پنجشنبه 20 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بند متادون کجاست و زنان سياسی تا چه وقت آنجا می‌مانند، کلمه

کلمه: اواخر هفته گذشته بود که بسياری از رسانه ها خبر از انتقال تمامی زندانيان سياسی زن در زندان اوين به قرنطينه متادون بند نسوان دادند. زنان سياسی همچنان در بند متادون نگه داری می شوند. در اين مدت بارها اين سوال مطرح شد که بند متادون اصلا کجاست و چه شرايطی بر آن حاکم است؟

خبرنگار کلمه، براساس گزارش های دريافتی از بند زنان اوين، گزارشی در اين باره نوشته و سعی کرده تا حد امکان تصويری واقعی و ملموس از بند متادون ارائه دهد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش موسوم به فرهنگی بند نسوان، سالن هميشه دربسته‌ای وجود دارد که زندانی‌ها به آن، نام “بند متادون” را داده‌اند.

بند متادون، يک سالن دربسته مجهز به دوربين مدار بسته، به صورت يک سلول جمعی است و زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نيز محروم می‌کند. اگر در بندهای عادی، زندانيان از حق رفت و آمد در راهرو و هواخوری برخوردارند، در اين بخش اين حق نيز از زندانيان سلب شده و زندانی ناچار است تمام ساعات خود را در همان سالن دربسته بگذراند.

بند متادون در زندان اوين مخصوص زندانيان تازه واردی است که دارای اعتياد هستند و جهت ترک اعتيادشان پبش از انتقال به بندهای ديگر به اين بند منتقل می‌شوند. از اين رو به لحاظ شرايط بهداشتی از وضعيت مطلوبی برخوردار نيست. اين بند که به صورت قرنطينه، منفک از بندهای عادی زندان است، در جريان دستگيری های حوادث پس از انتخابات پرمناقشه ۸۸، به محلی برای نگه‌داری بازداشت‌شدگان سياسی تبديل شد. از آنجا که در بسياری مواقع، ظرفيت بند ۲۰۹، ۲۴۰، ۲ – الف و ديگر بندهای امنيتی برای نگه‌داری زنان بازداشت‌شده کافی نبود، بسياری از بازداشت‌شدگان زن به اين بند انتقال می‌يافتند و يا پس از اتمام دوران بازجويی در بندهای امنيتی به اين بند منتقل می‌شدند.‌

سالن متادون، دارای يک دستشويی و يک حمام است. در ِ ورود و خروج سالن همواره بسته است و فقط در هنگام دادن وعده‌های غذايی به زندانيان، باز می‌شود. از اين رو زندانيان سياسی زن، در حال حاضر شرايط بسيار سختی را می‌گذرانند.

به گفته‌ی منابع آگاه، انتقال زندانيان زن به اين بند و قطع تماس‌های تلفنی زندانيان، با تصميم نيروهای امنيتی و به دستور مستقيم دادستان انجام شده، و قرار است زنان بعد از اين در همين مکان نگه‌داری شوند تا کنترل‌های امنيتی بيشتری روی آنان صورت گيرد.

به گفته‌ی خانواده زنان زندانی، زندانيان سياسی زن از چهارشنبه گذشته به اين بند منتقل شده‌اند و تمامی تماس‌های تلفنی آنان نيز قطع شده است. اين تصميم پس از آن گرفته شد که مسئولان جديد حراست زندان در هفته‌های گذشته، شماری از زنان زندانی را مورد تهديد و بازجويی قرار دادند که از انتقال اخبار و گزارش‌های زندان به خارج جلوگيری کنند. برخی از اين زنان نيز به تبعيد به زندان رجايی‌شهر تهديد شده‌اند.

زنان زندانی هم‌چنين از زمان انتقال به بند متادون از شرکت در کليه کلاس‌های فرهنگی زندان، حضور در کتابخانه، هواخوری و .. منع شده‌اند و تنها دو ساعت در روز، حق استفاده از هواخوری را دارند.

خانواده‌های زنان زندانی می‌گويند که نسبت به ادامه يافتن اين روند و قطع تماس‌های تلفنی عزيزانشان بسيار نگران هستند و بيم آن دارند که شرايط بند ۳۵۰ برای زنان زندانی نيز به اجرا گذارده شود. اين در حالی است که شرايط عمومی زندانيان زن به لحاظ زندگی روزمره نيز به مراتب سخت‌تر از مردان سياسی زندانی است و همين مساله شرايط ناگواری را برای زنان زندانی و خانواده‌های آنان ايجاد کرده است.

هم اکنون در بند متادون بيش از بيست زندانی سياسی زن از جمله بهاره هدايت، عاطفه نبوی، پروين جوادزاده و مهديه گلرو نگه‌داری می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016