شنبه 5 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کميسيون اجتماعی مجلس: برخورد با زنان محجبه در غرب سخت‌گيرانه‌تر از اجرای طرح عفاف و حجاب در ايران است، فارس

خبرگزاری فارس: عضو کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد با زنان محجبه در قانون کشورهای غربی سخت‌گيرانه‌تر از اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور اسلامی ايران است.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس‌ «توانا»، عرضه لباس‌ها و مانتوهای موجود در بازار از مهم‌ترين موانع اجرای طرح حجاب و عفاف در جامعه است؛‌ بسياری از واردکنندگان پوشاک از طريق قاچاق، لباس‌هايی را وارد کشور می‌کنند که ترويج اينگونه پوشش‌ها در شأن جامعه اسلامی ما نيست؛‌ به گفته حجت‌الاسلام و المسلمين سيد علی ميرخليلی عضو کميسيون اجتماعی مجلس برای مبارزه با چنين تخلفاتی، مجلس و دولت در کنار هم بايد پوشش مناسب را که در آن رعايت حجاب در نظر گرفته شده است به جامعه ‌ارائه دهند.
آنچه در زير می‌خوانيد ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» با اين عضو کميسيون فرهنگی مجلس است.

* فارس: جايگاه حجاب در جامعه اسلامی چگونه است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* حجت‌الاسلام ميرخليلی: توجه به پوشش از سيره بزرگان دين است؛ اگر برای قشر گسترده‌ای از افراد خريد چادر يا مانتوی دارای پوشش کامل،‌ به علت گران بودن مقدور نباشد، حمايت دولت و مجلس در اين خصوص مورد نياز است؛ در گذشته بسياری از افراد در کشور تحت فرهنگ غنی و ملی اسلامی تربيت يافته بودند که قادر به خريد نان، گوشت و ميوه نبودند اما با لباس مناسب در جامعه حضور می‌يافتند؛‌ در دوران پهلوی اول و جريان کشف حجاب، شاهد فقر و گرسنگی در سراسر کشور بوديم، انسان‌ها حاضر به تحمل گرسنگی می‌شدند و صدای خود را بلند نمی‌کردند اما همين افراد در برابر کشف حجاب و ترويج بی‌حجابی فرياد سر می‌دادند؛ در وقايع پس از عاشورا می‌بينيم که اهل بيت (عليهم‌السلام)، در زمان اسارت بيش از تشنگی و گرسنگی به حفظ حجاب و پوشش اهميت می‌دادند؛ زنان مسلمان می‌توانند بزرگان دين را که مهم‌ترين شاخصه برای اجرای تکاليف شرعی هستند، الگوی خود قرار دهند.

* فارس: چرا برخی از مسئولان با حجاب با تسامح برخورد می‌کنند؟
البته همه مسئولان اينگونه رفتار نمی‌کنند، نظر برخی از مسئولان درباره حجاب اين است که برای دسته‌ای از زنان جامعه که تمايلی به پوشش معمولی ندارند و خواهان پوششی در حد حجاب برتر نيستند،‌ بايد حداقل‌های نوع پوشش مشخص شود که البته اين نوع پوشش توسط مسئولان بايد به دور از تسامح و تساهل باشد. متأسفانه در دوران سال‌های بعد از انقلاب اسلامی توجه به حجاب زنان مورد مسامحه مسئولان مختلف قرار گرفت و برخی از مسئولان با تسامح از کنار اين موضوع عبور کردند. در نظام غرب برای روسری دختران مسلمان سخت‌گيری بسياری بر طبق قانون‌های مصوب در مجالس می‌شود ولی مسئولان ما به آسانی از کنار عدم اجرای عفاف و حجاب می‌‌گذرند.

* فارس: دليل نامتعارف بودن مدل‌های مانتوها چيست؟
عامل اصلی وجود مانتوهای نامتعارف در بازارها، به دليل رواج مدل‌های مختلف در بازارها و نبود تعريف واحد از مد در کشور است؛ توليد‌کننده، فروشنده و برخی از زنان که خود در منزل مانتو می‌دوزند، تعريف يکسانی از نوع پوشش مانتو ندارند و هرکس به صورت سليقه‌ای با مدل مانتو برخورد می‌کند؛ مشخص کردن استانداردهايی برای توليد مانتو می‌تواند در نوع پوشش مؤثر باشد،‌ اگر مدلی برای دوخت مانتو در قانون مشخص شود و زنان ملزم به پوششی شوند که قانون مشخص کرده است، شاهد رفع معضل بی‌حجابی خواهيم بود.

فارس: آيا دولت و مجلس تصميمی برای کاهش قيمت مانتوها دارند؟
اگر واقعاً گرانی لباس باعث شود افراد به سختی بتوانند اقدام به خريد آن کنند، حمايت از متوليان پوشاک واجب‌تر از ساير حمايت‌هاست و بايد در اين خصوص توجه و بررسی‌های ديگری بسياری صورت گيرد.

* فارس: دولت ازچه راه‌هايی می‌تواند در کاهش قيمت مانتو مؤثر باشد؟
دولت با حمايت از توليدکنندگان می‌تواند در کاهش قيمت مانتو مؤثر باشد. حمايت دولت در زمينه توليد لباس‌هايی که پوشش کامل را برای زنان به همراه داشته باشد امری پسنديده است و حمايت‌های مالی دولت از بخش توليد لباس‌های زنان، امکان‌پذير است؛ در حال حاضر دولت نيز بايد پُر‌توان در اين عرصه ظاهر شود و با اختصاص منابع‌ حمايتی، بهانه‌های اقتصادی موجود را برطرف سازد.

*فارس: مجلس در اين زمينه چه کمکی می‌تواند انجام دهد؟
‌کميسيون فرهنگی و اجتماعی مجلس از هر گونه طرح پيشنهاد در خصوص کاهش قيمت‌های مانتو حمايت خواهد کرد‌ تا طرح عفاف و حجاب برای زنان مسلمان اجرايی شده و گسترش يابد؛ نمايندگان مجلس در اجرا و ارائه طرح‌های عفاف و حجاب به تنهايی مؤثر نيستند و در اين راستا نيازمند عزم ملی هستيم؛ دولت اسلامی نيز مکلف به انجام اين وظيفه مهم شرعی است و اگر لايحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود مجلس نيز در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب حمايت می‌کند.

* فارس: آيا در مقوله حجاب هم نگاه اقتصادی وجود دارد؟
‌در حال حاضر در بسياری از موارد شاهد تجاری و اقتصادی شدن پوشش هستيم، عدم اجرای طرح‌ عفاف و حجاب در بازار، ‌باعث معکوس شدن عرضه پوشاک ويژه زنان شده است؛ به طوری که لباس مورد نظر برای زنان محجبه، يافت نمی‌شود و بيشتر مدل‌ها با سليقه‌ افراد غير پايبند طراحی شده است؛‌‌ مسئولان در دولت و مجلس می‌توانند طرح‌های مورد نظر خود را به مجلس داده و بهترين طرح اجرايی شود.

* فارس: آيا خوب است که حداقل‌‌های حجاب مشخص شود؟
‌لازم است حداقل‌هايی برای حجاب مشخص کرد چرا که هم‌‌اکنون برخی از زنان با پوشيدن مانتو، مقنعه و روسری‌ هر روز خود را به شکلی خاص در می‌آوردند؛ در واقع در اين نوع پوشش ‌موی سر يا بدن فرد کاملاً مشخص است در صورتی که بر طبق دستورات شرع، مو و بدن فرد بايد به طور کامل پوشيده باشد،‌ مشخص کردن اين حداقل‌ها می‌تواند حدود را برای افراد مشحص کند چرا که شايد برخی از زنان از روی ناآگاهی حدود را رعايت نمی‌کنند.

* فارس: آيا اقدامات انجام شده بعد از انقلاب اسلامی برای ترويج فرهنگ حجاب کافی بوده است؟
لباسی مناسب است که پوشش در آن به شکل کامل لحاظ شود؛ متأسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی، در خصوص ترويج فرهنگ عفاف و حجاب پيشگيری‌های لازم صورت نگرفت هر چند که در سال‌های نخست انقلاب، رعايت حجاب از سوی زنان را شاهد بوديم و زنان عمدتاً با پوشش کامل و چادر در جامعه حضور پيدا می‌کردند ولی بعد از مدتی اين روند ادامه پيدا نکرد؛‌ در واقع پوشش فعلی برخی از زنان ايرانی را نمی‌توان مناسب زن مسلمان در جامعه اسلامی ‌دانست و در کشور اسلامی اين نوع پوشش‌ها برای زنان غير ‌قابل قبول است.

*فارس: منشأ ترويج بی‌حجابی در جامعه را در چه می‌دانيد؟
‌‌عدم توجه مسئولان به رعايت حجاب و سهل‌انگاری در خصوص موضوع حجاب،‌ به مرور زمان موجب کمرنگ شدن توجهات به اين مقوله در جامعه شده است و ما امروز شاهد بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه هستيم.

* فارس: برای بهبود وضعيت حجاب چه بايد کرد؟
بهبود وضعيت حجاب به عزم ملی و جدی مسئولان نيازمند است؛ بايد تمامی دستگاه‌ها از قبيل سازمان صدا و سيما، ائمه جمعه سراسر کشور، حوزه‌های علميه، دولت و مجلس از مطرح شدن و اجرای اين قانون دفاع کنند،‌ بسياری از افراد تمايل ندارند قانونی را اجرا کنند ولی به دليل اينکه قانون است بايد خود را موظف به اجرای آن بداند.

* فارس: اجرای طرح عفاف و حجاب را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
‌برخورد با زنان محجبه در قانون کشورهای غربی سخت‌گيرانه‌تر از اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور اسلامی ايران است؛ در نظام غرب برای روسری دختران مسلمان، سخت‌گيری بسياری بر طبق قانون‌های مصوب در مجالس می‌شود،‌ حجاب در جامعه ما جنبه دينی و شرعی داشته و نماد اسلامی زنان مسلمان محسوب می‌شود ولی مسئولان به آسانی از کنار عدم اجرای آ‌ن می‌‌گذرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016