سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمخانی: تا اواخر سال ۸۹ و اوايل سال ۹۰ در معرض هيچ تهاجم نظامی نيستيم، ايلنا

سياست هسته‌ای جديد آمريکا يک فعاليت دوره‌ای است و هدف خاصی ندارد و می توان آن را مبتنی بر تغييرات شرايط محيطی افزايش توانمندی‌ها و سياست‌های هسته‌ای کشورهای جهان دانست که البته يکی از نکات آن وادار کردن اسراييل به عضويت در ان پی تی است.


ايلنا: وزير دفاع دولت اصلاحات گفت: آمريکا نه دليل نه ظرفيت و نه آگاهی حمله نظامی به ايران را دارد و ما تا اواخر سال ۸۹ و اوايل سال ۹۰ در معرض هيچ تهاجم نظامی نيستيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علی شمخانی در سمينار بررسی سند وضعيت هسته ای امريکا با بيان اين مطلب که ما در طول ۳۰ سال گذشته مصداق اصلی آغازگر هيچ تهاجم نظامی نبوده‌ايم گفت: ما نسبت به هيچ نقطه از جغرافيای پيرامون خود تفکر اشغالگری و عرضی داشته ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: البته در دو موردسياست‌های ما با آمريکا همخوان است ابتدا اين که می‌گويد نبايد به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشيم ديگر اين که به کارگيری سلاح‌های هسته ای را از نظر شرعی حرام می‌داريم و سپس اينکه از نظر شرعی و تجربی آغازگر هيچ تهاجم نظامی نبوده‌ايم و به نظر می‌رسد برخی از کشورها به دنبال آن هستند تا تحت فشار قراردادن ما از اين حقيقت سوء استفاده کنند.
وزير اسبق دفاع تاکيد کرد: اگر به کارگيری سلاح هسته‌ای مناسب بود اسرائيل در جنگ ۳۳ روزه و آمريکا در حمله به افغانستان و عراق به پيروزی می‌رسيد؛ در دکترين نظامی ما استفاده از سلاح هسته‌ای هيچ جايگاهی ندارد.
وی همچنين با اشاره به سند وضعيت هسته‌ای آمريکا اظهار داشت: امسال چهار سند مختلف توسط وزارت دفاع آمريکا به عنوان يک اقدام دوره‌ای در رابطه با سلاح‌های موشکی ، فضايی و هسته‌ای ترسيم شده است.
سياست هسته‌ای که در دستور کار امروز ماست يکبار در سال ۱۹۹۴ و بار ديگر در سال ۲۰۰۱ مطرح شد وا ين بار با برد جديدی ارايه شده است که می تواند از سوابق گذشته آن استفاده کرد.
وی افزود: زمانی که سپر موشکی آمريکا در مقابل مقاومت روسيه شکست خورد در اجلاس ژنو قرار شد که اين دو کشور از توافق استارت و ان پی آر بيرون بيايند و اين سند راهبردی را در دستور کار قرار دادند.
شمخانی تاکيد کرد: اين سند ،‌سند ميان مدت است نه دراز مدت و سياست هسته‌ای آمريکا را براساس آن ترسيم کرده است.
وی تصريح کرد: در رابطه با سياست صلح‌آميز هسته ای ايران نيزبايد گفت آنچه در ابعاد مختلف به آن دست پيدا کرده ايم کاملا جنبه منطقی دارد و نبايد از آن سوء استفاده هايی صورت می گرفت. که متاسفانه در سند هسته ای آمريکا به آن پرداخته شده است.
وزير دفاع در دولت اصلاحات بابيان اينکه در بخش سند هسته‌ای آمريکا در آن از اسراييل خواسته است که به ان پی تی بپيوندد گفت: اين موضوع به اندازه ای مهم بود که اسراييل براساس آن در اجلاس هسته‌ای واشنگتن شرکت نکرد.
وی همچنين با عنوان اين مطلب که سند هسته‌ای آمريکا با شش دستور العمل دارای مباحثی در رابطه با تهديدات و راهکارهای بهبود سند هسته‌ای اين کشور است گفت: در سند اول مقابله با رشد افقی توانمندی هسته‌ای در جهان مورد اشاره قرار گرفته است.
شمخانی خاطرنشان کرد: البته ما نيز در اجلاس اخير که با شعار انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هيچ کس برگزار شد نگاه انتقادی به اين موضوع داشتيم و پيام رهبر انقلاب نيز اشارات ظريفی به اين موضوع داشتند(نظريه بازدارندگی) .
وی ادامه داد: بيانات رهبر انقلاب بر اين اساس است که علوم اتمی بايد در خدمت رفاه همگان باشد.
شمخانی تاکيد کرد: به اعتقاد بنده سياست هسته‌ای جديد آمريکا يک فعاليت دوره‌ای است و هدف خاصی ندارد و می توان آن را مبتنی بر تغييرات شرايط محيطی افزايش توانمندی‌ها و سياست‌های هسته‌ای کشورهای جهان دانست که البته يکی از نکات آن وادار کردن اسراييل به عضويت در ان پی تی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016