پنجشنبه 23 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاز سوم از انقلاب فرهنگی دوم: اخراج فعالين دانشجويی دانشگاه شيراز، دانشجونيوز

در ادامه سياست سرکوب در دانشگاههای کشور تعدادی از دانشجويان دانشگاه شيراز با احکام سنگين اخراج و تبعيد مواجه شدند.

به گزارش دانشجونيوز، اين دانشجويان در حالی با اين احکام مواجه شدند که ملاباشی، معاون دانشجويی وزارت علوم ، چندی پيش اعلام کرده بود که تنها احکام صادره از سوی وزارت علوم برای دانشجويان تعليق و توبيخ بوده است. در آستانه سالگرد دهمين دوره انخابات رياست جمهوری ، که نتايج آن با اعتراضات گسترده همراه بود، کاظم رضايی ، عبدالجليل رضايی ، حمدالله نامجو ، اسماعيل جليلوند و يونس مير حسينی از فعالين شناخته شده در دانشگاه شيراز با حکم سنگين اخراج از دانشگاه مواجه شدند. گفتنی است که آلما رنجبر و هادی الم لی نيز از سوی کميته انضباطی وزارت علوم به تبعيد از دانشگاه شيراز محکوم شده اند .آرش روستايی و محسن زرين کمر نيز در حاليکه تمامی واحدهای درسی خود را گذارنده اند، با کارشکنی مسئولين دانشگاه ، تا کنون موفق به اخذ فارغ التحصيلی نشده اند. لازم به ذکر است که اخراج تمامی اين دانشجويان به دلايل سياسی بوده است و اين دانشجويان مشکل آموزشی نداشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دانشجويان به دليل برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجودر ۱۶ آذر و به اتهام بر هم زدن نظم دانشگاه و توهين به مقدسات در کميته انضباطی دانشگاه شيراز به ۱ يا ۲ ترم محروميت از تحصيل و احضار به کميته انضباطی وزارت علوم محکوم شدند . گفتنی است که در اولين وتنها حضور رسمی اين دانشجويان به وزارت علوم به اکثر آنها گفته شده بود که دانشگاه شيراز برای آنها درخواست تغيير دانشگاه به همراه تغيير رشته کرده است و فقط برای عبدالجليل رضايی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه شيراز ، از سوی کميته انضباطی دانشگاه شيراز در خواست اخراج شده است. گفتنی است که دانشجويان نامبرده هيچ يک از اين اتهامات را وارد نمی دانند و اين احکام را ناعادلانه وغير قانونی می دانند . قابل ذکر است که اکثر اين دانشجويان از پاييز سال ۸۷ بارها از سوی دستگاههای امنيتی بازداشت و به دادگاه انقلاب احضار شده اند و تمامی آنها به قيد وثيقه های سنگين آزاد هستند ودر انتظار احکام خود می باشند.

پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ماه سال گذشته ، جو دانشگاه شيراز به شدت امنيتی گزارش شده است و همزمان با حمله به کوی دانشگاه تهران ، نيروهای ضد شورش به اين دانشگاه نيز حمله ور شده بودند که متاسفانه هيچ مرجع رسمی در اين قبال تاکنون پاسخگو نبوده است .بسياری از دانشجويان اين دانشگاه بازداشت يا به مراجع قضايی احضار شده اند و يا با احکام سنگين کميته انضباطی مواجه گشته اند .يکی از فعالين دانشگاه شيراز چنين گزارش کرده است که : " بحران پيش امده در دانشگاه شيراز به غير از مسائل اعتراضات گسترده که در جامعه وجود دارد ، تا حدودی مربوط به کارپرور (معاون دانشجويی) و محمدی (مسئول حراست) است که کاملا وابسته به دستگاههای امنيتی هستند و فقط به اجرای منويات آنان می انديشند." گرچه در اين سالها احکام انضباطی زيادی در دانشگاهها صادر شده است اما حکم اخراج در اين تعداد بعد از انقلاب فرهنگی بی سابقه است.

يکی از دانشجويانی که با حکم اخراج از دانشگاه مواجه شده است می گويد که اخراج از دانشگاه پس از تعليق و بازداشت و ستاره دار کردن دانشجويان و اخراج اساتيد ، سومين مرحله از دومين انقلاب فرهنگی می داند که بی سرو صدا اما به شدت در حال اجرا است. اين دانشجوی اخراجی معتقد است که اين احکام برای ايجاد رعب در ميان باقی دانشجويان صادر می شود تا بخصوص در آستانه سالگرد انتخابات از حرکت های اعتراضی در دانشگاه جلوگيری شود ، اما اعتراضات ، نارضايتی ها و عدم مشروعيت نظام بقدری است که اين برخورد ها نه تنها جوابگو نيست بلکه بر عمق بحران می افزايد . اين فعال دانشجويی معتقد است که نظام ديگر حتی مثل قبل اين رفتار خود را پنهان نمی کند و چنانکه در گذشته مدعی بود که آزادترين دانشگاههای دنيا در ايران است ، حالا وزير علوم عملا دانشگاهيان را تهديد می کند . او اميدوار است که حضور مردم در ۲۲ خرداد تمام نقشه های پليد حاکميت را نقش بر آب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016