دوشنبه 10 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام زهرا رهنورد به مناسبت روز زن در جمهوری اسلامی: "همه زندانيان را به پاس بزرگداشت زهرا (س) آزاد کنيد"، کلمه

دکتر زهرا رهنورد در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته زن در بيانيه ای ضمن تکريم شخصيت والای فاطمه صديقه(س)ايشان را نه فقط الگويی برای زن مسلمان که نماد تام و کمال اسلام دانست. به گزارش کلمه متن بيانيه زهرا رهنورد به شرح زير است:

سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) دخت گرامی پيامبر اسلام و روز زن را به شما ملت عزيز تبريک عرض می کنم.

اميدوارم آن بانوی اطهر، آن بانوی بی همتا با تمام ابعاد وجوديش از کلمات روحانی و معنوی و علمی تا نقش های سياسی و اجتماعی، لطافت مادری و همسری، پيوسته در نقطه اوج آرزوهای انسانی قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنبش سبز ضمن وحدت کم نظيرش در عين حال مشحون از تکثرهاست و اين طراوت و تنوع فرصت می دهد که به تمام رفتارهای زيبای بشری ارج نهيم و به تمام الگوهای عدالت طلب و آزادی خواه در سطح جهان احترام گذاريم.

در عين حال در قلمرو باور و ايمان اسلامی به فاطمه زهرا تاسی می کنيم و در برابر شخصيت متعالی او سر تعظيم فرود می آوريم.

لحظه ای فراموش نمی کنيم که آن بانو چه رنج های عظيمی برای ارتقا و پيشبرد اسلام به جان خريدند و بدن عنصريشان در اوج جوانی به خاک تيره پيوست اما راهشان و روحشان همچنان برای مومنان و آزاديخواهان مستدام خواهد ماند.

اصلاحات و در بطن آن جنبش سبز، مطمئن است که لازم است با نگاه نو انديشی دينی و با رويکردی معاصر، شخصيت حضرت زهرا (س) روايت شده و به انسان­های مدرن شناسانده شود. اما، حضرت زهرا(س)، نه تنها الگويی برای زنان بلکه، نماد تام و کمال اسلام است، که اين دين حنيف، به تمامی در چهره و شخصيت ايشان متبلور شده است. جای تأسف و تأثر است که حاکميت فعلی، در شرايطی با تأسی به نام زهرا(س) به تدارک روز زن و هفته زن می­پردازد که فرسنگ­ها از آن شخصيت و آن رفتار دينی فاصله گرفته و جهت عکس آن بانويی بوده است که آزادگی و عدالت طلبی فقط يکی از ابعاد وجودی او بوده و وجه مثالی و الهيش هميشه قلب­های مومنان را نورانی و اميدوار کرده است.

آيا می­توان پذيرفت که حاکميت به صديقه کبری، زهرا(س) اعتقاد داشته باشد، و تا اين حد دروغ بگويد، زنان و مردان را سرکوب کند و راه تنفس آزادی را با خفه کردن حلقوم­ها، مسدود کند؟

شگفتا در همين هفته و روز حاکميت ضجه کودکانی را که در فراق مادران زندانيشان ناله می کنند نمی شنود، آن بچه های مظلوم که در انتظار لطف و نوازش مادرانشان که يا در زندانند يا به خاک و خون خفته اند لحظه شماری می کنند و فرياد رسی جز خدا ندارند.

حاکميت با ريشخند، به چهره مادرانی که پشت درهای زندان ها به اميد ديدن پسران يادخترانشان هاجروار اين سو و آن سو می دوند و تحقير می شوند و وعده سرخرمن می بينند نگاه می کند.

زنانی که مرد خانواده شان مدت هاست که در گور خفته يا در زندان تهديد و شکنجه شده اند، مادرانی که آرزوی دامادی و عروسی و تحصيل جوانانشان را به جای جشن بر سر گورشان سوگواره غم و آه می گيرند و فستيوال اشک و افسوس برگزار می کنند.

اينک روز زن و هفته زن به نام نامی حضرت زهرا فرا رسيده است.

به حاکميت فعلی اعلام می کنم اين فرصت بزرگ را غنيمت شماريد و يکبار هم که شده صدق گفتار و عملتان را ثابت کنيد. مناسبت ها هميشه نبايد بهانه آزادی دزدان و آدم کشان باشد يکبار هم مناسبت ها را بهانه آزادی زندانيان سياسی قرار دهيد.

همه زندانيان را به پاس بزرگداشت زهرا(س) آزاد کنيد و اين اقدام را با زنان زندانی آغاز کنيد، مطمئن باشيد کوچک نمی شويد و کسی نمی گويد جا زده ايد.

سپس در مراحل بعدی آزادی مطبوعات، آزادی های فردی، عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم،انتخابات آزاد و… تا آزادی و مردمسالاری ميسر شود.

ما زنان از علما و مراجع عظام می خواهيم با دم مسيحائيشان حاکميت را وادار به آزادی زندانيان و پاسخ به مطالبات مردم نمايند و چنين باد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016