شنبه 7 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرايط وخيم جسمی زندانی سياسی زهرا جباری در بند زنان زندان اوين، فعالين حقوق بشر و دمکراسی

بنابه گزارشات رسيده به فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،وضعيت جسمی زندانی سياسی زهرا جباری بدليل بيماری قلبی و رماتيسم به حدی حاد شده است که به سختی قادر به راه رفتن است و کارهای شخصی او به کمک ساير زندانيان سياسی صورت می گيرد.
زندانی سياسی زهرا جباری ۳۶ ساله متاهل و دارای يک فرزند می باشد. او از مدتها پيش از ناراحتی حاد قلبی،کم خونی و رماتيسم رنج می برد ولی از درمان جدی او خوداری می کنند. بهداری زندان با اين استدلال که پزشک و دستگاههای لازم را نداريم و قادر به درمان شما در اينجا نيستيم و شما بايد در بيمارستانهای خارج از زندان معالجه شويد. ولی بازجويان وزارت اطلاعات از درمان او در مراکز پزشکی و حتی با هزينه خانواده اش تا به حال ممانعت کرده اند.وضعيت جسمی او در چند روز اخير به وخامت گراييده بطوريکه به سختی قادر به راه رفتن است و از انجام کارهای شخصی خود عاجز است و با کمک ساير زندانيان سياسی هم بندش کارهای شخصی خود را انجام ميدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم جباری روز ۲۲ اسفند در حالی که دست بند به او زده بودند برای دومين بار به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برده شد و قرار بود توسط محمد مقيسه ای معروف به ناصريان از اعضای کميسيون قتل عام زندانيان سياسی سال ۱۳۶۷ مورد محاکمه قرار گيرد ولی به دليل عدم حضور بازجو در دادگاه ،دادگاه او برای تاريخ نامعلومی به تعويق افتاد.زندانی سياسی زهرا جباری در جلسه قبلی دادگاه اعلام کرده بود که در اثر شکنجه های وحشيانه ناخن يکی از انگشتان پای او را جدا کرده بودند.هنگام برگزاری دادگاه به خانواده خانم جباری اجازه حضور در دادگاه داده نشد.عليرغم اينکه او چند هفته از ملاقات با خانواده اش محروم بود آنها همچنين به خانواده جباری اجازه ديدن و يا صحبت کردن با فرزندشان که يک امر معمول در دادگاه می باشد را ندادند.وکيل خانم جباری موفق شده بود تا حدی پرونده موکلش را مطالعه کند و بنابه گفته وکيل در پرونده خانم جباری چيزی وجود ندارد و تنها اتهام او حضور خواهر و برادرش در قرار گاه اشرف در عراق می باشد.
خانم جباری ۲۷ شهريورماه (روز قدس) دستگير شد و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين برده شد در آنجا تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفت و شکنجه های جسمی او به حدی بود که يکی از ناخن های پايش کنده شد. بازجويان وزارت اطلاعات با شکنجه های جسمی و روحی سعی داشتند که او را وادار به پذيرفتن اتهامات دروغين نسبت داده شده کنند.او بيش از ۲ ماه در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ بسر برد و سپس به بند زنان زندان اوين منتقل شد. خانم جباری همچنان در بلاتکليفی بسر می برد.از زمان دستگير تاکنون خانم جباری با لباسهايی که زمان دستگيری بر تن داشته اند بسر می کنند و تا به حال از گرفتن لباس برای او از طرف خانواده اش خوداری می کنند و عليرغم اينکه دچار بيماريهای مختلفی است نزديک به ۷ ماه است که از داشتن لباس کافی محروم است.
از طرفی ديگر فشارها و اذيت وآزارهايی که پاسداربندها و زندانيان عادی و خطرناک به تحريک پاسداربندها بر روی زنان زندانی سياسی وارد می کنند شدت می يابد. يکی از شيوه های فشار که عليه زنان زندانی سياسی بکار برده می شود.ميوه جات و مايحتاج اوليه که از طرف زندان در اختيار زندانيان قرار داده نمی شود و در فروشگاه زندان به چند برابر قيمت معمول فروخته می شود به زندانيان سياسی فروخته نمی شود و در اختيار باندهای مافيايی که با زندانبانان همکاری می کنند قرار داده می شود تا آنها را دوباره با چندين برابر به زندانيان سياسی بفروشند و از آنها اخاذی نمايند.
خانواده های زنان زندانی سياسی هنگام ملاقاتهای حضوری که هر چند هفته يکبار صورت می گيرد. مورد توهين ،اذيت وآزار يکی از پاسداران زن قرار می گيرند. اين زن پاسدار به صورت توهين آميزی خانواده ها را مورد بازرسی بدنی قرار می دهد او همچنين کودکانی که برای ملاقات با مادر و يا بستگانشان به سالن ملاقات مراجعه می کنند را مورد اذيت وآزار و پرخاشگری قرار می دهد تا واکنش خانواده های آنها را برا نگيزد و در صورت اعتراض خانواده های زندانيان سياسی اقدام به قطع ملاقاتهای آنها می کنند اين زن پاسدار تا به حال با اکثر خانواده های زندانيان سياسی چنين برخورد وحشيانه و غيرانسانی داشته است.
در حال حاضر بيش ۲۰ زن زندانی سياسی در بند زنان زندان اوين بسر می برند که از جمله آنها؛ خانم بهاره هدايت،مهديه گلرو،مريم ضياء،نازيلا دشتی،، شبنم مددزاده، فاطمه ضيائی،عاطفه نبوی، صديقه فلاحت زاده،عاليه اقدام دوست و ... را ميتوان نام برد.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،دستگيری ،شکنجه ، نزديک به ۷ ماه بلاتکليفی ،عدم درمان ناراحتيهای حاد و خطرناک زنان زندانی سياسی که جان آنها را در معرض خطر جدی قرار می دهد را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر،گزارشگر ويژه زنان ،دستگيری های خودسرانه سازمان ملل متحد خواستار اقدامات عملی برای پايان دادن به جنايتهای سيستماتيک و سازمان يافته عليه زندانيان سياسی در ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016