یکشنبه 9 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: دو قدرت در جهان هست؛ ایران و آمریکا، جرس

محمود احمدی نژاد در جریان نطق تلویزیونی جهت شرح اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، عدم اعلام زمان اجرای طرح را "به نفع خودِ طرح" دانست و پیرامون هشدارهای برخی منتقدان پیرامون تبعات طرح، ادعا کرد "برخی سر و صدا می‌كنند و حرف‌های غیرواقعی می‌زنند. این‌طور نیست كه اتفاق عجیبی در كشور بیفتد؛ خواهش من این است كه یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را كه از فضاسازی‌ها سوء استفاده می‌كنند، تنبیه شوند، تا این اخلاق حذف شود."

به گزارش جرس، رئیس دولت همچنین با ادعای این‌كه "به اندازه كافی مواد ضروری و مورد نیاز مردم را ذخیره كرده‌ایم" اظهار داشت: "همین الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اینها را گزارش‌های دقیق ما نشان می‌دهد. در قضیه ارز می‌خواستند اقدامی كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان می‌گوییم آن‌قدر ارز داریم كه هر كس هرچقدر بخواهد به او می‌دهیم. هركس می‌خواهد حساب ارزی باز كند. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالیکه شهرهای مختلف کشور - به ویژه پایتخت- در جهت مقابله با هر گونه اعتراض مردمی در واکنش به هدفمندی یارانه ها حالت نیمه نظامی به خود گرفته، محمود احمدی‌نژاد شامگاه شنبه‌ هشتم آبان ماه ٨٩، طی گفتگویی تلویزیونی با محوریت "طرح هدفمند كردن یارانه‌ها" که از شبکه یك سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، اجرای این طرح را "از همان روز اول مفید به حال مردم" دانست و تاکید کرد "قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد..."

گفتنی است در آستانه اجرای مرحله اصلی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و در حالی كه بیش از دو ماه از گشایش دبیرخانه ای موسوم به "كمیته ملی اطلاع رسانی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها" گذشته است، تا کنون هیچ اطلاع رسانی ساماندهی شده از سوی دولت صورت نگرفته و این اولین بار است که یک مقام دولت قصد دارد به شرح جزئیاتی از این طرح بپردازد.

دو قدرت در جهان هست؛ ایران و آمریکا
به گزارش ایسنا، رئیس دولت در آغاز سخنان خود اظهار عقیده کرد "ما در سال ١۴۰۴ دنیای دیگری خواهیم داشت كه قابل مقایسه با امروز ما نیست و ایران در نقطه متفاوتی قرار خواهد گرفت. بعضی‌ها می‌گویند هم‌اكنون دو قدرت در جهان وجود دارد؛ یكی ایران و یكی هم آمریكا. در آن زمان همه چیز عوض خواهد شد و ایران الهام‌بخش ملت‌ها خواهد بود و در تمام زمینه‌ها مانند رفاه، شهرسازی، معماری، هنر و سایر زمینه‌ها به جایی خواهیم رسید كه قابل مقایسه با امروز نیست.


خودم مهندس هستم
احمدی نژاد با بیان این‌كه " من خود یك مهندس هستم و محاسبه می‌كنم" گفت "؛ منحنی پیشرفت ایران و شیب آن را كه می‌بینم، این مساله برایم روشن می‌شود" گفت "امروز در دنیا هیچ كس پیامی ندارد. امیدی در كشورهای اروپایی و آمریكایی وجود ندارد. اعتماد به نفس‌ها از دست رفته است و در مقابل ایران سرشار از انگیزه و امید و اعتماد به نفس است و من این را به خوبی می‌بینم."


مردم با طرح هدفمندی آشنا هستند
رئیس دولت که برای شرح جزئیات طرح هدفمندی یارانه ها قرار بود نطق تلویزیونی خود را ایراد کند، درباره این طرح گفت "مردم با این طرح آشنا هستند"، دولت هم‌اكنون یارانه‌ها را به صورت عمومی توزیع و قیمت‌ها را هم كنترل می‌كند و مابه‌التفاوت قیمت واقعی با قیمتی كه عرضه می‌شود را خود می‌پردازد.


دولت یارانه می‌دهد تا تولید كشور سرپا بایستد
وی با تاكید بر این‌كه "دولت یارانه می‌دهد تا تولید كشور سرپا بایستد" خاطرنشان كرد: اما اگر این یارانه‌ها به درستی توزیع نشود، بخش تولید تنبل می‌شود و كیفیت و مدیریت آن پایین می‌آید و ابتكار و خلاقیت در تولید ضعیف می‌شود.
وی ادامه داد: ما باید به دنبال بهینه كردن مصرف در كشور باشیم تا هزینه‌ها به درستی مصرف شود اما وقتی یارانه‌ها را به صورت عمومی توزیع می‌كنیم، منابع و ثروت‌های كشور هدر می‌روند و اسراف در كشور ایجاد می‌شود، هم‌اكنون مصرف انرژی در كشور ما چهار برابر متوسط جهانی است در حالی كه در دیگر كشورها هم از همین وسایلی كه ما استفاده می‌كنیم استفاده می‌كنند اما چرا سرانه مصرف آن‌ها پایین‌تر است؟


در برخی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری منابعی نداریم
احمدی نژاد سپس گفت "ما در برخی نقاط كشور با بیكاری، محرومیت و فقر روبه‌رو هستیم و در برخی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری منابعی نداریم. استعداد و خلاقیت هست، اما امكان پشتیبانی از آن وجود ندارد؛ چراكه منابع هدر می‌رود. در صورتی كه اگر منابع درست مصرف شود سطح رفاه بالا می‌رود. "


وی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در دنیا تلاش می‌شود كه موتورها طوری ساخته شوند كه حتی یك دهم لیتر هم كمتر بنزین مصرف شود. ما اگر بتوانیم یك دهم لیتر از مصرف هر خودرو كم كنیم، به صرفه‌جویی یك میلیون لیتر در روز می‌رسیم كه قیمت آن به ششصد میلیون تومان می‌رسد و در سال ٢۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. این تنها وقتی است كه ما بتوانیم خودروهای خود را خوب تنظیم كنیم.


ما نمی‌خواهیم یارانه‌ها را حذف كنیم
احمدی نژاد با بیان این‌كه "ما نمی‌خواهیم یارانه‌ها را حذف كنیم، بلكه می‌خواهیم آن را درست توزیع كنیم"، ادعا كرد: قصد داریم بخشی از یارانه‌ها را در اختیار خود مردم قرار دهیم تا خودشان مدیریت كنند. بزرگترین نفع اجرای این طرح، صرفه‌جویی است... به این ترتیب فاصله طبقاتی كم خواهد شد.


تقریبا همه توان كارشناسی كشور را به خدمت گرفتیم
وی با ادعای اینکه "دولت در تنظیم این برنامه تقریبا همه توان كارشناسی كشور را به خدمت گرفته تا به بهترین نحو ممكن آن را اجرا كند" گفت "همه تلاش ما این است تا طرح را با فعال كردن مدیریت مردم اجرا كنیم و به این ترتیب ضمن افزایش تولید ملی، به زندگی مردم آسیبی نرسد. همچنین تلاش ما این است كه اگر تبعات احتمالی منفی دارد آن را به حداقل یا صفر نزدیك كنیم. "


اظهارات رئیس دولت در این زمینه در حالیست که دولت وی، کارشناسان برجسته کشور و منتقدان این طرح را از مدار اظهار نظر و تصمیم گیری و ارئه طرحهای کارشناسی خارج کرده است.


وی با اشاره به تهیه بسته‌های مختلف برای اجرای این طرح در همه بخش‌ها اظهار كرد: با اجرای این طرح شاهد افزایش كیفیت، افزایش تولید، اصلاح مدیریت، كاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف خواهیم بود.


مطلقا فشار سنگینی در راه نیست
احمدی‌نژاد تاكید كرد: مطلقا فشار سنگینی در راه نیست؛ اما باید با ایجاد ساز و كارهای مناسب، شرایط كنترل مصرف را به وجود آوریم. این طرح مردمی‌ترین طرح اقتصادی است و بدون مشاركت مردم شدنی نخواهد بود. طرح هدفمند سازی یارانه‌ها برای مردم،‌ به كمك مردم و به نفع مردم خواهد بود.


از همان روز اول مفید است
رئیس دولت اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها را از همان روز اول، مفید دانست و افزود: اقتصاد یك امر ملی است و كسانی كه آن را فردی می‌دانند، اشتباه می‌كنند. ما یك ملتیم و سرنوشت‌های‌مان به هم گره خورده است. هیچ كس در اقتصاد مجزا از دیگران نیست.همه باید در جهت این اصلاح حركت كنیم و این شدنی است. دولت نیز جهات مختلف را پیش‌بینی كرده و قرار نیست كه زندگی‌ها به هم بریزد؛ بلكه می‌خواهیم نظم جدیدی را در زندگی‌مان حاكم كنیم.


اجرای این قانون مدت‌هاست که شروع شده است
احمدی نژاد ادامه داد "كارهای كارشناسی در مورد قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در مجلس و دولت صورت گرفته و اجرای این قانون مدت‌هاست شروع شده كه بخشی از آن شناسایی مردم متقاضی بود و این‌كه مردم فرم پر كنند، حساب باز شود، حساب‌ها كنترل شود و اكنون نیز اولین قسط به مرور استان به استان ریخته می‌شود، تا مسیر چك شود و اطمینان كامل حاصل شود و روند قدم به قدم كنترل شود و ان‌شاءالله از دفعه بعد یارانه‌ها یك‌باره در تمامی استان‌ها ریخته می‌شود، نه این‌كه استان به استان شود. "


از همان روز اول روند مثبت در زندگی مردم شروع می شود
وی هم‌چنین مدعی شد "در جریان تهیۀ بسته‌های حمایتی كه در جریان هدفمند كردن یارانه‌ها در بخش‌های مختلف تهیه و تدوین شده، تلاش‌مان این است كه در تمام بخش‌ها از همان روز اول روند مثبت در زندگی مردم شروع شود، نه فقط در زندگی خانوارها كه تردید نداریم با همكاری مردم وضعیت قریب به اتفاق مردم با اجرای این قانون بهتر می‌شود."


از كسانی هم كه ثبت‌نام نكردند، تشكر می‌كنم
احمدی نژاد در ادامه گفت "از كسانی هم كه ثبت‌نام نكردند، تشكر می‌كنم، آن‌ها نیز مشاركت داشتند، چندین میلیون نفر نیز انصراف دادند، من از آن‌ها نیز تشكر می‌كنم؛ چراكه این فرصت را ایجاد كردند كه به گروه‌هایی كه درآمد كمتری دارند رسیدگی بیشتری كنیم. همه مشاركت كردند. "


این پول علی الحساب است
وی در مورد پول ریخته شده به حساب مردم نیز گفت: این پول علی‌الحساب برای دو ماه است، یعنی قرار است برای دو ماه باشد و در هر بار قبل از این‌كه دو ماه به پایان برسد، قسط بعدی وارد می‌شود و در واقع دولت جلوتر از این موضوع حركت می‌كند چون قول دادیم كه پشتیبانی كنیم. در واقع اگر هزینه مردم مثلا بیست هزار تومان افزایش پیدا كند، سعی می‌كنیم بیش از بیست هزار تومان به حساب‌ها ریخته شود و حداقل برای شش دهك چنین برنامه‌ای داریم و برای دو دهك نیز آن‌طور كه پیش‌بینی كرده‌ایم سر به سر خواهد شد و ان‌شاءالله روزی كه مردم مصرف‌شان را از این پول واریز شده شروع كنند، قبل از پایان این دو ماه، دو ماه بعدی ریخته می‌شود. برخی از قبض‌ها نیز دو ماهه صادر می‌شود و برخی نیز یك ماهه صادر خواهد شد.


وی خاطرنشان كرد: اگر مردم صرفه‌جویی بیشتری كنند و همكاری بیشتری صورت بگیرد، این مقدار علی‌الحساب تغییر خواهد كرد، چون این پول مردم است و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند
رییس‌ دولت درباره پیش‌بینی وضعیت اقشاری كه تحت پوشش بیمه نیستند، در جریان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: ما منابع را برای كسانی كه تحت پوشش بیمه نیستند، كنار گذاشته‌ایم كه چگونگی انجام آن اعلام می‌شود. بر همین اساس همه افراد را تحت پوشش بیمه درمانی عمومی و تامین اجتماعی در خواهیم آورد.


مخالفان ضرر می کنند
وی در مورد "مخالفت‌های احتمالی در جریان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها" ادعا کرد: باورم این است كه اگر كسی در ذهنش این باشد كه از موضوع هدفمند كردن یارانه‌ها و برخی فضاهای نوسانی اقتصادی كه طبیعی است، بهره‌برداری سوء كند، حتما ضرر خواهد كرد و این را قاطع می‌گویم.


احمدی نژاد ادامه داد "ما از رییس كل بانك مركزی خواستیم قیمت ارز را واقعی كند زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی داریم باید پول ملی را تقویت كنیم؛ لذا این روند كاهشی باید ادامه یابد و ما زمانی موفق خواهیم بود كه پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد. "


ممكن است برای صادر كنندگان مشكلاتی به وجود بیاید
وی با بیان این‌كه "ممكن است برای صادر كنندگان مشكلاتی به وجود بیاید" تاكید كرد: در همین طرح رقمی را برای جبران این قبیل موارد كه مربوط به صادر كنندگان است، پیش‌بینی كرده‌ایم زیرا این صنف زحمت زیادی می‌كشد و ما به صورت‌های مختلف در جریان اجرای این طرح از صادركنندگان پشتیبانی خواهیم كرد.


احمدی نژاد در توضیحات و وعده های خود، اشاره ای به طرح های حمایتی از صادرات و صادرکنندگان نکرد.


برخی حرف ها مبهم است
وی برخی حرف‌ها در مورد اجرای این طرح را "مبهم" خواند و با بیان این‌كه "فرض را بر این می‌گذاریم كه این افراد آگاهی ندارند"، به ذكر مثالی ساده در مورد افزایش قیمت در حمل یك بار پرداخت و اظهار كرد: برخی سر و صدا می‌كنند و حرف‌های غیرواقعی می‌زنند. این‌طور نیست كه اتفاق عجیبی در كشور بیفتد.

احمدی‌نژاد افزود: من از مردم خواهش می‌كنم كه خودشان موضوع را مدیریت كنند و به گزارش‌های دولت توجه داشته باشند. ما با همه توان سازماندهی‌های لازم را صورت داده‌ایم و به صورت شبانه‌روزی آماده اجرای این طرح هستیم. جایی هم اگر نقصی وجود داشته باشد، بلافاصله آن را جبران می‌كنیم و در كلان موضوع همه چیز پیش‌بینی شده و دقیق است.


یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را تنبیه كنیم
رئیس دولت افزود "خواهش من از مردم این است كه یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را كه از فضاسازی‌ها سوء استفاده می‌كنند، تنبیه كنیم تا این اخلاق بد برای همیشه از فرهنگ ایران حذف شود. اگر با گران شدن یك كالا مردم آن را نخرند، ما بلافاصله جایگزین می‌كنیم و برخوردی هم خواهیم كرد كه مردم شاهد آن باشند.


وی با بیان این‌كه "به اندازه كافی مواد ضروری و مورد نیاز مردم را ذخیره كرده‌ایم" تصریح كرد: همین الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اینها را گزارش‌های دقیق ما نشان می‌دهد. در قضیه ارز می‌خواستند اقدامی كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان می‌گوییم آن‌قدر ارز داریم كه هر كس هرچقدر بخواهد به او می‌دهیم. هركس می‌خواهد حساب ارزی باز كند.


توان اقتصادی و تولید كشور بالاست
رییس‌ دولت با بیان این‌كه "توان اقتصادی و تولید كشور بالاست"، ادامه داد "سفارش‌هایی در این زمینه دارم. به هر حال بهتر است كه سود بیشتر را از فروش بیشتر داشته باشیم. قریب به اتفاق هم همین‌طور است، دولت در حد توان خود پیش‌بینی‌های لازم را صورت داده اما اصل اتكای ما روی اراده صنعتگران، كشاورزان، اصناف و بازرگانان است. "

وی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی این وجود ندارد كه كسی از ناراحتی دیگران نان بخورد. آیا اگر فضایی در بازار ایجاد شود كه یك جنس را بیست تومان گران‌تر بفروشیم، این بیست تومان حلال است؟ خوب نیست نان مشكوكی سر سفره برود.


ما مخلص همه هستیم؛ اما انبارها را بیرون می‌ریزند
وی با اشاره به بازرسی و نظارت در اجرای این طرح نیز خاطرنشان كرد: هم اصناف و هم تعزیرات، سازماندهی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. ما مخلص همه هستیم؛ اما انبارها را بیرون می‌ریزند. هفته قبل آمار برخی انبارها در عرض دو ساعت درآمد، البته گفتیم اول تذكر بدهند. به هر حال خود دولت به گونه‌ای عمل می‌كند كه هركس بخواهد چنین كاری كند، با ضرر مواجه شود؛ چراكه نمی‌دانند چه زمانی طرح را اجرا می‌كنیم.


برنامه‌ها برای مسكن همچنان ادامه خواهد داشت
احمدی نژاد درباره سیاست‌های دولت در حوزه مسكن با هدفمند كردن یارانه‌ها نیز با بیان این‌كه "برنامه‌ها برای مسكن همچنان ادامه خواهد داشت" افزود: ما تا پایان امسال ۴۰۰ هزار واحد مسكن مهر آماده خواهیم كرد تا شهریور سال آینده هم این رقم به یك میلیون واحد خواهد رسید و در این زمینه مشكلی وجود ندارد.


در همه زمینه‌ها حساب و كتاب كامل را داریم
وی گفت: در زمینه حمل و نقل شهری نیز بعضی شهردارها كمك می‌كنند و اگر دستگاهی بخواهد با هدفمند كردن یارانه‌ها در خدمات دادن مثلا در حوزه حمل و نقل رفتارش را تغییر دهد، ما نخواهیم پذیرفت؛ چراكه در همه زمینه‌ها حساب و كتاب كامل را داریم. دولت هر سال به تمام شهرداری‌های كشور كمك می‌كند و طبیعی است كه با هدفمند كردن یارانه‌ها بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ها افزایش می‌یابد كه دولت یا همزمان یا با چند روز تاخیر آن را جبران خواهد كرد. اما این‌ها نباید بهانه‌ای شود كه خدمات به مردم كاهش یابد و یا بگویند كه عده‌ای كار نمی‌كنند.


مخالفان خیلی کم هستند
احمدی‌نژاد با ادعای این‌كه "مخالفان این طرح خیلی كم هستند"، گفت: اما آن تعداد كم هم دو انگیزه دارند؛ یا انگیزه آن‌ها سیاسی است كه در این صورت دولت هر كاری كند با آن مخالفت خواهند كرد. برخی افراد زمانی به من نامه نوشتند و بر اجرای چنین طرحی تاكید داشتند اما امروز مخالفت می‌كنند. انگیزه بعدی سوء استفاده است. عده‌ای می‌خواهند سروصدا كرده و شلوغ كنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند كه مقابله با این‌ها در دست مردم است.


مردم نباید به شایعه‌هایی مانند این‌كه بگویند یك كالا، مثلا چای نایاب شد، توجه كنند. چگونه چنین می‌شود. ما هم‌اكنون به اندازه دو سال مصرف كشور چای داریم. دولت در زمینه هدفمند كردن یارانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌كند و صداوسیما هم به خوبی آگاهی‌بخشی می‌كند. من هم مرتب در خدمت مردم هستم.


اگر زمان اجرای طرح را نگوییم بهتر است
وی ادامه داد: برخی این سوال را می‌پرسند كه چرا دقیقا زمان اجرای این طرح را نمی‌گویید، من در پاسخ می‌گویم كه این هم طبق برنامه است، تا تبعات اجرای این طرح به حداقل برسد تا آن عده‌ قلیل كه به دنبال فضاسازی برای خود هستند ممكن است بهانه كنند و كالا را انبار كنند. مثلا ممكن است یك در هزار راننده‌ای باشد كه بخواهد صد لیتر بنزین ذخیره كند تا چند وقت دیگر از بنزین ارزان قیمت استفاده كند اما چنین كاری خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت.


اشكال ندارد كه از من خوش‌شان نیاید
وی افزود "ممكن است عده‌ای با هدفمند كردن یارانه‌ها به خاطر این‌كه از من خوش‌شان نمی‌آید مخالفت كنند. اشكال ندارد كه از من خوش‌شان نیاید اما بدانند كه این طرح مال كشور و ملت است و استفاده بهتر از منابع و عزت و پیشرفت برای این كشور است و همه باید كمك كنیم كه به اهداف‌مان برسیم. "


تحریم کنندگان دیگر دستشان به ما نمی‌رسد
رییس‌جمهور درباره تحریم‌ها نیز گفت: كسانی كه ما را تحریم كرده‌اند، اشتباه می‌كنند. ملت ما از این مرزها عبور كرده است و دیگر دست آن‌ها به دامن ملت ما نمی‌رسد. آن‌قدر دروغ درباره‌ ایران گفته‌اند كه خودشان هم باور كرده‌اند. فكر می‌كنند ایران یك بیابان است و مردم همه گرسنه‌اند و در شرایط بدی زندگی می‌كنند. اینان وقتی به ایران می‌آیند تازه به هوش می‌آیند و می‌فهمند كه چه خبر است.

وی گفت: اینان نمی‌خواهند واقعیت‌های ایران را ببینند. تحریم ایران مسخره‌ترین تصمیم سیاسی این سیاست‌مداران دنیاست. اینان ایران را نمی‌شناسند. ایران خیلی بزرگ‌تر از آن است كه در فكر این‌ها بگنجد. ملت ما یك ملت صاحب تمدن و درون‌زاست و از آب و خاك انرژی تولید می‌كند و دومین ذخایر انرژی دنیا را هم دارد. آن‌ها به توان، ادبیات و علم ما نیاز دارند و چاره‌ای جز گفت‌وگو با ما ندارند. امروز هم كه می‌گویند بیایید با هم گفت‌وگو كنیم ما به آن‌ها گفته‌ایم كه حاضریم كه گفت‌وگو كنیم اما در یك چارچوب مشخص.


گروه ۵+١عدالت و احترام در گفت‌وگوها را رعایت كنند
احمدی نژاد در مورد گفت‌وگوی ایران با گروه گروه ۵+١گفت: ما اهل گفت‌وگو در شرایط عدالت و احترام هستیم و این موضوع را اعلام كرده‌ایم و معتقدیم كه باید عدالت و احترام در گفت‌وگوها رعایت شود البته از آن‌ها نیز خواسته‌ایم كه نظراتشان را در مورد برخی از مسائل بیان كنند.
وی ادامه داد: اگر مثلا آن‌ها قوانین را نمی‌پذیرند، با آن‌ها گفت‌وگو می‌كنیم؛ اما شكل گفت‌وگو با كسی كه قوانین را می‌پذیرد، با كسی كه قوانین را نمی‌پذیرد متفاوت خواهد بود.


در اوج تشدید تحریم های اخیر جهانی علیه جمهوری اسلامی، دولت ایران روز گذشته طی نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گروه گروه ۵+١، آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016