پنجشنبه 27 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: تصميم‌گيران ناتو عقب‌مانده‌های سياسی هستند، ملت‌های دنيا در مورد حقوق بشر به رسانه‌های غربی بی‌اعتماد شدند، ايسنا

تحرکات نظامی‌ ناتو برای ايران فاقد ارزش است
۱+۵ برپايه شرايط برابر وارد گفت‌وگو شود تا از مذاکرات نتيجه بگيريم

رييس‌جمهور کشورمان در روز دوم سفر خود به آذربايجان در يک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.


نظم موجود جهانی در بن‌بست سياسی، امنيتی و فکری قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ در ابتدای سخنانش در اين نشست خبری اعلام کرد که نظم موجودی که بر پايه انديشه يک جانبه سلطه‌گر و ضد انسانی يکصد سال است که بر جهان حکومت می‌کند و حاصل آن ده‌ها جنگ بزرگ، اختلافات و کينه‌ورزی‌هاست به پايان راه خود رسيده است و اين نظم در بن‌بست سياسی، امنيتی و فکری قرار گرفته است.

او با بيان اين که آن‌ها نمی‌توانند هيچ يک از مشکلات جامعه بشری را حل کنند، اظهار کرد: جهان نيازمند يک نظم جديد است که مبتنی بر عدالت و انسانيت باشد که در آن همه ملت‌ها و انسان‌ها محترم باشند و اين امر با مشارکت همه ملت‌ها و دولت‌ها و با همبستگی جهانی محقق می‌شود. آذربايجان نيز که يک فرهنگ سرشار از انسانيت و دوستی دارد می‌تواند نقش مهمی در اين زمينه ايفا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روابط برادرانه ايران و آذربايجان هيچ وقت از هم گسسته نمی‌شوند

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از اين کنفرانس مطبوعاتی روابط ايران و آذربايان را فراتر از روابط دو کشور همسايه دانست و گفت: روابط ما برادرانه است و هيچ وقت از هم گسسته نمی‌شوند. در اين سفر نيز گفت‌گوهای همه جانبه مفصل و برادرانه‌ای با الهام علی‌اف داشتيم و ديدگاه‌های مشترک هر دو کشور رو به جلو بوده است و هيچ عامل خارجی نمی‌تواند در اين روابط خللی ايجاد کند. اميدوارم همکاری‌های بين دو کشور در زمينه‌های گوناگون ادامه يابد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ی حضور ناتو در منطقه با بيان اين که بشريت از زمانی که مناسبات نظامی به يک کشور موقعيت برتر بدهد عبور کرده است، گفت: دريافت سران ناتو از موقعيت جهان غلط است. دوره‌ای که مناسبات نظامی بتواند جهان را اداره کند گذشته است. بنابراين سپر و دفاع و هواپيما و بمب اتم عملا از کار افتاده است. ناتو تغييرات انسانی و فرهنگی را دريافت نمی‌کند. ملت‌ها امروز بيدار شده‌اند و به دنبال عدالت هستند؛ چطور می‌توان با سپر موشکی جلوی عدالت را گرفت؟ اين موضوع مثل ديوار کشيدن برای جلوگيری از انتشار عطر بهار است.


تصميم‌گيران ناتو عقب‌مانده‌های سياسی هستند

رييس‌جمهور کشورمان با بيان اين که ما ناتو را خطری برای ايران نمی‌دانيم چون اگر همه‌ی آن‌ها با هم جمع شوند نيز نمی‌توانند به ملت ما آسيب وارد کنند، خاطرنشان کرد: انديشه انسانی و عدالت‌طلبانه در همه دنيا منتشر شده و ربطی به ايران ندارد؛ آن‌ها برای ساير نقاط دنيا هم‌چون آذربايجان، ترکيه، عراق و لبنان و حتی در کل خاورميانه اين کار بکنند. آن‌ها با انسان و انديشه انسانی رو به رو هستند و تحرکات نظامی‌شان برای ايران فاقد ارزش نظامی است. ما تصميم گيران ناتو را عقب مانده‌های سياسی می‌دانيم و تصميماتشان برای ما ارزش ندارد و نمی‌توانند در آينده جهان اثرگذار باشند.

احمدی‌نژاد در ادامه اين کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری درباره تشکيل کميته حقيقت ياب برای حادثه ۱۱ سپتامبر گفت: به نظر من تشکيل يک گروه حقيقت‌ياب می‌تواند نشان دهد که چه عواملی پشت حادثه ۱۱ سپتامبر بوده است و اين عوامل را به ملت‌ها اعلام کنند. اگر عامل اصلی حادثه ۱۱ سپتامبر روشن شد آن عامل مجازات شده و ديگر لزومی ندارد که کشورهای فرامنطقه‌يی، آمريکا و ناتو به بهانه ۱۱ سپتامبر در منطقه خاورميانه، کشورهای عراق و افغانستان را در اشغال خود نگه دارد و اشغالگری پايان يابد و اين به نفع ناتو و آمريکاست و آن‌ها می‌توانند آبرومندانه از اين منطقه بروند.


ملت‌های منطقه ما به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر مجازات می‌شوند

او با بيان اين که هم اکنون ملت‌های منطقه ما به بهانه حادثه ۱۱ سپتامبر مجازات می‌شوند و عليه آن‌ها کشتار و جنايت صورت می‌گيرد، تصريح کرد: به نظر من اين حادثه بهانه‌ای شده است که اين جنايت‌ها در منطقه صورت گيرد. آمريکا بعنوان دادستان، شاکی، قاضی و مجری، ملت‌های منطقه را مجازات می‌کند. در حالی که به نظر من تشکيل کميته حقيقت‌ياب می‌تواند پشت پرده حادثه ۱۱ سپتامبر را روشن کند تا بهانه‌ی ديگری برای اشغال نباشد.


اصراری برای صادرات گاز به اروپا نداريم

احمدی نژاد درباره‌ی همکاری‌های ايران و آذربايجان در زمينه گاز و هم‌چنين صدور گاز ايران به اروپا گفت: همکاری‌های ما با آذربايجان در زمنيه‌های مختلف است که يکی از آن‌ها در حوزه انرژی و بخش گاز است و ما همکاری‌های خوبی در اين زمينه داريم. درباره‌ی صدور گاز ايران به اروپا هم بايد بگويم که اروپايی‌ها به گاز ما نياز دارند و ما در عين حال اصراری برای صادرات گاز به اروپا نداريم. برای گاز خود اگر بخواهيم آن را صادر کنيم مشتری داريم و اگر نخواهيم صادر کنيم پتروشيمی‌های ما می‌توانند اين گاز را به فرآورده‌های پتروشيمی تبديل کنند و ما اين فراورده‌ها را صادر کنيم. ما نيازی به صادرات گاز به اروپا نداريم اما متاسفانه انديشه مادی يکی از اخلاقيات بدش اين است که وقتی به چيزی احتياج پيدا کند طوری وانمود می‌کند که گويی طرف مقابل محتاج او است.


ما خواهان مذاکره براساس تحميل و فشار نيستيم

وی درباره‌ی گفت‌وگوهای ايران با ۱+۵ نيز گفت: ما همواره اهل گفت‌وگو و مذاکره بوده‌ايم اما بعضی از اعضای گروه ۱+۵ اخلاق استعماری دارند و فکر می‌کنند که می‌توانند فشار بياورند و از ما امتياز بگيرند. در دور قبلی مذاکرات هم در وسط گفت‌وگو قطعنامه صادر کردند؛ اما آن‌ها بايد بدانند که نمی‌توانند با صدور قطعنامه به ما فشار بياورند. ما خواهان مذاکره برپايه دوستی و عدالت هستيم نه گفت‌وگوهايی براساس تحميل و فشار. آن‌ها وقتی تحريم ها را عليه ما صادر کردند فکر می‌کردند که ايران در عرض ۵ ماه دگرگون می‌شود اما بايد بدانند که ملت ايران راه خود را می‌رود و تحت تاثير بداخلاقی‌ها قرار نمی‌گيرد.

رييس‌جمهور کشورمان ادامه داد: در دور جديد گفت‌وگوها، زمان گفت‌وگو مشخص شده است و مکان گفت‌وگو را ما استانبول می‌گوييم و آن‌ها ژنو را مطرح کرده‌اند؛ بايد با هم صحبت کنيم تا به نتيجه برسيم. من به آن‌ها توصيه می‌کنم دست از تفکر استعماری بردارند و برپايه عدالت و احترام متقابل و شرايط برابر وارد گفت‌وگو شوند تا نتيجه بگيريم.

خبرنگاری از احمدی‌نژاد درباره علت خواندن دعای فرج در ابتدای سخنانش پرسيد که رييس‌جمهور در پاسخ گفت: اين دعا اعلام آمادگی برای تحقق عدالت و تجلی حقيقت انسان است و همه پيامبران وعده داده‌اند که اين آرزوها به وسيله يک شخص آسمانی، پاک و کامل محقق خواهد شد. اين آرزوها همان آرزوهای همه ملت‌هاست.


همه بايد از ظرفيت‌های دريای خزر استفاده کنند

احمدی‌نژاد درباره اجلاس دريای خزر گفت: نشستی که امروز برگزار می‌شود به ابتکار الهام علی‌اف است. دريای خزر بايد فضای صلح و دوستی و همکاری سازنده باشد و همه بايد از ظرفيت‌های اين دريا استفاده کنند. در نشست‌های قبلی کارهای خوبی در جهت رسيدن به اين اهداف برداشته شد و اميدوارم در اجلاس امروز نيز نتايج خوبی داشته باشيم.

احمدی‌نژاد درباره‌ی موضوع سکينه آشتيانی نيز گفت: مساله پرونده آشتيانی در مراحل رسيدگی و داوری قرار دارد. تيم دادرسی کشور ما بسيار مستحکم است و تا ۵ مرحله می‌توان درخواست رسيدگی مجدد کرد. ما از کشته شدن انسانی حمايت نمی‌کنيم اما من می‌دانم که هم اکنون ۵۳ خانم در زندان‌های آمريکا منتظر حکم اعدام هستند و يک خانم هم چندی پيش با اتهاماتی شبيه به اتهامات آشتيانی در آمريکا اعدام شد. اگر اعدام بد است چرا در آمريکا اين اتفاق می‌افتد و کسی عليه آن جنجال نمی‌کند.

او در ادامه با انتقاد از رفتارهای دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر گفت: ملت‌های دنيا به رسانه‌های غربی بی‌اعتماد شدند از بس که اين رسانه‌ها دروغ می‌گويند. آن‌ها در حالی به يک موضوع مثل موضوع سکينه آشتيانی می‌پردازند و درباره‌ی آن جنجال به پا می‌کنند که به خاطر حملات آمريکا به عراق يک ميليون نفر کشته شده‌اند و کسی در اين‌باره چيزی نمی‌گويد يا رسانه‌ها درباره‌ی اعدام ۵۳ زن در آمريکا سکوت کرده‌اند. به نظر من اين موضوع به اين دليل است که همه آن‌ها پول‌شان را از يک جا می‌گيرند.

احمدی نژاد گفت: بسياری از خبرنگاران هم هستند که می‌خواهند حقيقت را کشف کنند اما اجازه به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی درباره اعمال تحريم‌ها عليه ايران گفت: دولت آمريکا ۳۰ سال است که رابطه‌اش را با ما قطع کرده است. وقتی قطعنامه تحريم عليه ما صادر می کند می‌خواهد ديگران را تحريم کند. اما آن‌ها بايد بدانند که ادبيات تحريم متعلق به گذشته بوده و در دنيای امروز اين ادبيات شکسته خورده است. ايران کشور قدرتمند و تاريخی است و تحريم‌ها در او اثر نمی‌کند؛ جالب است که بدانيد حجم مبادلات تجاری اروپا با ايران در چند ماه گذشته ۱۴ درصد افزايش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016