جمعه 7 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عصرایران: طرح مجلس برای دولتی كردن شهرداری ها

منابع پارلمانی از تصویب ماده‌ای در كمیسیون شوراها خبر می دهند كه بر مبنای آن از این پس شهردار تهران و مراكز استان‌ها با پیشنهاد وزیر كشور و رای اعتماد اعضای شورای شهر انتخاب می‌شوند.

به گزارش عصرایران؛ بعد از رد پیشنهاد انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم، كمیسیون شوراها تصمیم گرفت تا انتخاب شهرداران تهران و مراكز استان ها را به پیشنهاد وزیر كشور و رای اعتماد اعضای شورای شهر واگذار كند همچنین طبق طرح مذكور ، شهردار شهرستان ها با معرفی استاندار و رای اعتماد اعضای شورای شهر منصوب می شوند.

با توجه به اینكه به نظر می رسد این طرح در كمیسیون شوراها تصویب شده و در آینده ای نزدیك در صحن مطرح خواهد شد لذا نظر نمایندگان محترم مجلس را به چند نكته درباره این طرح پیشنهادی جلب می كنیم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


1- فلسفه وجودی شوراها مشاركت دادن مردم در تصمیم گیریهای مربوط به امور مدیریت شهری و نوعی تمركز زدایی در این زمینه است . پیشنهاد اینكه معرفی شهرداران در تهران و مراكز استان از سوی وزیر كشور و در دیگر شهرستان های كشور از سوی استانداران صورت بگیرد ، توعی عقب گرد از اهداف اولیه تشكیل شوراها و بازگشت مجدد به سیستم مدیریت متمركز است.

2- یكی از وظایف اصلی شوراهای شهر انتخاب شهردار و نظارت بر عملكرد مدیران شهری است ، اما طرح پیشنهادی مزبور، این حق قانونی شوراها را سلب می كند ، چرا كه در این صورت شوراها تبدیل به ماشین امضای فرامین وزیر كشور و استانداران خواهند شد .
طبق این طرح ، دست شوراهای منتخب مردم برای بررسی و انتخاب گزینه های متعدد برای تصدی سمت شهرداری بسته می شود و آنها تنها خواهند توانست به فرد معرفی شده از سوی وزیر یا استاندار ، رأی مثبت یا منفی دهند و این یعنی تغییر بنیادین در صلاحیت شوراها و تحدید اساسی اختیارات آن.

3- فرض كنیم كه شوراها با نامزد معرفی شده برای تصدی سمت شهرداری مخالفت كنند ، در این صورت باید منتظر بمانند تا وزیر كشور یا استاندار نامزد دیگری معرفی كند و این امر اگر چند بار تكرار شود و نظر شوراها تامین نشود شوراها تحت فشار سیاسی قرار می گیرند تا برای معطل نماندن مدیریت شهری از شهردار به هر نحوی كه شده به گزینه پیشنهادی وزیر كشور یا استانداران رای بدهند.

بسیار اتفاق می افتد كه گرایش سیاسی شوراها با مسئولان دولتی یكسان نیست و از این رو در صورتی كه مسئولیت معرفی شهردارها با وزیر كشور و استانداران باشد و مسئولیت تایید با شوراها ، این مساله سبب ساز مشكل خواهد شد ، چرا كه وزیر كشور و استانداران تلاش خواهند كرد تا افرادی همسو با خود را به شوراها معرفی كنند و در صورت مقاومت شوراها ، این مساله برای مدیریت شهری معضل خواهد شد و ممكن است شهرهای بزرگ ماهها بدون شهردار مانده و كار مدیریت شهری روی زمین بماند.

4- نمایندگان محترم مجلس اگر می خواهند چنین طرحی را مصوب كنند و شوراها را از حیز انتفاع بیندازند ، بهتر است به جای این كار ، صادقانه طرح عزل و نصب مستقیم شهرداران توسط مقامات دولتی را قانونی كنند تا شوراها به دكوری نمایشی برای دموكراسی در شهرها تبدیل نشوند. واقعاً شرم آور است كه بعضی ها در عدول از مظاهر مردمسالاری و حذف نقش مردم در اداره امور كشور حد و مرزی برای خود نمی شناسند و بدتر این كه چنین رویكردی را به نام نماینده مردم انجام می دهند ... راستی مجلسیان نمایندگان مردم اند یا كارمندان دولت در مجلس شورای اسلامی؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016