شنبه 4 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بی‌داد اعتياد در حکومت اسلامی، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
نظام آماری در حکومت اسلامی مثل خود ِاين حکومت نوبر و حيرت‌انگيز است. تفاوت آمارهای حکومتی و غير حکومتی رقم‌های چند ميليونی‌ست. برای نمونه تعداد معتادان در ايران بين ارقام ۲ تا ۱۰ ميليون در نوسان‌اند!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيامد های مصرف مواد مخدر در ايران , که بخش کوچکی از آن در مطبوعات دولتی و سخنان مسؤلان بازتاب می يابند, نشان از بيداد اعتياد در ايران دارند . اين يک نمونه است :
" ... کودک ۲ ساله ای به يکی از بيمارستان‌های سوانح و سوختگی تهران انتقال يافت ... پسرک از شدت درد بيهوش شده بود . پزشکان هنگام درمان با آثار سوختگی و جراحت‌های شديد در دست‌ها و پاهای کودک روبه‌رو شدند. با اعلام موضوع کودک‌آزاری به پليس، تحقيق از پدر بچه آغاز شد که وی با ناراحتی گفت : "مدتی است به کرج نقل مکان کرده و فقط با يکی از همسايه‌ها رابطه خانوادگی صميمانه‌ای داريم. چند ساعت قبل مرد همسايه به بهانه خريد خوراکی برای پسرم، او را با خود برد ...دو ساعت بعد مرد همسايه مهرداد را که بشدت مصدوم شده بود، تحويل‌مان داد و با گفتن اين جمله که «متأسفم» فرار کرد."
«بهرام» ـ ۲۶ ساله ـ پس از دستگيری با اعتراف به ضرب و شتم و سوزاندن پسرک گفت: «از چندی قبل به خاطر فشار زياد کار و بی‌خوابی، به پيشنهاد يکی از دوستانم به مصرف قرص‌های آرامبخش و نيروزا رو آوردم... او گفت قصد آزار کودگ را نداشته ..." ابتدا قصد داشتم مطابق هميشه برايش خوراکی بخرم و به او محبت کنم اما نمی‌دانم چرا او را به خانه کشانده و آنقدر کتکش زدم که بيهوش شد. بعد هم دست و پاهايش را به بخاری داغ چسباندم و...." . (۱)
در کنار فقر و بيکاری , اعتياد به عنوان يک بيماری روانی , اجتماعی و اقتصادی از مشگلات بزرگ اجتماعی در ايران است. بر اساس گفته های مسؤلان دولتی " در هر سه دقيقه يک نفر در ايران معتاد می شود" (۲)و " متوسط زمان دسترسی به مواد مخدر در ايران ۳۰ تا ۴۰ دقيقه است " (۳). سازمان مللل نيز اعلام داشته است که ايران بالاترين رقم معتادان جهان را دارد (۴). ارقام متعددی که در مورد تعداد معتادان ايرانی از سوی مسؤلين دولتی اعلام شده است , نمی توانند ار قام دقيقی باشند . بر اساس آمار نيرو های انتظامی معتادان ايران حدود دو تا دو ميليون هشتصد هزار نفر هستند اما آمار های ۵/۳ تا ۴ ميليون معتاد و حتی ۱۰ ميليون معتاد " نيز اعلام شده است, و گفته شده است سالانه بيش از ۱۷۳ هزار معتاد به ارقام مذکور اضافه می شوند. با اتکا به ميانگين همين آمار ها اگر افراد خانواده معتادان را حدود ۴ نفر در نظر بگيريم حدود ۲۰ ميليون ايرانی زندگی شان را با رنج های ناشی از اعتياد سپری می کنند. (۵)
آمار ها و ارقامی با تفاوت های چند ميليونی نشان از نارسايی ها و دست درازی ها به نظام آماری کشور دارند . در کنار نارسايی ها و دست درازی ها , ترس معتادان از اعلام اعتياد خود نيز دليلی بر فقدان آمار دقيق معتادان در جامعه است . در ايران در بسياری از مقاطع اعتياد جرم تلقی شده و همين امر باعث پنهان کردن اين بيماری توسط معتادان و خانواده های آنان شده است. آمار های دولتی رابهره برداری های سياسی و مذهبی حکومت اسلامی در آمار سازی ها بی اعتبار تر کرده است . حکومت اسلامی تلاش کرده و می کند تا با ارايه آمار های ساختگی " جامعه اسلامی " اش را پاک و پاکيزه و بدون بحران های اجتماعی ( به ويژه ناشی از اعتياد , فحشا , بيماری ايدز و بر خی از ناهنجاری های اجتماعی ) وانمود کند.
به علل بروز و گسترش اعتياد علاوه بر نابسامانی های " فردی " و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی , سود آوری مواد مخدر و شبکه های قدرتمند توليد و توزيع مواد مخدر را نيز بايد افزود . گسترش شبکه های فروش و توزيع مواد مخدر هنگامی نگران کننده تر می شوند که مسؤلان از ۷ برابر شدن ميزان دستگيری مرتبط با جرايم مواد مخدر در خلال دو دهه خبر می دهند . سهولت دسترسی به مواد مخدر ارزان از ديگر عوامل گسترش اين پديده است. در کنار مصرف ترياک و هرويين و مشتقات آن ها , استفاده ازداروها ی مسکن , مخدر ,روانگردان و ديگر داروهای اعتياد آور صنعتی نيز افزايش چشمگيری داشته است. سخن از وجود ده ها نوع , و حتی صدها نوع مواد مخدر در بازار فروش اين مواد در ايران است. در ايران کار به جايی رسيده است که انواع گوناگون مواد مخدر در قالب آدامس و تخت عنوان داروهای تقويتی و ويتامين در بازار آزاد به فروش می رسند.(۶) . "...علاوه بر مواد مخدر طبيعی ,يک هزار و ۷۰۰ نوع مواد صنعتی و شيميايی اعتياد‌آور نيز در جامعه وجود دارد"(۷) در حکومت اسلامی الگوی مصرف مواد مخدر نيز گونه ی ديگری شده است, اکستازی , شيشه ,کريستال ,کراک , داروهای دست ساز و ناخالص به مانند تازه ترين آن " نورژيزک " و.....می روند تا جای ترياک و هرو يين بنشينند. . عمق فاجعه آنجا خود را نشان می دهد که ميانگين سن اعتياد ۳۲ سال و سن شروع نيز هفت سالگی اعلام شده است , نسلی کار آ و سازنده که در برهوت آموزش و کار و تفريح طعمه ديو اعتياد می شود .

پيامد های اعتياد
کارشناسان حوزه جرم شناسی فروش و توزيع مواد مخدر و اعتياد به ان ها را منشا بسياری از نابسامانی های خانوادگی واجتماعی وجرايم اجتماعی می دانند .اعتياد سبب نابسامانی های خانوادگی , به ويژه طلاق , ضرب و شتم و قتل افراد خانواده , سرقت و قتل در سطح جامعه می شود . گفته شده است : در ايران " اعتياد سبب ۵۰ درصد طلاق‌ها، ۴۰ درصد سرقت‌ها و زمينه ايجاد ۶۵ درصد کودکان بزهکار و ۲۰ درصد دختران فراری می‌شود." (۸) . اعتياد سبب انتقال انواع بيماری های مسری و خطر ناک مانند بيماری ايدز , التهاب کبد و... می شود . در ايران اعتياد تزريقی سبب بروز ۴/۶۳ درصد موارد ابتلا به ويروس HIV/ و بيماری ايدز شده است (۹) . انواع ناهنجاری های روانی همچون توهم و اضطراب و عوارض جسمی , مانند عفونت های موضعی و عمومی , و نقص و قطع اعضا در رابطه با مصرف برخی از مواد مخدر از جمله " کراک " از عوارض اعتياد هستند.
تاثير سوء اعتياد بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی در جامعه و تحميل هزينه های سنگين برای پيشگيری و در مان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر , فلج کردن نيروی کار جوان , گسترش فحشا و انواع بيماری مسری در جامعه از ديگر پيامدهای وجود بيماری اعتياد در جامعه هستند.

پيشگيری و درمان
برخی از روش های اتخاذ شده از سوی مسؤلين حکومت اسلامی جهت پيشگيری از اعتياد نادرست وغير انسانی ست . زندانی کردن و ضرب و شتم معتادان , جدا سازی آن ها از جامعه و فرستادن آن ها به جزاير و مناطق دور افتاده و يا اعدام آن ها راه پيشگيری از بروز و گسترش اعتياد نيست.درگذشته شيوه ناکارآمد اعدام های گروهی معتادان توسط آيت الله خلخالی نشان داد که اعدام معتادن يا خرده فروشان مواد مخدررا ه حل مشگل اعتياد نخواهد بود اما متاسفانه همان روش ساليانی ست که در ايران ادامه دارد. غلامحسين اسماعيلی دادستان مشهد اعلام کرده است :" تنها در زندان مشهد ۵۰۰ متهم موادمخدر محکوم به اعدام وجود دارد.‏" بديهی ست وقتی کار پيشگيری , و حتی درمان يک بيماری وظيفه ی قوه قضاييه ی حکومتی اسلامی نيز باشد , از اين بهتر نتيجه نخواهد داد !
حل و يا کاهش مشگلات و نابسامانی های اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی , و نيز مبارزه با مافيای فروش و توزيع مواد مخدر , که به گفته ی مسؤلان حکومتی حتی در نيروی نظامی و قضايی حکومت اسلامی نيز رخنه کرده اند, گام های اساسی در پيشگيری از اعتياد در جامعه خواهد بود. فقر زدايی , کاهش بيکاری و آموزش نقش کليدی در پيشگيری از بروز و گسترش اعتياد دارند.
در ايران معتادان ازحمايت و پوشش درمانی مناسب برخوردار نيستند , چرا که دولت اعتياد را نه يک بيماری , که نوعی جرم تلقی می کند . بخش کوچکی از معتادان تحت حمايت های دولتی درمان می شوند , و در همين رابطه نيز آمار ها متناقض هستند : از يک سو گفته می شود که "بر اساس برنامه های کشوری حداقل بايد ۲۰۰ هزار نفر از معتادان تحت پوشش درمانهای نگهدارنده قرار بگيرند. در حالی که حداکثر چهار هزار نفر در کشور تحت پوشش متادون درمانی هستند", از سوی ديگر اعلام می شود : " هم‌اکنون ۲۵۰۰ تيم کارشناسی در ۲۱۰۰ نقطه کشور سه ميليون نفر را در مورد خطرات اعتياد آموزش می‌دهند،...و ۴۷۰ مرکز بازپروری ۱۲۱ هزار نفر معتاد را تحت درمان قرار داده‌اند که آموزش مهارت‌های شغلی و فنی و حرفه‌ای نيز در اين مراکز به آنها آموزش داده می‌شود. " (۱۰)حتی اگر آمار دوم صحيح باشد , با توجه به ارقام چند ميليونی معتاد در جامعه , ابعاد نارسايی و نابسامانی در حمايت های درمانی ,روانی , آموزشی و اجتماعی از معتادان و خانواده های آنان چيزی جز يک فاجعه نيست.

ــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از منابع:
۱- روزنامه ايران / تارنمای پيک ايران , جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۸۹ / دوم آپريل سال ۲۰۱۰
۲- مهر انگيز کار ,خانواده و اعتياد , نشر باران , سوئد ,سال ۱۳۸۶/ به نقل از مديرکل امور فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور , خبر گزاری فارس , تير ماه ۱۳۸۴
۳- «زمان دسترسی به مواد مخدر در ايران ۳۰ دقيقه " ,سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۶ آوريل ۲۰۱۰ , راديو فردا , به نقل از : سيد حسن احمديان، دبير کل جمعيت رهياب.

۴-IRAN: SOME SUBERING UP SURVEY ON NARCOTIC PRICES
http://www.iran-resist.org/article5821.html
۵- ايرج گلزار ,تک تک؛ بمب نابودی نسل جوان را می توان شنيد, مرداد ۱۳۸۴ , گويا نيوز
۶- گزارشی از آدامس‌های مخدر در بازار ايران، کارگزاران , پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۷
۷- به نقل از حميد صرامی در کميته کاهش تقاضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان/ فارس / منبع شماره ۲
۸- د کتر محمد رضا راه چمنی ( رييس سازمان بهزيستی) در ديدار با آيات عظام در قم , به نقل از ايسنا / يکشنبه ۲۶ تير ماه ۱۳۸۴
۹- تا کنون ۱۵۴۱ ايرانی قربانی ايدز شده‌اند، ايسنا / گويا نيوز , ارديبهشت ۱۳۸۵
۱۰- منبع شماره ۸
- در باره اعتياد : خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران :سرويس: بهداشت و درمان – عمومی , جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ , و خبر گزاری مهر , مرداد ۱۳۸۷/ گويا نيوز


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016