جمعه 22 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش‌ها به پخش "اعترافات" تلويزيونی سکينه محمدی، بی‌بی‌سی

پخش آنچه 'اعترافات' تلويزيونی سکينه محمدی آشتيانی ناميده شده است از صدا و سيمای ايران، واکنش هايی را به دنبال داشت.

مقامات وزارت امور خارجه بريتانيا روز پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) از پخش اعترافات تلويزيونی خانم آشتيانی ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا در اين باره گفت: "ديدن اعترافات سکينه محمدی آشتيانی که ۱۱ اوت از تلويزيون ايران پخش شد، بسيار ناخوشايند است و ما از ادعای وکيل او مبنی بر اينکه اين اعترافات بر اثر شکنجه بوده است، عميقا نگران هستيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت امور خارجه بريتانيا در اين بيانيه از مقامات ايران خواسته است تا پرونده خانم آشتيانی را به طور کامل بررسی کنند و به تعهدات بين المللی حقوق بشر که آن را امضا کرده اند، پايبند باشند.

شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) شبکه ۲ تلويزيون ايران مصاحبه ای را با سکينه محمدی آشتيانی، که توسط دادگاهی در اين کشور به مجازات سنگسار محکوم شده، پخش کرد که در آن، وی به ارتکاب زنای محصنه و قتل همسرش اعتراف کرده و در عين حال، وکيل مدافع خود را نيز به سوء استفاده از وضعيت او متهم کرد.

از سوی ديگر عفو بين الملل، يک سازمان جهانی مدافع حقوق بشر با انتشار بيانيه ای از پخش اين "اعترافات تلويزيونی" به شدت انتقاد کرد.

در اين بيانيه اشاره شده به اينکه در ايران بارها از شيوه پخش اعترافات تلويزيونی استفاده شده است و اغلب اين اعترافات تحت فشار و شکنجه بوده است.

حسيبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل، گفت که اين به اصطلاح اعترافات بخشی از اعترافات اجباری است که در طول يک سال گذشته از بازداشت شدگان به اجبار گرفته شده است.

خانم حاج صحراوی با اشاره به اينکه شيوه پخش اظهارات خانم محمدی آشتيانی از تلويزيون ايران استقلال دستگاه قضايی ايران را زير سوال می برد افزوده است: " اگر قرار باشد دستگاه قضايی در ايران جدی گرفته شود، اين اظهارات نبايد در نظر گرفته شود و بايد اطمينان حاصل شود که بر مرور پرونده او تاثيری نخواهد گذاشت."

در بيانيه سازمان عفو بين الملل همچنين آمده است که جواد هوتن کيان، يکی از وکلای خانم آشتيانی، درخواست ۳۵ صفحه ای را برای بررسی مجدد پرونده او به دادگاه ارائه داده است و قرار است نتيجه آن تا حدود ۱۵ اوت مشخص شود.

خانم حاج صحراوی می گويد که به نظر می رسد مقامات ايران اين "اعترافات" را در پی درخواست برای بررسی قضايی مجدد پرونده خانم محمدی طراحی کرده اند و اکنون قصد دارند او را با مجازات تازه ای به اتهام قتل شوهرش رو به رو کنند.

همچنين محمد مصطفايی، وکيل مدافع خانم محمدی آشتيانی در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت که موکلش تحت فشار به اين اعترافات دست زده است.

او با اشاره به اينکه سال گذشته خانم محمدی آشتيانی را ديده است، گفت: "جان او در دست کسانی است که قدرت را در دست دارند و طبيعی است که با توجه به انعکاس خبری گسترده ای که درباره اين پرونده به وجود آمده، از او خواسته باشند تا اين مسائل را بگويد تا مورد عفو قرار گيرد."

وکالت خانم محمدی آشتيانی را محمد مصطفايی برعهده داشته، که پيش از اين وکيل مدافع تعدادی از نوجوانان محکوم به اعدام در جمهوری اسلامی بوده و به تازگی مجبور به ترک ايران شده است.

مجری برنامه تلويزيونی گفته بود که بخش ديگری از ماجرا به محمد مصطفايی، "وکيل مدافع" سکينه محمدی ارتباط دارد که به رسانه های غربی کمک کرد تا "آتش تبليغاتی" عليه حکم سنگسار را بر افروزند تا وی بتواند از غرب پناهندگی بگيرد.

به گفته مجری اين برنامه تلويزيونی، خانم محمدی گفته است که وکيل مدافع خود را حتی يک بار هم نديده است.

اعترافات خانم محمدی در حالی پخش شده است که اخيرا، روزنامه گاردين، چاپ لندن، به نقل از او گزارش کرده بود که مقامات قضايی جمهوری اسلامی در صدد هستند او را به طور مخفيانه و بدون اطلاع رسانی سنگسار کنند.

در جمهوری اسلامی، پخش "اعترافات" متهمان سياسی امری عادی است که به ويژه در پی حوادث بعد از انتخابات بحث برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری بارها تکرار شده است.

ظاهرا اين اعترافات به منظور فراهم کردن زمينه محکوميت متهمان اخذ می شود هرچند حقوقدانان گفته اند که چنين اعترافاتی که به وضوح تحت فشار اخذ می شود فاقد ارزش حقوقی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016