شنبه 2 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون ارزی بانک مرکزی: خروج دارايی‌های ايران از کشورهايی که محدوديت ايجاد کنند، مهر

معاون ارزی بانک مرکزی با بيان اينکه ايران متناسب با تحليل شرايط داراييهای خارجی را منتقل می‌کند، گفت: هر کشوری که برای داراييهای کشورمان محدوديت ايجاد کند، ايران نيز داراييهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.
حميد برهانی در گفتگو با مهر درباره انتقال دارايی های ايران از بانکهای اروپايی به آسيايی گفت: دارايی های کشور بايد به شيوه ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگی بالا نيز باشد و ريسک و خطری متوجه اين داراييها نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکيد بر اينکه اين داراييها بايد متناسب با بازارها و پولهای مختلف از انعطاف پذيری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنين بايد اجازه فعاليت با داراييهای ما داده شود، با اين شرايط داراييهای ايران نيز به همان سمت سوق خواهد يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای داراييهای ايران محدوديت ايجاد کند، داراييهای ما از آن بازار خارج خواهد شد و اين امر پديده ای کاملا طبيعی و منطقی است.

برهانی تصريح کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی مديريت داراييها و ذخاير کشور بايد به دنبال راهکارها و شيوه هايی باشد که اين داراييها را مصون نگه دارد و هر زمانی که بخواهد داراييها قابليت استفاده و نقدينگی داشته باشد.

وی با بيان اينکه بانک مرکزی متناسب با تحليل شرايط استراتژی خود را نيز تغيير می دهد و داراييها را منتقل می کند، ادامه داد: با توجه به اين امر هر کشوری که برای داراييهای ايران محدوديت ايجاد کند، ايران نيز داراييهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به اين سئوال که آيا تغيير ترکيب سبد ارزی نيز دراين راستا انجام می شود؟ اظهارداشت: در اين راستا هرگونه تحول و محدوديت بين المللی برای استفاده از ارزهای مشمول در سبد ارزی، باعث می شود که بانک مرکزی نيز استراتژی خود را تغيير دهد.

وی ياد آور شد: ما يک شيوه استاتيک در اين رابطه نداريم بلکه شيوه ای پويا و ديناميک داريم که متناسب با تحولات دنيا سبد ارزی را اداره می کند.

تحريم شرکتهای ايرانی

برهانی در مورد پاسخ به اين سئوال که آيا بلوکه شدن داراييها و سرمايه های ۴۰ شرکت ايرانی که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است در دبی صحت دارد، بيان کرد: اطلاع و گزارشی در اين رابطه ندارم. اما چنانچه اين شرکتهای تحت "un" (سازمان ملل متحد) باشند، احتمالا به امارات نيز تحريم اين شرکتها ابلاغ شده است.

برهانی همچنين روند سرمايه گذاری خارجی در کشور را مثبت ارزيابی کرد و افزود: با اين وجود، پتانسيلهای بيشتری در کشور برای سرمايه گذاری خارجی وجود دارد.

بانکهای خارجی

اين مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به درخواستهايی که برای تاسيس بانکهای خارجی در کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: بانک مرکزی با نگرش مثبت به حضور بانکهای خارجی در کشور می نگرد.

به گزارش مهر، محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی پيش از اين درباره دارايی های خارجی ايران با بيان اينکه متوسط رشد دارايی های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا ۸۷ معادل ۳۲.۱ درصد افزايش يافته است، گفته بود: با داراييهای خارجی می توانيم شرايط بحران را به خوبی پشت سر بگذاريم. به گفته وی، بيش از ۵۰ درصد سبد ارزی ايران، يورويی است.

وی با بيان اينکه طی سالهای گذشته نرخ ارز را مديريت کرديم و برای پوشش ريسک آن پيش بينی هايی صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهای حاصل از تغيير سبد ارزی کشور گفته بود: در برخی رسانه ها مطرح شد که بانک مرکزی ۴۵ ميليارد دلار از ذخاير يورو خود را به ساير ارزها تبديل کرده است که چنين چيزی اصلا صحت ندارد.

بهمنی با بيان اينکه بانک مرکزی سياستهايی که هم اکنون در دست اجرا دارد را اعلام نمی کند، افزوده بود: نتايج اجرای سياستهای فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد اما اطمينان می دهم که بانک مرکزی به قدری هوشيار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظيم کرده و هيچ ضرری متوجه آن نشود زيرا يکی از وظايف اصلی بانک مرکزی نيز تنظيم سبد ارزی است.

محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهوری نيز با انتقاد از ذخيره منابع و سرمايه های ايرانی با سود کم در بانکهای اروپايی و قراردادن آن در جيب دشمنان گفت: اگر اين سرمايه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد می تواند در پارس جنوبی هزينه و سرمايه گذاری شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016