یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت گاز تا پنج سال آينده چند برابر می شود، مهر

گروه اقتصادی- خبرگزاری مهر: جزئيات سناريوی افزايش قيمت گاز در حالی در دولت نهايی شده که شوک روانی آزادسازی يارانه ها و افزايش جرايم مشترکان منجر به توقف رشد مصرف اين حامل انرژی در بخش خانگی شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی يارانه گاز بخش خانگی و تجاری، رشد مصرف اين حامل انرژی در سومين کشور بزرگ مصرف کننده گاز جهان متوقف شده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۳۴ ميليارد متر مکعب گاز در بخشهای خانگی، تجاری و صنايع غير عمده مصرف شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف گاز ايران کمتر از يک درصد رشد داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افزايش سقف جرايم مشترکان، آثار روانی افزايش قيمتها و فرهنگ سازی را می توان از مهمترين دلايل توقف نسبی رشد مصرف گاز خانگی در سالجاری عنوان کرد اين در حالی است که به نسبت کاهش مصرف بخش خانگی، مصارف گاز نيروگاهها و صنايع به ترتيب ۱۰ و ۱۷ درصد افزايش داشته است.

سناريوهای افزايش قيمت گاز طبيعی در بخش خانگی به گونه ای در دولت طراحی شده است که بخش عمده منابع مالی حاصل از آزادسازی يارانه اين حامل انرژی توسط واحدهای نيروگاهی و صنايع عمده کشور بايد تامين شود.

جزئيات سناريوی نهايی افزايش قيمت گاز خانگی
برای اولين بار در برنامه چهارم توسعه به منظور مديريت و کنترل شتاب مصرف گاز خانگی ۱۰ دهک مصرفی در سطح کشور تعريف شد که اين ميزان مصرف گاز در هر يک از اين دهکها مطابق با شرايط آب و هوايی در پنج دسته سردسير، ‌سردسير ۲، سردسير ۳ ، معتدل و گرمسير طبقه بندی شدند.

در همين حال، متوسط مصرف گاز توسط دهکهای مختلف به دو دوره هفت و پنج ماهه تقسيم شده که بر اساس اين طبقه بندی دامنه مصرف گاز مشترکان در هر يک از مناطق پنج گانه تعيين می شود.

از ابتدای سالجاری تاکنون هم با برگزاری ۳۰۰ ساعت نشست در کارگروه‌های تخصصی تاکنون ۱۳ سناريوی مطرح شده برای تعيين قيمت فروش گاز همزمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها بررسی شده که در نهايت پنج سناريو برای افزايش قيمت گاز در دولت نهايی شده است.

بر اساس سناريوهای نهايی شده، پيش بينی می شود قيمت گاز طبيعی مطابق با متوسط مصرف ماهانه مشترکان به صورت پلکانی افزايش يابد.

بر اساس برآوردهای انجام شده، دهکهای اول تا هفتم از محل آزاد سازی يارانه گاز کمترين سهم را به خود اختصاص می دهند و بار اصلی آزادسازی يارانه اين حامل انرژی به دوش دهکهای هفتم تا دهم مصرف خواهد افتاد.

در حال حاضر شرکت ملی گاز ايران هر متر مکعب گاز خانگی را بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ ريال به دهکهای اول و دوم عرضه می کند که متناسب با افزايش مصرف ميزان هزينه دريافتی از مشترکان گاز دهکهای سوم تا هفتم افزايش می يابد.

همچنين در شرايط فعلی بخشهای عمومی مصرف کننده گاز شامل کسب و خدمات ۲۵۰ ريال، واحدهای آموزش، پژوهش، اماکن مذهبی، مدارس و مراکز بهزيستی ۹۰ ريال، مساجد، حسينيه ها و مهديه ها ۹۰ ريال، نانوايی و گرمابه ها ۴۹ ريال، هتلها و مسافرخانه ها ۱۵۹ ريال به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی هزينه به دولت پرداخت می کنند.

همزمان با نهايی شدن سناريوی نهايی افزايش قيمت گاز خانگی تاکنون اطلاعات تکميلی اين تغييرات قيمتی در اختيار مديران ستادی و عملياتی مرتبط اعلام نشده است.

افزايش چند برابری قيمت گاز تا پنج سال آينده
به گزارش مهر، در حال حاضر يکی از مهمترين چالشهای پيش روی افزايش قيمت گاز طبيعی نامشخص بودن هزينه توليد، پالايش، انتقال و توزيع يک متر مکعب گاز است که اخيرا کارگروهی در وزارت نفت مطالعات برای تعيين هر يک از هزينه ها را آغاز کرده است.

سيد مسعود ميرکاظمی وزير نفت هم اخيرا قيمت تمام شده هر متر مکعب گاز طبيعی را بيش از ۳۵۰ تومان اعلام کرده و گفته است: پس از اجرای طرح هدفمندی يارانه ها قيمت گاز سازمانهای دولتی بيش از مصارف خانگی افزايش می يابد.

جواد اوجی مدير عامل شرکت ملی گاز هم در خصوص افزايش قيمت گاز طبيعی اظهار کرده است: پيش بينی می شود قيمت هر متر مکعب گاز در برنامه پنج ساله پنجم از ۹۰۰ ريال فعلی به تدريج به دوهزار و ۴۰۰ ريال افزايش يابد.

پيش بينی می شود با آزادسازی يارانه گاز طبيعی سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف گاز طبيعی ايران معادل ۱۰ ميليارد متر مکعب کاهش يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016