چهارشنبه 16 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قوت‌گرفتن‌ احتمال بخشش محمدرضا حدادی پس از گفت‌وگوی شيرين عبادی با يکی از اوليای دم، کمپين بين‌المللی حقوق بشر

روز گذشته کمپين بين المللی حقوق بشر گفت وگويی را با پدر محمدرضا حدادی، زندانی که متهم به قتل پدرخانواده رحمت شده است منتشر کرد. برای رعايت اصل بی طرفی کمپين با مهدی رحمت يکی از سه پسر مرحوم رحمت پدرخانواده مصاحبه ای تفصيلی انجام داد. مهدی رحمت(کارشناس رايانه)، حسين رحمت(دکترداروساز) و محمدرحمت (وکيل) سه پسر مرحوم رحمت هستند که در سال ۸۲ به طرز وحشيانه ای به قتل رسيد. دراين مصاحبه مهدی رحمت جزييات تکان دهنده ای از حادثه قتل را ميان گذاشته است. او همچنين گلايه هايی را درخصوص نحوه برخورد مطبوعات وسازمان های حقوق بشر با نحوه پوششش دادن خبرهای اين پرونده مطرح کرده است. مهدی رحمت معتقداست بخش هايی از مواردی که در پرونده در رسانه ها مطرح شده است صحت ندارد و با محتويات پرونده نمی خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پايان اين گفت وگو مهدی رحمت در پاسخ اين پرسش که آيا وی حاضر است در پی درخواست مستقيم کمپين بين المللی حقوق بشردرايران و هم چنين تماس خانم شيرين عبادی از مجازات محدرضا حدادی صرف نظر کنند،پس از چند دقيقه سکوت چنين پاسخ داد:” من نمی­توام نه بگويم. نمی توانم روی خانم شيرين عبادی را زمين بيندازم، از لحاظ انسانی خجالت می کشم، روی کسی که افتخار مملکت است؛ تاريخ ساز بوده ؛گرچه قدرش را ندانستند را زمين بيندازم.»

متعاقب گفت وگوی کمپين با مهدی رحمت که يکی از اوليای دم اين پرونده به شمار می رود، خانم شيرين عبادی حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل با وی تماسی تلفنی داشتند.

خانم عبادی در خصوص اين گفت وگو با آقای مهدی رحمت به کمپين گفتند:« من با آقای رحمت امروز تلفنی صحبت کردم ­­ و از پسر آن شادروان درخواست کردم که با عطوفت و محبت به اين مسأله نگاه کنند و اکنون که حکم قصاص صادر شده و اجازه اجرای حکم از طرف رياست قوه قضاييه صادر شده و اين نوجوان در آستانه ی اعدام هست ايشان از موضع قدرت و به خاطر عطوفت و رأفت اسلامی و برای آمرزش روح آن شادروان از خون اين بچه بگذرند واز قصاص صرف نظر کنند ايشان گفتند چون اين مسأله بايستی در خانواده مطرح شود و رضايت همگان را بگيرند احتياج به فرصت برای تماس دارند من از ايشان خواهش کردم که مراتب را به اجرای احکام اطلاع بدهند شايد که اگر با خانواده اگر صحبت کنند سايرين را هم بتوانند راضی کنند که رضايت بدهند و ايشان با قول مساعد که اگر اعضای خانواده موافق تأخير اجرا باشند ايشان چنين درخواستی را خواهند کرد و مکالمه مان قطع شد و من اميدورام که خانواده آن شادروان با عطوفت اسلامی به اين مسأله نگاه کنند و از سر جوان مردی از خون اين جوان بگذرند.»

مهدی رحمت در مصاحبه خود با کمپين به تفصيل به جزييات ماوقع و آنچه در پرونده قتل موجود است پرداخته است. آقای رحمت مصاحبه هايی که به زعم وی توسط برخی افراد نزديک به پرونده که مسووليت حقوقی دارند انجام شده را يکی از عواملی می داند که منجر به رنجش خاطرخانواده رحمت شده و به تعبير وی «بخشش را بسيار دشوار کرده است.» درواقع آن چنين که از سخنان مهدی رحمت برمی آيد، با آنکه خانواده وی در مقام شاکی قراردارند نحوه اطلاع رسانی در مورد پرونده وی به صورتی بوده است که موجب رنجش خاطر اعضای خانواده و فشار مظاعف بر آنها و در نتيجه مصمم نشدن برای عدم رضايت آنها شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با احترام به نظر خانواده مقتول و درک ملاحظاتی که توسط اعظای خانواده مطرح شده است، اميدواراست که اوليای دم ـ درحالی که هيچ مجازات و هيچ جايگزينی قادر به جبران خسارتی معنوی و عاطفی که به خانواده برای همه عمر امده نيست – با اعطای رضايت از انجام قتلی ديگر جلوگيری کنند. با توجه به مطالب مطرح شده طی روزهای گذشته احتمال زيادی وجود دارد که خانواده رحمت با سعه صدر و بذل بخشش خود جان محمدرضاحدادی را نجات بخشند.

کمپين بين المللی حقوق بشردرايران طی روزهای آينده متن کاملا مصاحبه ياد شده را بر روی وب سايت خود منتشر خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016