پنجشنبه 24 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهرام اميری در بدو ورود به ايران: ربايش من بازی سياسی عليه ايران بود، ايلنا

- بازجويانی از اسراييل در جلسات بازجويی من حضور داشتند
- اسنادی از آمريکا در اختيار دارم که آنها را منتشر خواهم کرد تا مشخص شود که ادعای آنان دروغ است
- می‌خواستند مرا به اسرائيل منتقل کنند
- مبادله اميری با سه زندانی آمريکايی در ايران صحت ندارد


ايلنا: شهرام اميری در رابطه با نحوه ربايشش توسط نيروهای آمريکايی گفت: ۱۴ ماه پيش من در مدينه و در مقابل هتلم توسط عوامل جاسوسی آمريکا و عربستان به مکانی نامعلوم در عربستان منتقل شدم و سپس با يک فروند هواپيمای نظامی از عربستان به آمريکا برده شدم. در دو ماه نخست که در آمريکا بودم تحت شديدترين شکنجه‌های روحی و روانی ماموران سازمان اطلاعاتی آمريکا (سيا) بودم؛ هدف اصلی آمريکا يک بازی سياسی عليه ايران بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، شهرام اميری شهروند ايرانی ربوده شده توسط نيروهای آمريکايی در عربستان، در ساعات نخستين روز پنجشنبه به تهران بازگشت.
وی در بدو ورودش به کشور به تشريح ربوده شدن خود توسط نيروهای آمريکايی و سعودی در يک نشست خبری پرداخت و گفت: تبليغات منفی گسترده‌ای عليه من طراحی شده و حتی ايالات متحده آمريکا من را تهديد به انتقال به اسرائيل کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اميری ادامه داد: از من می‌خواستند که در رسانه‌های گروهی اعلام کنم که به خواست خودم به آمريکا پناهنده شده‌ام و در اين فرايند اسناد مهمی به همراه يک لپ‌تاپ که حاوی اسناد محرمانه هسته‌ای است به آمريکا منتقل کرده‌ام.
وی با بيان اين مطلب که اقدامات آمريکا در راستای خوی خصمانه استکبار است؛ گفت: هر کس ديگری هم که جای من بود حاضر نمی‌شد شرافت خود را فدای خواسته‌های مالی کند.
اين شهروند ايرانی ربوده شده توسط آمريکا، با طرح اين سوال که چرا مقامات ايالت متحده آمريکا با وجود ادعا مبنی بر همکاری‌ام با اين کشور حاضر نشدند وجود من را در آمريکا تاييد کنند و يا اينکه به من اجازه دهند با رسانه‌های گروهی مصاحبه کنم؟، متذکر شد: اين افراد می‌گفتند که اگر از خواسته آنان تمکين نکنم من را به اسرائيل تحويل می‌دهند. به نحوی که با حضور من در زندان‌های مخفی اسرائيل اثری از من نخواهد ماند.
اميری از پيشنهاد ۵۰ ميليون دلاری آمريکا به همراه فراهم کردن شرايط ادامه زندگی و ی در يکی از شهرهای اروپا برای تطميع وی جهت ارائه اطلاعاتی از فعاليت‌ هسته‌ای ايران خبر داد و گفت: از روز اول آمريکايی‌ها برای يک مصاحبه ۱۰ دقيقه‌ای با شبکه خبری ‌‌CNN حاضر بودند به بنده ۱۰ ميليون دلار بدهند که من نپذيرفتم.
وی همچنين خاطرنشان کرد: بازجويانی از رژيم صهيونيستی در برخی جلسات بازجويی من حضور داشتند و مشخص بود برنامه آمريکا انتقال من به اسرائيل است.
اميری در پاسخ به پرسش ديگری در رابطه با نحوه فرار از دست ماموران امنيتی آمريکا و نيز نحوه انتشار فيلم‌هايش در سايت‌های اينترنتی گفت: اين موضوعات به يک معما تبديل شده و خودآمريکايی‌ها نيز می‌گفتند اين موضوع واقعيت ندارد. اما من اسنادی در اختيار دارم که آنها را منتشر خواهم کرد تا مشخص شود که ادعای آنان دروغ است.

**قشقاوی: مبادله اميری با سه زندانی آمريکايی در ايران صحت ندارد
براساس اين گزارش حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزير امور خارجه نيز در مراسم استقبال شهرام اميری در مورد شايعاتی که حاکی ازارتباط رهايی شهرام اميری و مبادله سه کوهنورد آمريکايی بازداشت شده در ايران است، گفت: نه طرف آمريکايی اين‌چنين ادعايی کرده و نه چنين چيزی واقعيت دارد. همه اينها سناريوهايی تبليغاتی است که همواره مطرح می‌شود و کاملا بی‌پايه و اساس است. آينده نشان خواهد داد که چنين چيزی صحت ندارد.
وی با تاکيد بر اين‌که حقوق اميری توسط دولت و بر اساس تمامی موازين شناخته شده حقوق بين‌الملل مورد پيگيری قرار می‌گيرد، تصريح کرد: ما تمام تلاش خود را در مورد حقوق تضييع شده و خسارات وارده معنوی و روحی ايشان انجام می‌دهيم. طبيعی است با توجه به آمادگی نهادهای ذيربط از اين پس با حضور ايشان اين آمادگی وجود دارد که پيگيری حقوق ايشان مورد پيگيری کامل قرار گيرد.
معاون پارلمانی وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با پيگيری‌های حقوقی اقدام سازمان‌های امنيتی عربستان در ربايش شهرام اميری اظهار داشت: اين مساله بايد مورد بررسی بيشتر قرار گيرد.
وی در مورد اطلاق دانشمند هسته‌ای به شهرام اميری علی‌رغم اظهارات وی مبنی بر اينکه فعاليت هسته‌ای نداشته است؛ گفت: بنده زمانی سخنگی وزارت خارجه بودم و هيچگاه چنين چيزی نگفتم. سخنگوی بعدی نيز هرگز از ايشان به عنوان يک دانشمند هسته‌ای ياد نکرده است.
براساس گزارش ايلنا، در مراسم استقبال از شهرام اميری شهرمند ايرانی ربوده شده توسط نيروهای آمريکايی و سعودی، ملاباشی معاون پژوهشی وزير علوم نيز با تاکيد بر پيگيری حقوق اميری در کليه مجامع ذی‌صلاح جهانی گفت: ما اين گروگان‌گيری را که مخالف تمام موازين بشری است، براساس حقوقی که بنا بر کنوانسيون‌های جهانی از آن برخورداريم مورد پيگيری قرار می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016