کرده‌ايم که در زير می‌آيد:

•رهانا:‌ در خصوص آخرين وضعيت عليرضا فيروزی چه اطلاعی داريد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما روزهای ابتدايی عيد بعد از حدود سه ما به مدت نيم ساعت در زندان اوين ملاقات حضوری داشتيم. عليرضا هم‌اکنون در بند ۲ الف زندان اوين و در سلولی دو نفره نگهداری می‌شود. در ملاقات وضعيت عمومی وی خوب بود، اما هنوز مشخص نيست که چه زمانی عليرضا آزاد می‌شود.

•رهانا: اتهاماتی که در مورد عليرضا مطرح شده چيست؟
با گذشت نزديک به سه ماه از بازداشت هنوز اتهام خاصی برای عليرضا مطرح نشده است و دليل اصلی بازداشت او برای ما نامشخص است. در برخی سايت‌ها عنوان شده که از عليرضا يکی از متهمان پرونده‌ فعالان حقوق بشر است که در ماه گذشته بازداشت شده‌اند، حتا درج شده بود که از عليرضا در اين خصوص سوالاتی مطرح شده است و وی مورد بازجويی قرار گرفته است، همين‌جا می‌گويم که اين مساله کذب محض است و صحت ندارد. ضمن اين که عليرضا به هيچ عنوان عضو «مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران» نبوده و اخباری که در اين خصوص مطرح می‌شود کذب محض است.
در ملاقاتی که با عليرضا در زندان داشتيم خود وی نيز بعد از شنيدن اين مساله عضويت در اين گروه يا هر گروه ديگری را تکذيب کرد و گفته است که در حال حاضر عضويت هيچ گروهی را ندارد.

•رهانا:‌ قبل از پايان سال و شروع تعطيلات عنوان شد که عليرضا فيروزی و عده‌يی ديگر از دانشجويان زنجان به يک تا يک سال و نيم حبس محکوم شده‌اند، در خصوص خبری داريد؟
من متوجه نمی‌شوم که اين اخبار از کجا به بيرون درز می‌کند، به هيچ عنوان عليرضا در روزهای پايانی سال حکمی دريافت نکرده است و محکوميت او به يک سال حبس را هم ما در برخی سايت‌ها ديديم که قويا آن را تکذيب می‌کنيم.

•رهانا:‌ پرونده عليرضا را چه‌گونه پيگيری می‌کنيد، آيا وکيل او توانسته با وی ديداری داشته باشد و پرونده را مطالعه کند؟
خير از هيچ جايی نمی‌توانيم پيگيری کنيم و کسی پاسخ‌گوی ما نيست، هم‌چنان که وقتی عليرضا ۷۰ روز اول را در زندان اوين بازداشت بود، کسی پاسخ‌گوی ما نبود و مسئولان از وجود او اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. تنها ملاقات ما با عليرضا در ابتدای سال هم در حالی صورت گرفت که دادستان دستور داده بود، زندانيان ممنوع الملاقات با خانواده‌ها ديدار نوروزی داشته باشند.
به وکيل او آقای دادخواه هم اجازه‌ی ملاقاتی داده نشده و او هم نتوانسته تا کنون با وی ملاقاتی داشته باشد و اصلا مشخص نيست که حتا به کدام دادگاه و کدام شعبه بايد مراجعه کنيم.

•رهانا: با اين وجود از آزادی عليرضا خبری هست و مسئولان قضايی در اين مورد سخنی گفته‌اند.
خير همان‌طور که گفتم، اصلا اين مساله مشخص نيست و عليرضا در بلاتکليفی در زندان به سر می‌برد. ما خواهان آزادی وی هستيم و می‌خواهيم که عليرضا هر چه زودتر به خانه بازگردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016