سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرزاد کريمان، مادر شيوا نظرآهاری: دخترم اتهامات عليه خودرا رد کرده است، کمپين بين المللی حقوق بشر

مادرشيوا نظرآهاری فعال حقوق بشرکه دربازداشت به سرمی برد درمصاحبه با کمپين بين المللی حقوق بشردرايران از جزييات وضعيت دخترش سخن گفته است.

شيوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر بيش از ۱۲۰ روز است که در بازداشت به سر می برد. او برای دومين بار در سال گذشته در تاريخ ۲۹ آذرماه بازداشت شد. اين در حالی است که او پس از سپری کردن ۱۰۲ روز بازداشت، در اول مهرماه با توديع وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شده بود. نظرآهاری مدت ۳۳ روز از اين مدت را در سلول انفرادی سپری کرد. شهرزاد کريمان مادر شيوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر که در زندان به سر می برد، به کمپين بين المللی حقوق بشردرايران گفت پيگيری های بی وقفه او و وکلای شيوا برای يافتن پرونده ی دخترش در شعب مختلف دادگاه انقلاب تا کنون بی نتيجه مانده است. بازپرس دادسرای مستقر در زندان اوين با اخذ آخرين دفاع از اين عضو کميته گزارشگران حقوق بشر وی را به “تبليغ عليه نظام از طريق همکاری با سايت کميته گزارشگران حقوق بشر” و اقدام عليه امنيت ملی از طريق شرکت در تجمع های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر” متهم کرده است. اين در حالی است که شيوا نظرآهاری اتهام شرکت در تجمع های فوق را رد کرده و گفته است در زمان برگزاری اين تجمع ها در محل کار خود حضور داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او بار ديگر در ۲۹ آذرماه گذشته به همراه کوهيار گودرزی و سعيد حائری دو عضو ديگر اين نهاد مستقل مدنی بازداشت شد. در اين روز اتوبوس حامل فعالان سياسی و مدنی که برای تشييع جنازه آيت الله منتظری عازم قم بود در ميدان انقلاب توسط نيروهای امنيتی متوقف شد و از ميان مسافران ديگر سه عضو کميته بازداشت و روانه ی زندان اوين شدند.

شهرزادکريمان در خصوص آخرين پيگيری ها برای يافتن پرونده دخترش به کمپين گفت: “من دوباره به دادگاه مراجعه کردم. در مورد پرونده ی اوليه هم هيچ اطلاعاتی ندادند که در شعبه ۲۶ بررسی می شود يا نه. به خانم مغزی، يکی از وکلای شيوا گفته شد که پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب است، اما هنوز شماره ی ثبتی در کامپيوتر شعبه موجود نيست. در مورد پرونده ی دوم هم دادستان دستور داده بود که هر دو پرونده يکی شوند و يک جا رسيدگی شوند اما هنوز هيچ خبری نيست و تعيين وقت دادگاه هم صورت نگرفته است. شعبه سوم بازپرسی اوين دو اتهام را به شيوا تفهيم کرده است. يکی تشويش اذهان عمومی از طريق نوشتن در سايت کميته گزارشگران حقوق بشر و سايت های ديگر بود که در پرونده ی ديگر اعضای کميته هم هست. دومين اتهام هم اقدام عليه امنيت ملی از طريق شرکت تجمعات ۱۳ آبان و ۱۶ آذرماه بود که شيوا اين اتهامات را به اين دليل که در اين تجمعات حضور نداشت نپذيرفته و بازپرس مستقر در اوين به اين شکل پرونده را بسته اند. من امروز (۴ ارديبهشت) از ساعت ۹ صبح تا ظهر در دادگاه بودم. به شعبه ۲۶ که مراجعه کردم گفتند بايد استعلام جديد بگيريد و بگويند که پرونده اينجا است. رفتم استعلام جديد بگيرم که گفتند در مورد پرونده ی قبلی استعلامی که موجود است مربوط به شعبه ۲ بازپرسی است و استعلام جديد در مورد پرونده وجود ندارد. پرونده ی جديد که مربوط به تاريخ ۲۹/۹/۱۳۸۸ است به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود اما در اين شعبه هم گفتند که شيوا به قرار بازداشت خود اعتراض داشته و ما بعد از رسيدگی به اين اعتراض پرونده را ارسال کرده ايم. اما هيچ جوابی نمی دهند که اين پرونده را به کجا ارسال کرده اند”.
شيوا نظرآهاری در آخرين ملاقات خود با مادرش در روز پنج شنبه گذشته گفته است که بازپرس پرونده در شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوين پس از اخذ آخرين دفاع از او گفته است که پرونده در اين شعبه بسته شده و به دادگاه ارسال خواهد شد. همچنين به او گفته شده که به دليل اين که در زندان به سر می برد تلاش می کنند نوبت دادرسی را زودتر تعيين کنند. شهرزاد کريمان روحيه ی شيوا را خوب توصيف کرد و در خصوص آخرين وضعيت او در زندان به کمپين گفت: “شيوا همچنان در بند ۲۰۹ است و با وجود درخواست انتقال از طرف او هنوز به بند انتقال اش نداده اند و همچنان در سلول دو نفره با خانم شهيدی هم سلول هستند. از نظر روحی وضعيت اش خوب بود، اما الان ۵ ماه است که در زندان به سر می برد و قرار بازداشت دوباره هنوز تمديد نشده و قرار بازداشت قبلی که برای دو ماه دوم صادر شده بود تمام شده است”.

مادر شيوا نظرآهاری همچنين به پيگيری های بی نتيجه ی وکلای شيوا اشاره کرد و ادامه داد: ” وکلای ايشان هم همچنان به دادگاه مراجعه می کنند اما وقتی به شعبه ۲۶ مراجعه می کنيم در مورد پرونده ۲۴/۳/۱۳۸۸ که کيفرخواست هم دارد و به قول خودشان تعيين شعبه هم شده است، هيچ جوابی نمی گيريم. فقط رييس دفتر قاضی ظاهرا لطف کرده و گفته اند که پرونده اينجا است اما شماره نشده است و در کامپيوتر شعبه ها چيزی نمی توان پيدا کرد”.
کريمان به برخوردهای نامناسب در زمان ملاقات و نيز ايجاد محدوديت در ملاقات های حضوری با فرزندش اشاره کرد و اين محدوديت های تازه را مشکل ساز خواند: “برخوردها خيلی جالب نيست. شيوا هم از برخوردهايی که زمان ملاقات می شود ناراضی بود و می گفت که توهين و داد و بيداد زياد می کنند. در ملاقات های کابينی مشکل خاصی نيست اما ملاقات های حضوری مشکل ساز شده است و به هيچ کدام از اعضای خانواده به جز پدر و مادر ملاقات داده نمی شود. ادامه ی اين وضعيت خيلی سخت است چون خواهرهای شيوا او را نديده اند اما اگر قرار باشد که ملاقات ها به اين ترتيب محدود شود نه تنها برای ما بلکه برای تمام زندانيان شرايط سختی خواهد بود. اول قرار بود که يا پدر و مادر اجازه ملاقات حضوری داشته باشند اما گويا دادستان دستور داده است که پدر، مادر يا همسر می توانند به صورت حضوری ملاقات داشته باشند اما در مورد ساير اعضای خانواده اين محدوديت را ايجاد کرده اند”.

کريمان گفت همچنان اميدوار است که با وثيقه ای که برای آزادی شيوا در بازداشت قبلی توديع کرده اند دخترش آزاد شود: “روی پرونده ی قبلی ۲۰۰ ميليون تومان وثيقه گذاشته بوديم که هنوز اين وثيقه را خارج نکرده ام. فکر کردم شايد اگر هر دو پرونده را يکی کنند و بخواهند وثيقه صادر کنند همين وثيقه موجود باشد و با همين بيرون بيايد. هنوز هم وثيقه را خارج نکرده ام ولی نمی دانم که اگر بخواهند آزادش کنند با همين وثيقه خواهد بود يا کمتر . من خوشبينانه فکر ميکنم که وثيقه بيشتر تعيين نکنند”.

در حال حاضر نويد خانجانی و کوهيار گودرزی از ديگر اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر نيز در بازداشت هستند. کوهيار گودرزی در بند ۳۵۰ و نويد خانجانی در بند ۲ الف سپاه در زندان اوين به سر می برند. علی کلايی ديگر عضو کميته نيز، روز گذشته از طريق احضاريه کتبی به منظور ادامه تحقيقات به شعبه سوم دادگاه انقلاب فراخوانده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016