جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شهروندان تهرانی در نظرسنجی ايسپا: دولت در پرونده هسته ای ناموفق است!

تازه ترين نظرسنجی از اهالی تهران گويای اين واقعيت است که علی رغم تبليغات فراوان، مردم دولت را در پرونده هسته ای ناموفق می دانند.
بر اساس نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران که از ۱۱۷۲ شهروند تهرانی انجام شده است، ۶۵.۵ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند از مفاد بيانيه تهران اطلاعی ندارند.
يافته های ديگر اين نظرسنجی نشان می دهد ۲۲.۱ درصد از افراد مورد بررسی گفته اند دولت در زمينه پرونده انرژی هسته ای خيلی زياد و زياد موفق بوده است که اين نسبت در مقايسه با نظرسنجی قبل که در مرداد ۸۷ انجام شده و ۴۵.۲ درصد پاسخ دهندگان چنين نظری داشته اند، کاهش قابل توجهی پيدا کرده است. ۴۱ درصد پاسخگويان نيز دولت را در پرونده هسته ای به ميزان کم و خيلی کم موفق دانسته اند. در نظر سنجی قبلی اين ميزان ۲۱.۱ درصد بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نظرسنجی نشان می دهد فقط ۹.۵ درصد مردم بيانيه تهران را راه حل مناسبی برای حل و فصل مسائل و مشکلات پرونده هسته ای می دانند.
نکته ديگر هم اين که اکثريت پاسخ دهندگان، کشورهای ترکيه و برزيل را شريک مطمئنی برای ايران در پرونده هسته ای قلمداد نمی کنند.
نتايج نظرسنجی چنين است:

جامعه آماری و اندازه گيری
جامعه آماری اين طرح شامل شهروندان بالای۱۸ سال تهرانی از کليه اقشار و گروه های اجتماعی در زمان اجرای طرح است. شيوه نمونه گيری اين نظر سنجی به صورت چند مرحله ای و در سطح شهر تهران بوده است. لازم به ذکر است اطلاعات اين نظر سنجی با ابزار پرسشنامه وبا مراجعه به ميادين گردآوری شده است.

مشخصات پاسخگويان
۱- جنسيت
جدول شماره۱: توزيع فراوانی پاسخگويان بر حسب جنسيت

بر اساس نتايج بدست امده ۵۱٫۹ درصد نمونه مردو۴۸٫۱درصد زن هستند.
۲- سن
جدول شماره۲: توزيع فراوانی پاسخگويان بر حسب سن

حداقل سن در نمونه ۱۸سال و حداکثر ۷۷ سال و ميانگين سنی ۳۷٫۹ سال بوده است.
۳- وضعيت تاهل
جدول شماره۳ : توزيع فراوانی پاسخگويان بر حسب وضعيت تاهل

۶۳٫۱ درصد متاهل، ۳۱٫۶درصد مجرد، ۴٫۲ درصد فوت همسر بوده و۵٫۹ درصد نيز طلاق گرفته اند.
۴- تحصيلات
جدول شماره۴: توزيع فراوانی پاسخگويان بر حسب تحصيلات

بر طبق جدول فوق توزيع پاسخگويان در سطح مختلف تحصيلی بدين گونه است،۲٫۶ درصد پاسخگويان بی سواد،۷٫۷ درصد دارای تحصيلات ابتدايی،۵٫۱ درصد راهنمايی،۴۴٫۵ درصد دارای تحصيلات متوسطه و ديپلم،۳۴٫۶ درصد فوق ديپلم و ليسانی و همچنين۵٫۴ در صد پاسخگويان نيز دارای تحصيلات فوق ليسانس وبالاتر بوده اند.

۵- وضعيت اشتغال
جدول شماره۵: توزيع فراوانی پاسخگويان بر حسب وضعيت اشتغال

يافته های نظر سنجی
جدول شماره ۶: توزيع فراوانی پاسخگويان در خصوص اطلاع از بيانيه تهران

همان طور که ملاحظه می شود اکثريت مردم از مفاد بيانيه تهران اظهار بی اطلاعی کرده اند.

جدول شماره ۷ : توزيع جمعيت نمونه بر اساس موضوع اصلی بيانيه تهران

اين جدول نشان می دهد اکثريت کسانی که از مفاد بيانيه اظهار اطلاع کرده اند، موضوع اصلی آن را تبادل سوخت هسته ای از طريق کشور ترکيه می دانند در حالی که در تبليغات انجام شده توسط دولت اين بيانيه فراتر از تبادل سوخت و به عنوان نشانه ای از موفقيت ايران در اقناع جامعه جهانی عنوان می شد. يافته ها نشان می دهد مردم نقشی برای برزيل در بيانيه تهران قائل نيستند. نکته قابل توجه آن جاست که از ميان کل پاسخگويان تنها و تنها ۲۲.۷درصد آنان به درستی از موضوع بيانيه تهران اطلاع داشته اند.

جدول ۸: ارزيابی مردم از ميزان تاثير بيانيه تهران در حل مسئله هسته ای ايران

از مطلعين موضوع بيانيه سئوال شده است که ميزان تاثير بيانيه در حل و فصل مسئله هسته ای را چقدر ارزيابی می کنند که طبق يافته های جدول فوق، ۴۴.۵ درصد ميزان آن را کم و خيلی کم دانسته اند در حالی که ۲۸.۲ درصد بيانيه را خيلی زياد و زياد مفيد دانسته اند. به طور کلی اگر نسبت چنين عقيده ای را به کل جامعه نمونه تعميم دهيم تنها ۹.۵ درصد مردم اين بيانيه را در حل مشکلات راهگشا می دانند.

جدول شماره ۹: ميزان قابل اعتماد بودن ترکيه و برزيل به عنوان تامين کننده منافع هسته ای ايران

در مجموع نيمی از سئوال شوندگان معتقدند که کشورهای ترکيه و برزيل برای تامين منافع هسته ای ايران قابل اطمينان نيستند و تنها ۱۴ درصد اين دوکشور را قابل اطمينان دانسته اند. نکته قابل توجه اين است که حدود ۲۰ درصد پاسخ گويان در اين زمينه اظهار بی اطلاعی کرده اند.

جدول شماره ۱۰: ارزيابی از ميزان موفقيت دولت در حل پرونده هسته ای ايران

تنها يک پنجم پاسخ گويان دولت را در زمينه پرونده هسته ای خيلی زياد و زياد موفق دانسته اند که اين عدد در مقايسه با نظر سنجی قبلی کاهش شديدی را نشان می دهد. در مقابل ۴۱ درصد، يعنی نزديک به نيمی از افراد جامعه نمونه دولت را در اين زمينه کم يا خيلی کم موفق می دانند. اين عدد در نظرسنجی قبلی ايسپا ۲۱ درصد بوده است.
طبق داده های جدول فوق می توان نتيجه گرفت، ميزان بی اطلاعی مردم از موفقيت دولت در سال های اخير افزايش داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016