یکشنبه 8 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از احمد منتظری در مورد مراسم تشييع پيکر همسر آيت‌الله منتظری: حدود ۳۰ نفر از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند، سايت آيت‌الله منتظری

تشييع بی جنازه

به نام خدا

بانويی از جهان رفت. بانويی که به واسطه‌ همسر و فرزندش برای جهانيان شناخته شده بود. حاجيه خانم ربانی، همسر آيت الله العظمی منتظری، او که بيش از ۶۰ سال بدون هيچ چشم‌داشت و گمنام مجاهده کرده و در پشت زندان‌های ساواک در انتظار ملاقات‌های چند دقيقه‌ای با همسر و فرزندش سر کرده و يا در تبعيدگاه‌های مختلف همراه و يار غمخوار همسرش بوده و مهمتر از همه پشتيبان و مايه دلگرمی و پناه خانواده‌های مبارز و داغدار محسوب می‌شد ولی با کمال تأسف پيروزی انقلاب پايان رنج‌های او نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


و اينک در حاليکه کمتر از ۱۰۰ روز از درگذشت همسر بزرگوارش می‌گذشت او نيز رحلت نمود. طبيعی اين بود که سازمان‌ها و نهادها پيام تسليت می‌دادند و بنياد شهيد انقلاب اسلامی برای اين مادر شهيد و جانباز مراسم يادبود می‌گرفت و مطمئنا شاگردان همسرش که اکنون از سران اين نظامند به دلداری فرزندانش می‌آمدند. اما بازماندگان ايشان هيچگاه اين چنين انتظاری نداشته‌اند و عمری بی‌مهری را تجربه کرده و ديده‌اند که عده‌ای به جای باز کردن گره با دست معمولا گره‌ها را کور می‌کنند. بازماندگان ايشان تنها می‌خواستند برای اين مادر فداکار مراسمی معمولی مثل مراسم ديگر شهروندان برگزار نمايند، اما چه شده که مسئولين از اين هم هراس دارند و نماينده‌ای از اطلاعات قم فرستادند تا پيام ممنوعيت تشييع پيکر مطهره آن مرحومه را به خانواده‌اش ابلاغ کنند.

در جواب اين نماينده اطلاعات مخالفت شديد نموده و گفتم برای خودتان و ما و نظام مشکل ايجاد نکنيد. به دنبال رايزنی دوستان هنگام غروب مسئول اطلاعات قم به دفتر آمدند و به نظر می‌رسيد که کمی از موضع پايين آمده و ابراز داشتند که می‌توانيد در حرم حضرت معصومه(س) تجمع کنيد و جنازه را برای اقامه نماز ميت به حرم می‌آوريم و از آنجا نيز آن را به ۱۵۰ متری محل دفن برده و در آنجا تحويل خواهيم داد تا تشييع شود.

روز يکشنبه با تدابير شديد امنيتی آن مرحومه به حرم منتقل شد و پس از اقامه نماز به امامت آيت الله العظمی شبيری زنجانی مجددا پيکر آن مرحومه توسط نيروهای امنيتی به گلزار شهدا(محل دفن) انتقال داده شد و مردم بدون جنازه با سردادن شعارهای: الله اکبر - لا اله الا الله - يا حجة ابن الحسن، عجل علی ظهورک - يا حضرت معصومه، منتظری مظلومه - عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، منتظری مظلوم صاحب عزاست امروز - تشييع بی جنازه، اين هم يه ظلم تازه؛ راهی گلزار شهدا شدند.

هنگام مراجعت مردم از گلزار شهدا با اينکه به سفارش اينجانب عمل نمودند و با کمال آرامش آن محل را ترک می‌کردند متأسفانه حدود ۳۰ نفر از خانم‌ها و آقايان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند. اينجانب ضمن محکوم کردن اين بازداشت‌ها که شايسته نظام مردم سالار نيست اميدوارم هرچه زودتر آزادی حاصل گردد؛ و از اين پس در تصميم گيری‌ها تدبير و تعقل لازم به عمل آيد.

بيت آيت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی عليه) - احمد منتظری
۱۳۸۹/۱/۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016