یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرتيب امير ميقانی: سامانه‌های پدافندی با برد بلند طراحی کرده‌ايم، ايسنا

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش از اجرای مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد بلند با بهره‌گيری از بهترين سامانه‌های برد بلند دنيا در کشور خبر داد.


طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد بلند

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، امير سرتيپ خلبان احمد ميقانی پيش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده درباره آزمايش احتمالی سامانه S۳۰۰ در ايران گفت: ما در بحث سامانه‌های برد بلند در داخل کشور کارهای خوبی انجام داده‌ايم و تقريبا در حال اجرای مراحل پايانی هستيم.

وی اضافه کرد: در بحث اين سامانه‌ها،‌ ما از الگوهای مختلفی استفاده می‌کنيم و در حال حاضر سامانه برد بلند را در داخل کشور طراحی کرده‌ايم ولی اين طور نيست که بگوييم اين سامانه همان S۳۰۰ است. ما مشخصات بهترين سامانه‌های برد بلند را در دنيا بررسی کرده‌ايم و پس از انجام مراحل طراحی، در بحث ساخت نيز به نقاط خوبی رسيده‌ايم و در آينده نزديک اخبار مربوط به آن را اعلام خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برگزاری رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ از روز سه‌شنبه

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش با اعلام خبر برگزاری رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت ۳ از روز سه‌شنبه و به مدت ۵ روز در سراسر کشور گفت: در اين رزمايش شبکه‌های کشف، ‌شناسايی و سامانه‌های ضد کروز، فرماندهی و کنترل هوشمند که نسبت به سال گذشته کاملا متحول شده‌اند را مورد ارزيابی قرارمی‌دهيم و اين ارزيابی‌ها، هدف خاص رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ محسوب می‌شود.


برگزاری رزمايش به منظور تقويت خاکريز

ميقانی با بيان اين‌که امروز خط مقدم دفاع از کشور، به فرموده مقام معظم رهبری، قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء است، تاکيد کرد: اگر حادثه‌ای برای کشور اتفاق بيفتد اين قرارگاه پدافند است که بايد به عنوان اولين نيرو در مقابل دشمن بايستد و در واقع اولين خاکريز بايد مستحکم باشد تا دشمن در همين خاکريز زمين‌گير شود. در نتيجه بايد اين خاکريز را تقويت کنيم و رزمايش‌های سالانه از جمله رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ به همين منظور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال حدود پنج تمرين تاکتيکی را در مناطق مختلف کشور از جمله تهران، فردو، نطنز، بوشهر و اصفهان اجرا کرده‌ايم که هر کدام از آن‌ها مانند يک نبرد حقيقی منطقه‌ای بود. از روز سه‌شنبه اين هفته نيز رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت ۳ برای اولين بار در جغرافيای کل کشور برگزار می‌شود و همه يگان‌های تحت تابعيت اين قرارگاه در آن شرکت دارند.

سه مرحله برگزار شدن رزمايش

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش با اشاره به اين‌که اين رزمايش به صورت دو سويه و در سه مرحله برگزار خواهد شد، افزود: در مرحله اول با تشديد اقدامات جنگ روانی و فعاليت‌های شناسايی دشمن، يگان‌های واکنش سريع ما کار خود را شروع می‌کنند و در محل‌های از پيش تعيين شده مستقر می‌شوند. در ادامه اين مرحله يگان‌های شناسايی و رعب و فريب در ابعاد موشکی و توپخانه‌ای در محل‌های مربوطه مستقر خواهند شد و شبکه ديدبانی کشور شامل هزاران پست ديدبانی نيز کار خود را برای کشف و شناسايی دشمن فرضی انجام می‌دهند.

ميقانی اضافه کرد: در مرحله دوم اين رزمايش دشمن فعاليت‌های شناسايی و اخلال خود را عليه سامانه‌های پدافندی ما به طور گسترده انجام می‌دهد و ما نيز متقابلا عمليات مقابله با اخلال‌گرهای دشمن را به همراه جمع‌آوری گسترده اطلاعات انجام می‌دهيم. در همين مرحله انبوه هواپيماهای دشمن به سامانه‌های پدافندی ما حملاتی را انجام می‌دهند که برخی از اين هواپيماها دارای سطح مقطع کم هستند و ما تلاش می‌کنيم اين هواپيماها را توسط سامانه‌های کشف و ديدبانی شناسايی کنيم و عليه آن‌ها اقدامات تاکتيکی لازم را انجام دهيم.

وی با اشاره به مرحله سوم و پايانی رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ اظهار کرد: با توجه به عدم موفقيت دشمن در دو مرحله اول، حجم انبوهی از هواپيماهای بدون سرنشين، ‌با سرنشين و موشک‌های کروز از سوی دشمن به سوی مناطق حساس و به ويژه مناطق هسته‌يی کشور سرازير می‌شود که بدين ترتيب سامانه‌های موشکی و توپی ما که همگی مجهز به سامانه‌های الکترواپتيکی هستند وارد عمل می‌شوند و به صورت کاملا ارتقا يافته دشمن را با آتش انبوه سامانه‌های چند لول مواجه می‌کنند. در پايان مرحله سوم اين رزمايش نقاط ضعف و قوت مسوولان، کارکنان، فرماندهان، تجهيزات و تاکتيک‌ها را مورد بررسی و ارزيابی قرار خواهيم داد.


ايجاد انسجام و هماهنگی بين همه يگان‌های پدافند هوايی از جمله اهداف رزمايش

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش با برشمردن دو هدف عمومی و خاص برای رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ گفت: يکی از اهداف عمومی اين رزمايش ايجاد انسجام و هماهنگی بين همه يگان‌های پدافند هوايی اعم از ارتش، سپاه، نيروی انتظامی و بسيج است. استفاده از سامانه‌های بهينه‌سازی شده ضد الکترونيک، تمرين عمليات جنگ روانی و اجرای تاکتيک‌های جنگ ناهمگون و تاکتيک‌های جديد، انتقال دانش و تجربه از پيشکسوتان به کارکنان جوان، ارزيابی کارکنان و عملکرد فرماندهان، ارتقای روحيه سلحشوری و نمايش صلابت، اقتدار و آمادگی قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء و رسيدن به نقاط ضعف و قدرت نيروها و فرماندهان از ديگر اهداف عمومی اين رزمايش محسوب می‌شوند.

به روز کردن سامانه‌های ارتفاع کم، ارتقای سامانه‌های ارتفاع متوسط و بهينه‌سازی سامانه‌های ارتفاع بلند

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش در ادامه نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، امير سرتيپ ميقانی در پاسخ به پرسشی در مورد سامانه‌های موشکی و ضد موشکی و سامانه‌های جايگزين S۳۰۰ گفت: ما در بحث سامانه‌های موشکی اقدامات بسيار گسترده و خوبی انجام داده‌ايم و در اين راستا سامانه‌های ارتفاع کم خود را بهينه و به روز کرديم و امروز ده‌ها نوع از اين سامانه‌ها را در اختيار داريم.

وی با اشاره به ارتقای سامانه‌های ارتفاع متوسط قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء اظهار کرد: ما سامانه‌های مختلف برد متوسط خود نظير سام ۶ و سامانه‌ هاگ را کاملا ارتقا داده‌ايم به طوری که امروز سامانه هاگ ما به صورت فول‌ديجيتال است و برد رادار کشف و تعقيب آن نيز اضافه شده است که تست گرم اين سامانه در اين رزمايش انجام خواهد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش درباره سامانه برد بلند نيز گفت: سامانه‌های برد بلند ما نظير HQ و سامانه S۲۰۰ بهينه سازی شده است به طوری که سامانه S۲۰۰ را به صورت شبانه‌روزی درآورده‌ايم و تا بهمن امسال نيز ارتقای نهايی اين سامانه را انجام داده و آن را تبديل به يک سامانه فول ديجيتال خواهيم کرد.


بومی شدن موشک دوش پرتاب و افزايش برد سامانه مرصاد

ميقانی همچنين به ديگر دستاوردهای پدافندی کشور اشاره کرد و با بيان اين‌که ساخت موشک دوش‌پرتاب بومی شده و به صورت انبوه در کشور توليد می‌شود، افزود: در زمينه سامانه‌های برد کوتاه و متوسط کارهای خوبی انجام داده‌ايم به طوری که طی هفته‌های گذشته اخبار مربوط به سامانه برد متوسط مرصاد را شنيده‌ايد که اين سامانه از مشابه غربی خود توانمندتر است. ما در حال حاضر در حال کار بر روی گونه و ورژن جديدی از سامانه مرصاد هستيم که بدين ترتيب برد آن افزايش پيدا کرده و ارتفاع آن نيز تقريبا دو برابر خواهد شد.


قابليت پنهان بودن از ديد رادارها از ويژگی‌های سامانه‌های پدافندی کشور

وی در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران درباره قابليت سامانه‌های پدافندی کشور برای کشف، ‌شناسايی و انهدام سامانه‌های موشکی کروز اظهار کرد: سامانه‌های کروز در ارتفاع پايين قرار داشته و سطح مقطع کمی دارند و در نتيجه قابليت پنهان بودن از ديد رادارها را دارا هستند. ما برای کشف موشک‌های کروز دشمن يک شبکه ضد کروز گسترده را در سطح کشور طراحی کرده‌ايم و يکی از اهداف خاص ما در رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳، آزمايش اين شبکه است.

وی ادامه داد: همچنين سامانه‌های ضد هوايی ما مجهز به رادارهای جديد به روز و سامانه‌های الکترواپتيکی است و ترکيب سامانه‌های چند لول با تجهيزات الکترواپتيک می‌تواند با اجرای آتش گسترده به خوبی با موشک‌های کروز و هواپيماهای بدون سرنشين دشمن مقابله کند.


کشف‌، شناسايی، درگيری و انهدام دشمن ماموريت قرارگاه پدافند هوايی

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش با اشاره به نقش شبکه ديدبانی در رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ گفت: ماموريت قرارگاه پدافند هوايی کشف‌، شناسايی، درگيری و انهدام دشمن است. سامانه‌های کشف ما شامل سامانه‌های راداری، جمع‌آوری اطلاعات و شبکه‌های ديدبانی هستند و ما برای اين رزمايش هزاران پست ديدبانی در سراسر کشور پيش‌بينی کرده‌ايم که همگی آن‌ها به سامانه‌هايی مجهز شدند که می‌توانند تنها در چند ثانيه اطلاعات دشمن را به مرکز فرماندهی منتقل کنند.


با ساخت رادارهايی با برد سه هزار کيلومتر به تحول بزرگی دست پيدا کرده‌ايم

ميقانی با بيان اين‌که امروز همه رادارهای خود را بهينه کرده‌ايم، افزود: امروز ما اين قابليت را داريم که هر نوع راداری را با هر نوع برد و فرکانسی چه به صورت اکتيو و چه به صورت پسيو در داخل کشور بسازيم. تاکنون حداکثر برد رادارهای ما ۴۰۰ کيلومتر بود ولی امروز با ساخت رادارهايی با برد سه هزار کيلومتر به تحول بزرگی دست پيدا کرده‌ايم و در آينده نزديک وسعت بسيار عميقی را در پوشش پدافند هوايی و رادارهای خود قرار خواهيم داد و تمام پرنده‌های اطراف مرزهای کشور را می‌توانيم کشف و شناسايی کنيم.


رژيم صهيونيستی در حد و قواره‌ای نيست که بخواهد تهديدی برای ما باشد

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خبری پرسشی درباره مانورهای اخير نيروهای رژيم صهيونيستی و تاثير احتمالی آن بر امنيت کشور ما مطرح شد که ميقانی پاسخ داد: رژيم صهيونيستی در حد و قواره‌ای نيست که بخواهد تهاجمی عليه کشور ما انجام دهد و تهديدی برای ما باشد. آنها حتی در درگيری با حزب‌الله لبنان که تنها جلوه‌ای از قدرت ماست ناتوان ماندند و حالا چطور می‌خواهند برای ما تهديدی محسوب شوند؟

وی با اشاره به خريدهای نظامی برخی کشورهای عربی حوزه خليج فارس از کشورهای غربی تاکيد کرد: کشورهای منطقه برادران ما هستند و ما نشان داده‌ايم که با توانمندی‌هايی که داريم همواره پشتيبان آن‌ها بوده و هستيم و تبليغات قبل در راستای پروژه ايران هراسی است. ما می‌گوييم اگر متجاوزی در منطقه باشد، آن رژيم صهيونيستی است که مطمئنا اگر اقتدار و توانمندی ايران اسلامی نبود آن‌ها چنان رعب و وحشتی در منطقه ايجاد می‌کردند و جای جای اين منطقه را می‌بلعيدند.


تلاش می‌کنيم که صلح و آرامش را در منطقه ايجاد کنيم

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش پيام رزمايش مدافعان آسمان ولايت ۳ را پيام صلح و امنيت عنوان کرد و گفت: پيام اين رزمايش برای کشورهای دوست و منطقه پيام صلح و امنيت است و ما می‌گوييم آماده جنگ باش اگر طالب صلحی. ما تلاش می‌کنيم که صلح و آرامش را در منطقه ايجاد کنيم. در عين حال پيام اين رزمايش برای کشورهايی که قصد تعرض به ايران را دارند پيامی با شدت و غلظت است تا مطمئن باشند اگر تعرضی کنند دست و پای آن‌ها را قلم می‌کنيم و تعرض به ايران جز شکست، پشيمانی و اتلاف منابع مالی نتيجه‌ ديگری برای آن‌ها نخواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ديگری درباره استقرار سپر موشکی در برخی از کشورهای منطقه اظهار کرد: استقرار سامانه‌های موسوم به سپر موشکی، در راستای انجام عمليات روانی و اجرای پروژه ايران‌هراسی است. درباره استقرار اين سامانه در ترکيه نيز بايد گفت که ترکيه کشور مسلمان، دوست و برادر ماست و استقرار سپر موشکی در اين کشور بيشتر برای مقابله با موشک‌های هسته‌يی‌ است يعنی هدف اول آن‌ها برای استقرار اين سامانه، روسيه است و اين‌که بعضا گفته می‌شود که برای مقابله با موشک‌ها ايرانی است، حرف نادرست و در راستای پروژه ايران‌هراسی است.


پيشرفت در زمينه سامانه‌های آفندی جنگ الکترونيک

ميقانی در ادامه از ارتقای سامانه‌های جنگ الکترونيک پدافند هوايی کشور و نيز پيشرفت در زمينه سامانه‌های آفندی جنگ الکترونيک خبر داد و افزود: ما در زمينه جنگ الکترونيک توانمندی‌های بسيار خوبی داريم و سامانه‌های جنگ الکترونيک خود را بهينه سازی کرديم و حتی بعضا سامانه‌های جديدی را ساخته‌ايم. امروز سامانه‌های جنگ الکترونيک آفندی ما نيز در وضعيت مناسبی قرار دارد و از اين نظر در شرايط خوبی هستيم.


می‌توانيم در رزمايش‌های مشترک با کشورهای ديگر شرکت کنيم

فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش در پايان در برابر اين پرسش که آيا اين قرارگاه آمادگی اجرای رزمايش‌ مشترک با کشورهای ديگر را دارد يا خير؟ پاسخ داد: انجام رزمايش مشترک پدافند با کشورهای ديگر امکان‌پذير است چراکه سامانه‌های مختلف پدافندی ما اعم از سامانه‌های راداری، ‌کشف،‌شناسايی ، موشکی و ضد موشکی ما به صورت متحرک است و ما می‌توانيم در هر جايی که صحنه رزم باشد کار خود را انجام دهيم. امروز ديگر پدافند به شکل ثابت نيست و بديت ترتيب ما می‌توانيم در رزمايش‌های مشترک با کشورهای ديگر شرکت کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016