دوشنبه 17 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابهام در واردات بنزين به ايران در شرايط بی‌نيازی، خبرآنلاين

- جلسات مکرر اجازه پاسخگويی به مديران نفتی نمی‌دهد

اين روزها اکثر خبرگزاری های خارجی از واردات مجدد بنزين به ايران خبر می دهند در حاليکه مسوولان نفتی ايران در مقابل اين واردات سکوت اختيار کرده اند.

پيگيری های خبرنگار خبرنيز برای پيگيری صحت اين اخبار با درهای بسته مواجه شد.مسوولان نفتی هر بار در مواجهه با اين سوال با تاکيد بر حضور در جلسه، از پاسخگويی به اين سوال سرباز زدند. براين اساس مديرامور بين الملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبرآنلاين در ساعت های مختلف روز با تاکيد بر حضور در جلسه از پاسخگويی خودداری کرد.

و حال اين سوال همچنان باقی است که در شرايطی که ايران از واردات بنزين بی نياز شده و مصرف بنزين نيز به زير ۶۰ ميليون ليتر در روز کاهش يافته است علت واردات بنزين در چنين شرايطی چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين برخی از مسوولان نفتی تاکيد کرده بودند پيش از بی نيازی از واردات بنزين سفارش هايی صورت گرفته بوده که در شرايط فعلی محموله های ارسالی مربوط به سفارش های گذشته است در حاليکه برخی از خبرگزاری ها با دادن آدرس های مشخص از نام نفتکش و تحويل آن در کدام بندر کشور تاکيد می کنند اين محموله ها مربوط به سفارش شهريورماه امسال است.

از سويی ديگر اخيرا تاکيد شده است ايران همچنان از چين و سنگاپور بنزين وارد می کند.براساس اين گزارش ها که به ظاهر مستند به نظر می رسد تا پايان ماه سپتامبر سنگاپور يک ميليون بشکه بنزين به بندر عباس ايران صادر کرده است . محموله يک ميليون بشکه بنزين ديگری نيز که اواخر سپتامبر در هنگ کنگ بارگيری شداواسط اکتبربه ايران تحويل شده است . نفت کش امين ايران نيز اواخر سپتامبر برای بارگيری محموله بنزين از چين وارد بندر ژوشان شده است .
بر اساس اين گزارش، شرکتهای چينی با مبادله نفت و بنزين با ايران با يوان موافقت کرده اند . شرکتهای چينی پيش از اين به صورت قانونی بنزين مورد نياز ايران را از طريق امارات صادر می کردند ولی اکنون اين مبادلات به صورت مستقيم انجام می شود . البته محموله های کوچکی نيز هنوز از امارات به بندر عباس وارد می شود . محموله ۱۰۰ هزار بشکه ای بنزين از بندر جبل علی امارات با پرچم اين کشور در اوايل سپتامبر به ايران صادر شد . يک محموله ديگر ۱۰۰ هزار بشکه ای نيز که با پرچم جزاير مارشال از جبل علی به بندر عباس حرکت کرده بود اواخر سپتامبر به ايران رسيده است .

اين در حالی است که اواسط شهريورماه امسال وزير نفت از بی نيازی ايران از واردات بنزين خبرداد و البته تاکيد کرد اين بی نيازی مدتی است محقق شده اما ما منتظر فرصت مناسبی برای اعلام آن بوده ايم.

در چنين شرايطی سکوت خبری از سوی مسوولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است چرا که اگر اين محموله ها پيش از بی نيازی ايران سفارش داده شده است می توان با اطلاع رسانی آن رفع ابهام کرد.در غير اينصورت در شرايطی که تاکيد می شود ميزان ذخاير استراتژيک بنزين کشور نسبت به دوره های گذشته در شرايط بسيار مساعدی قراردارد در اينصورت مشخص نيست دليل واردات اين فراورده به کشور در شرايط کنونی چيست؟

اين در حالی است که اخير وزير نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزين به ايران که در گذشته برای فروش بنزين به ايران خودداری می کردند امروز برای فروش بنزين خود به ايران صف بسته اند.شايد به نوعی اين وزير به شرکت هايی اشاره دارد که پيش از اين با افزايش فشارهای آمريکا برای عدم فروش بنزين به ايران از فروش اين فراورده خودداری کرده بودند.در اين بين در برخی مواقع نيز اخباری منتشر شده بود که بعضا ثابت می کرد ايران برای خريد بنزين از کشورهای ديگر و تامين نياز کشور ناچار به پرداخت هزينه ای بيش از قيمت بنزين است.

نمونه اين ادعا به خبررويترز در اواسط مردادماه بر می گردد.براساس اظهارات اين خبرگزاری ، ايران هر ليتر بنزين ترکيه را ۱۲۹ تومان گرانتر خريده است.

اگرچه اين خبر هم با سکوت مسوولان نفتی همراه بود اما در آن رويترز مدعی شده بود طی ماه ژوئن ۱۳۸ هزار تن بنزين به ايران صادرشده و ايران در برابر اين حجم واردات ۱۲۱.۸ ميليون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن ۸۷۸ دلار می شود.

اين در حالی است که گفته می شود با تشديد تحريم‌ها و توقف کامل واردات بنزين، از حدود دو ماه گذشته وزارت نفت ايران طرح توليد ضربتی بنزين را در مجتمع‌های پتروشيمی اجرايی کرد؛ اين امر موجب شد تا فروشندگان بنزين در منطقه خليج فارس با بحران مشتری برای محصولات خود روبه‌رو شوند که اين روند نيز کاهش ۲۰ دلاری قيمت بنزين در منطقه را به همراه داشته است.

براساس اين گزارش در حال حاضر با توليد بنزين از مجتمع های پتروشيمی توليد روزانه بنزين کشور به ۶۶ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه رسيده است در شرايطی که مصرف بنزين در کشور به ۶۰ ميليون ليتر رسيده است.در عين حال براساس اظهارات مسوولان نفتی کشور، ايران تا کنون سه تا چهار محموله بنزين به کشورهايی چون افغانستان و عراق بنزين صادر کرده است و درشرايط فعلی به جمع صادرکنندگان بنزين پيوسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016