یکشنبه 11 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده اعضای زندانی نهضت آزادی در واکنش به بازداشت ها: در اسراييل هم نماز جماعت مجوز نمی خواهد، روز آنلاين

خانواده های اعضای نهضت آزادی ايران که روز جمعه و به اتهام برگزاری نماز جمعه "غير قانونی" بازداشت شده اند در مصاحبه با "روز" اعلام کردند "باعث تاسف است که در جمهوری اسلامی، برای اقامه نماز جماعت بايد مجوز گرفت در حاليکه در هيچ کجای دنيا، نماز جماعت مجوز نمی خواهد."

خانواده دکتر غروی از تماس تلفنی روز گذشته او خبر دادند اما خانواده های دکتر يزدی و آقای فرزدی به "روز" گفتند در بی خبری از وضعيت بازداشت شدگان به سر می برند.

ابراهيم يزدی، دبير کل و هاشم صباغيان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی به اتفاق علی اصغر غروی، غفار فرزدی و احد رضايی، مسولان شاخه های اصفهان، تبريز و زنجان اين تشکل سياسی، ظهر جمعه پس از اقامه نماز و به اتهام برگزاری نماز جمعه غير قانونی در شهر اصفهان بازداشت شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقايان ورپايی، عباس مصلحی و حقيقی از ديگر اعضای بازداشت شده نهضت آزادی هستند.

خبرگزاری ايرنا بلافاصله در خبری مدعی شد که اين فعالان سياسی به دليل شرکت " در نماز جمعه غيرقانونی يکی از عناصر سابقه‌دار وهابی در اصفهان" بازداشت شده اند.


واکنش خانواده ها و آخرين وضعيت بازداشت شدگان

غفار فرزدی، مسول شاخه تبريز نهضت آزادی يکی از بازداشت شدگان است که خانواده اش از وضعيت او بی خبر هستند.

امين فرزدی، فرزند غفار فرزدی به "روز" می گويد: متاسفانه از روز جمعه هيچ اطلاعی از پدرم نداريم و نميدانيم کجا و در چه شرايطی به سر می برد.

او می افزايد: پدرم دچار بيماری پروستات است و ما به شدت نگران ايم که داروهای ايشان به موقع نرسد. ايشان برای يک مجلس ترحيم رفته بودند و اکنون ما در بی خبری و نگرانی به سر می بريم.

خليل يزدی، فرزند ابراهيم يزدی نيز به "روز" می گويد: هيچ خبری نداريم و فقط در سطح همين خبرهايی که در سايت ها منتشر شده اطلاع داريم.

آقای يزدی می افزايد: اين اولين بار است که می شنويم نماز جماعت يا نماز جمعه را غير قانونی کرده اند ما تا به حال نماز غير قانونی نداشتيم و باعث تاسف است که در جمهوری اسلامی، نماز خواندن هم نياز به مجوز دارد. در هيچ کجای دنيا چنين نيست؛حتی در امريکا و اسرائيل هم نماز خواندن نيازی به مجوز ندارد. در روسيه هم مسلمانان به راحتی نمازشان را اقامه می کنند.

فرزند دکتر يزدی با سپس با ابراز نگرانی از وضعيت پدرش می گويد: اين بزرگترين ظلم است و دولت شرم هم ندارد بگويد که برای نماز بدون مجوز بازداشت کرده ايم. اين بحث ها هيچ وقت در کشور ما نبوده و من متاسفم.

آقای يزدی می افزايد: فشار آوردند و پدر من فعاليت های سياسی اش را کنار گذاشت؛ حال نمی گذارند نماز بخواند. متاسفم از اينکه اسلامی که آمد تا مردم را آزاد کند در کشور ما برای اسير کردن مردم از آن استفاده ميکنند.

آقای يزدی برای سومين بار است که بعد از انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد بازداشت می شود.

طاهره عليزاده، همسر دکتر غروی اما در مصاحبه با "روز" از انتقال ابراهيم يزدی و هاشم صباغيان به تهران خبر ميدهد و می گويد: بعد ازاينکه بازداشت کردند ما به اتفاق آقای وحيد صباغيان به ستاد خبری وزارت اطلاعات مراجعه کرديم؛ منتظر بوديم کسی پاسخی بدهد که ديديم در يکی از اتاق ها باز است و آقای صباغيان در اتاق است. با ايشان حرف زديم حالشان نسبتا خوب بود. آقای غروی را هم ديديم که پرسنل آنجا آمدند و اجازه ندادند صحبتی بکنيم گفتند برويد خبر ميدهيم و ما برگشتيم؛ تا ديروز که از اداره اطلاعات زنگ زدند و از من پرسيدند از دکتر چه خبری داريد؟ من هم گفتم دست شماست از من می پرسيد؟ گفتند ما به او اجازه تلفن داده ايم اما خودش تمايلی ندارد به شما زنگ بزند... دوباره به دادگاه انقلاب و ستاد خبری رفتيم و گفتند که آقای صباغيان و آقای يزدی را به تهران منتقل کرده اند و بقيه در اصفهان در بازداشت هستند.

همسر دکتر غروی می افزايد: شب دکتر غروی زنگ زد و با پسرم صحبت کرد و گفت داروهايش را به اتفاق يک چهارپايه برای او ببريم. آقای غروی ديسک کمر شديدی دارد و اصلا نمی تواند بنشيند و راه برود. به پسرم گفته در زندان هستم و کمرم خيلی درد ميکند و پاهايم بی حس است،يک چهارپايه برای من بياوريد و به ستاد خبری بدهيد. من امروز به ستاد خبری ميروم تا داروها و چهارپايه را بدهم و بگويم که ايشان استراحت مطلق بودند وآورديد زندان حالا يک چهارپايه هم نداريد به او بدهيد؟


نماز و امنيت جامعه

طاهره عليزاده، همسر دکتر غروی در خصوص بازداشت همسرش و ساير اعضای نهضت آزادی نيز به "روز" می گويد: دختر آقای مسکين، يکی از اعضای نهضت آزادی فوت کرده بود و همه برای شرکت در مجلس ختم ايشان و عرض تسليت به آقای مسکين به اصفهان آمده بودند. بعد از اتمام مراسم ختم در مسجد قرار بود همه برای صرف ناهار به منزل آقای مسکين بروند،اما به علت بيماری برخی از مهمانان از جمله دکتر يزدی و آقای فرزدی و دکتر غروی،قرار شد آنها به منزل ديگری بروند. رفتيم دقيقا موقع اذان بود و نماز را خوانديم که يکباره ريختند و گفتند نماز جمعه غيرقانونی برگزار کرده ايد.

همسر دکتر غروی می افزايد: نماز از پيش تعيين شده ای نبود چون آقای غروی سه ماه است که استراحت مطلق هستند؛به ماموران اطلاعات هم گفتيم که دکتر در طی سه ماه، فقط روز خاکسپاری مهسا، دختر آقای مسکين و روز ختم ايشان از منزل خارج شدند اما خب بازداشت کردند و بردند.

مهدی مقدم، داماد دکتر غروی نيزاز برخورد خشن ماموران با اعضای نهضت آزادی به "روز" می گويد: لباس شخصی بودند و هيچ حکم و کارت شناسايی ارائه ندادند. وقتی سئوال کرديم، گفتند از وزارت اطلاعات هستند؛ برخی هم خود را بسيجی معرفی کردند. همه را داخل خانه محبوس کردند و برگه های بازجويی را دادند که پر کنيد و بعد از چند ساعت آقايان يزدی، غروی، صباغين، فرزدی و رضايی را با خود بردند.

آقای مقدم می افزايد: رفتارشان با خشونت همراه بود و چون حکمی ارائه نداده بودند و مشخص هم نبود از چه ارگانی هستند همه مقاومت کردند که تا حکم ارائه ندهيد نمی آييم اما خب با خشونت بردند و افرادی راکه مانع می شدند مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گفته آقای مقدم، ماموران گفته اند که "به صورت غيرقانونی نماز جمعه برگزار می کرديد و ما مسئول هستيم که جلوی نماز جمعه را بگيريم چون امنيت جامعه را به خطر می اندازد".

خانم عليزاده، همسر دکتر غروی نيز با تاکيد بر اينکه نماز قانونی و غيرقانونی ندارد می گويد: ما به وجوب نماز جمعه اعتقاد داريم. براساس آموزه های اسلام ۵ نفر هم باشيم می ايستيم و نماز جماعت را می خوانيم به آقايان اطلاعاتی هم گفتم که يکی حکم خداست که واجب است و ديگری حکم شماکه غيرقانونی ميدانيد. ما کدام را اجرا کنيم؟ حکم خدا را زمين بگذاريم به خاطر اينکه شما قبول نداريد؟

به خانم عليزاده می گويم خبرگزاری ايرنا نوشته است: " نماز جمعه مزبور پيش از اين تعطيل شده بود اما يزدی و صباغيان با حضور خود، عناصر وهابی را برای برگزاری نماز جمعه تشجيع کرده اند"

همسر دکتر غروی در پاسخ به سابقه برگزاری نماز جمعه توسط دکتر غروی اشاره می کند و می گويد: پيش از اين نماز جمعه توسط آيت الله غروی به طور مرتب برگزار می شد؛ پس از فوت ايشان هم دکتر غروی به طور مرتب نماز جمعه را اقامه ميکردند تا اينکه يک بار ماموران حمله کردند و آن روز دکتر غروی نبود سپس احضارش کردند و گفتند بايد تعهد دهيد که ديگر نماز جمعه نخوانيد. بعد از آن اين نماز تعطيل شد؛ بخصوص با شدت گرفتن بيماری آقای غروی و استراحت مطلق بودن ايشان عملا نمازی اقامه نشد تا روز جمعه که اصلا بحث نماز جمعه و چيز از پيش تعيين کننده ای نبود اما ريختند و بازداشت کردند.

از خانم عليزاده می پرسم چرا حکومت در خصوص برگزاری اين نماز جمعه حساسيت دارد؟ پاسخ ميدهد: شايد ترس از تجمع باشد بالاخره يک عده ای دور هم جمع می شوند و نماز ميخوانند؛اما واقعا نميدانيم قضيه چيست.

روزآنلاين / فرشته قاضی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016