سه شنبه 12 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفارهرندی: اطراف احمدی نژاد آهنگ‌هايی به صدا درمی‌آيد که با سمفونی عمومی وی همخوانی ندارد، ايلنا

استنباط ما اين است که آقای احمدی نژاد در اطرافش آهنگ‌هايی به صدا درمی‌آيد که با سمفونی عمومی ايشان همخوانی ندارد و ان‌شاءالله ايشان به زودی متوجه شوند و اين هر آهنگی را به هماهنگی تبديل کنند.


قزوين -خبرگزاری ايلنا:محمدحسين صفار هرندی ،وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در همايش دانشجويی با عنوان "طرح ولايت " که در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه بين‌المللی امام خمينی‌(ره) قزوين برگزار شد، گفت: بارزترين مشخصه انقلاب اسلامی فرهنگی بودن آن است، رهبران انقلاب آن بيش از هرچيز دارای مشخصه فرهنگی هستند.
صفار هرندی افزود: در مورد تئاتر، هنرهای تجسمی و حتی در مورد فرهنگ از جنس رسانه‌ای، راديو، تلويزيون و روزنامه‌نگاری قبل از انقلاب ما فعالانی را سراغ نداريم که در صحنه انقلاب تاثيرگذار باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: با توجه به اين موضوع، يکی از کسانی که مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد را در دهه ۶۰ به‏عهده داشت، بعد از مدتی اعلام کرد بايد درِ اين وزارتخانه بسته شود و اين کار را نيز انجام داد و در آن مقطع اين انديشه شکل گرفت که ما بايد از صفر برای فرهنگ مطلوب کار کنيم.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعيت سينمای کشور در دوران طاغوت تصريح کرد: سينمای آن روز بر شانه‌های سينما و تجربيات سينمايی کشورهايی تکيه زده بود که به لحاظ فرهنگی با ما فرسنگ‌ها فاصله داشتند .
وی افزود: بلوغ انديشه فرهنگی و هنری در کشور ما در آن دوران تحت تاثير تجربياتی بود که در دنيای غرب به دست آمده بود بنابراين برای ساختن فرهنگ نظام اسلامی ممکن نبود که دست توسل به سوی کسانی دراز شود که تا ديروز مسببين فساد بوده‎اند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی يادآور شد: يکی از چهره‌هايی که می‌خواست فرهنگ انقلاب اسلامی را محقق کند مخملباف بود که از بنيانگذاران حوزه هنری است و اولين فيلم‌های او يعنی توبه نصوح و بايکوت گويای دغدغه‌های ذهن انسانی است که احساس می‌کرد بايد بخشی از آنچه در دوران مبارزه انقلابی در ذهن می‌پروراند در ساحت هنر انقلابی جامه عمل بپوشاند.
وی توضيح داد: بعد از مدتی اين بحث انحرافی که آيا تعهد مقدم بر تخصص است يا بالعکس، مطرح شد. و بر اساس آن به بهانه بهره‌گيری از دانش و تخصص کارشناسان، رويکرد به چهره‌های پيش از انقلاب آغاز شد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: حاصل اين تعامل که به خوبی طراحی نشده بود آن شد که فردی مانند مخملباف با انديشه هنر ايدئولوژيک در دهه ۶۰، اکنون فيلم نزديک به پورنو را می‌سازد.
وی گفت: اين مسير در دهه ۶۰ آغاز، در دهه۷۰ با آهنگ تندتری جلو رفت و در نيمه دهه ۷۰ با روی کار آمدن جريان اصلاحات به عنوان ارزش قابل اتکا، رويکرد حکومتی شد.
صفار هرندی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۹برای نخستين بار بحث تهاجم فرهنگی را هشدار دادند، در آن زمان آقای خاتمی وزير فرهنگ و ارشاد بود و در جلسات رسمی اعلام می‌کرد من چيزی به عنوان تهاجم فرهنگی را قبول ندارم و رابطه حاکم بر مناسبات فرهنگی تنها بده و بستان و تعامل است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به اصالت در فرهنگ تصريح کرد: آيا می‌توانيم بگوييم نظام اسلامی داريم ولی فرهنگ آن را از هر گوشه‌ای بگيريم يا بايد فرهنگ مبتنی بر نگاه ملی و اعتقادی خود داشته باشيم در حالی که دنيای بيرون ما نيز می‌گويد فرهنگ ما متاثر از ديدگاه تاريخی ماست.
صفار هرندی تأکيد کرد: مشکل بعضی آقايان حالت وادادگی، هراس و تحت تاثير ارعاب دشمن واقع شدن است البته برخی نيز شيفته دنيای غرب هستند و از اين راه نان می‌خورند.
وی اعلام کرد: مشکل امروز فرهنگی ما اين است که بعضی‌ها فکر می‌کنند مسئله فرهنگ به همين سادگی است که گفته شود هرکه می‌خواهد به اينجا آمده و هرگونه دلش می‌خواهد فعاليت کند، البته در‌های کشور با رعايت چارچوب‌ها به روی همه باز است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوران تصدی خود در وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: در آن زمان حرفمان اين بود که بر اساس اين نگرش بايد راه شروع شود و به لطف خدا نيز اين راه ادامه دارد زيرا در دولت دهم نيز ادامه همان مسير است يعنی دولت تغيير نکرده است و شخصيت‌هايی که می‌شناسيم اکثراً چهره‌های خدوم انقلابی و فرهنگی هستند و طبيعی است که همان راه بايد دنبال شود.
وی تأکيد کرد: نمی‌توان پذيرفت که عرصه فرهنگ می‌تواند از ديگر عرصه‌های حکومتی مجزا باشد و چون ايران متعلق به همه ايرانيان است اگر کسی طبق قانون و با غيرت جلوی انحراف فرهنگی را بگيرد، بگوييم اين سخت‌گيری‌های بی‌جا موجب رميدن مردم می‌شود.
جلب آرای جماعتی از مردم به قيمت زير پا گذاشتن اصول پذيرفته اخلاقی و اعتقادی، طبعاً با چارچوب‌های اصول گرايی ناسازگار است.
وی همچنين در پاسخ به سؤال يکی از دانشجويان اظهار کرد: خيلی از مشکلات ما حاصل بی‌عملی ماست و چون کار نمی‌کنيم در نتيجه ديگران جای آن را پر می‌کنند.
وی گفت: اگر شبکه‌های ويژه برای سلايق قشرهای مختلف را گسترش دهيم از ميزان مراجعه به شبکه‌های ماهواره‌ای اجنبی بسيار کاسته می‌شود.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در کنار اين اقدامات از آنجا که نسبت به مفاسد ماهواره‌ها و سايت‌های بيرونی احساس خطر می‌شود، بالطبع بايد از طريق فيلترکردن از اشاعه امواج مفسده آميز جلوگيری شود.
وی عنوان کرد: در مقوله‌هايی مانند فرهنگ عفاف و حجاب اصل کار فرهنگی است و ايجاد انگيزه درونی در افراد که آداب زيستن در جامعه اعتقادی و اخلاقی را رعايت کنند ولی اگر کسانی برنامه‌ريزی شده به جنگ شکل‌گيری يک نهاد سالم مدنی برخاسته‌اند، بايد در مقابل آنها از اقدامات عملی نيز استفاده شود.
صفار هرندی در پاسخ به سؤالی در خصوص صحت سپردن بودجه فرهنگ به رحيم مشايی توضيح داد: ايشان رئيس کميسيون فرهنگی است که البته در هيچ دوره‌ای رئيس دفتر رئيس جمهور رئيس کميسيون فرهنگی نبوده است.
وی با اشاره به اخبار منتشره در خصوص برخی از اقدامات فرهنگی دولت تصريح کرد: برای جامعه‌ای که اين‏گونه اخبار را دريافت می‌کند، اين شبهه به وجود می‌آيد که آيا کشتيبان را سياست ديگری آمده است...؟!
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی توضيح داد: در انتخابات ۸۴ و ۸۸ مردم آقای احمدی نژاد را به دليل اينکه بدون بازی برای کسب رأی مردم و صادقانه پيش آمد، انتخاب کردند، در حالی که برخی نامزدهای انتخاباتی برای جلب آرای مردم کارهايی به‏خلاف شأن خود کردند.
روشن است که اگر پيروز انتخابات ۸۴ و ۸۸ و دولت برآمده از آن بخواهد در ميانه راه متوسل به ترفندهای شکست خوردگان انتخابات اخير شود؛ راه به جايی نخواهد برد.
صفارهرندی تأکيد کرد: استنباط ما اين است که آقای احمدی نژاد در اطرافش آهنگ‌هايی به صدا درمی‌آيد که با سمفونی عمومی ايشان همخوانی ندارد و ان‌شاءالله ايشان به زودی متوجه شوند و اين هر آهنگی را به هماهنگی تبديل کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص برخورد با برخی آقازاده‌ها که جرم آنها مشخص شده است، بيان داشت: بارها از زبان مسئولان قضايی شنيديم افرادی مانند فرزند آقای هاشمی که در خارج از کشور است، در موضع اتهام قطعی هستند و اگر وارد کشور شوند، به طور حتم در فرودگاه دستگير خواهند شد.
وی عنوان کرد: البته اگر کسانی که امروز به راحتی درباره آنها قضاوت می‌کنيم، يک سال پيش دستگير شده بودند، به دليل روشن نبودن قضايا، بسياری حاضر نبودند زير بار اين حرف‌ها بروند و بين نيروهای داخلی بر سر اين موارد تقابل صورت می‌گرفت.
صفار هرندی تصريح کرد: اگر نظام در گذشته اين کار را می‌کرد، نه فقط محيط فتنه شفاف نمی‌شد بلکه امامزاده‌هايی از ميان فتنه‌گران به وجود می‌آمدند ولی امروز کسی حرمت و ارزشی برای سران فتنه قائل نيست که يک دليل آن درايتی بود که در ارتباط با پيگيری قضايی اين افراد نشان داده شد.
وی يادآاضهار کرد: تحمل و مدارا موجب شد تا ميليون‌ها نفر از کسانی که گمان سلامت نسبت به آن افراد داشتند، متوجه شوند اينان برای آشوب در کشور از جاهای ديگر مأموريت داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016