سه شنبه 9 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: در مورد پروند شهلا جاهد شبهه‌ ايجاد نکنيد، متهم هواپيماربايی به ايران بازمی‌گردد، ايسنا

- شباهت پرونده ترورهای اخير به پرونده علی‌محمدی
- هشدار به مشارکت و مجاهدين در مورد فعاليت غيرقانونی

دادستان تهران تاکيد کرد: هنگامی که مطبوعات می‌خواهند اخبار قوه قضاييه را منتشر کنند، از صحت آن مطلع شوند و در انتشار آن دقت کنند.


آلودگی هوا دغدغه مسوولان است

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرای ناحيه ۲۹ ـ که در محل کانون اصلاح و تربيت برگزار شد ـ در جمع خبرنگاران درباره آلودگی هوا و ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم در اين خصوص، اظهار کرد: خوشبختانه در مورد آلودگی هوا با توجه به قوانين موجود در بخش محيط زيست و همچنين آيين‌نامه آلودگی هوا، مسوولان ورود پيدا کرده‌اند. اکنون آلودگی هوا دغدغه مسوولان است و اجازه دهيد به واسطه ورود دادستان پيگيری اين موضوع به يک بخش محدود نشود. اجازه دهيد شيوه‌ها و راهکارهای ارائه شده از سوی آن‌ها انجام شود و نيازی به برخورد قضايی نباشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصميم‌گيری برای اجرای حکم؛ پس از تاييد ديوان عالی

وی درباره زمان و محل قصاص متهم پرونده سعادت‌آباد نيز گفت: در حکم دادگاه صرفا علنی بودن اجرای حکم تصريح شده است. اين مربوط به زمانی است که حکم از سوی ديوان عالی کشور تاييد می‌شود و سپس درباره زمان و مکان آن اتخاذ تصميم می‌شود.


رسيدگی به پرونده ترورهای اخير مطالبه مردم و رييس‌جمهور است

وی هم‌چنين درباره ترورهای روز دوشنبه که در شهر تهران اتفاق افتاد، اظهار کرد: بازپرس بلافاصله در صحنه حاضر شد و تا دوشنبه‌شب سرنخ‌های موجود در اختيار ماموران قرار گرفت.

وی با تاکيد بر اين‌که «رسيدگی به اين موضوع مطالبه مردم و همچنين رييس‌جمهور نيز هست» گفت: اميدواريم در زمان کوتاه، عاملان شناسايی شوند.


عوامل حادثه دستگير شوند

ترورهای اخير با ترور علی‌محمدی مشابه بود

به گزارش ايسنا، دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره سکوت در خصوص پرونده ترور مسعود علی‌محمدی پس از گذشت يکسال نيز گفت: از همان سال گذشته رد اين پرونده را داشتيم. البته بايد افرادی دستگير شوند و سپس از آن‌ها تحقيق شود. ما نمی‌خواهيم تلاش ماموران را ناديده بگيريم اما توقع اين است که عوامل حادثه دستگير شوند.

وی با اشاره به اين‌که «تشابهاتی ميان حادثه روز گذشته و حادثه ترور علی‌محمدی وجود دارد» گفت: اميدواريم سرعت عمل برای مشخص شدن اين پرونده افزايش يابد.


در مورد پروند شهلا جاهد شبهه‌ ايجاد نکنيد

وی در پاسخ به سوال ايسنا درباره اجرای حکم قصاص شهلا جاهد در سحرگاه روز چهارشنبه، اظهار کرد: اين حکم فردا(چهارشنبه) اجرا می‌شود. در برخی از سايت‌ها مشاهده کرده‌ام که برخی از افراد در رابطه با پرونده شبهاتی را مطرح می‌کنند که بايد به آن‌ها بگويم اين شبهات صحت ندارد، زيرا محکوم اعتراف صريح داشته است. بارها به پرونده رسيدگی شده و استيذان نيز شده است. بهتر است افرادی که حرف می‌زنند و شبهه ايجاد می‌کنند از اين کار دست بردارند.


متهم هواپيماربايی به ايران بازمی‌گردد

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات متفاوت برخی مسوولان درباره متهم پرونده هواپيماربايی که هفته گذشته صورت گرفت، گفت: با توجه به اين‌که هواپيماربايی در خاک سوريه اتفاق افتاده هواپيماربا به مقامات سوريه تحويل داده شده است؛ اما با توجه توافقات صورت گرفته قرار است متهم ظرف چند روز آينده به تهران بازگردانده شود.

وی يادآور شد: هنوز از وی تحقيقی نشده و نمی‌توان درباره بيماری و سوابق وی اظهارنظر رسمی کرد. پس از تحويل متهم به ايران تحقيقات در دادسرای فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.


مصمم هستيم که پرونده فوت دختر نابينا به نتيجه برسد

به گزارش ايسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده فوت دختر نابينا در متروی تهران، اظهار کرد: از همان زمان با دستورات بازپرس پرونده، کارشناسی تعيين شد. البته مترو پاسخ‌هايی داده و ما مصمم هستيم که اين پرونده به نتيجه برسد تا طبق مقررات با متخلفان برخورد شود.


فکر ‌کنم حزب مشارکت تا انقلاب مهدی با صدور بيانيه بگويد حکم ابلاغ نشده است

خبرنگاری درباره ابلاغ نشدن حکم دادگاه به حزب مشارکت از جعفری دولت‌آبادی سوال کرد که وی گفت: فکر می‌کنم حزب مشارکت تا انقلاب مهدی می‌خواهد بيانيه صادر کند و بگويد که حکم ابلاغ نشده است. فعاليت احزاب مشارکت و سازمان مجاهدين غيرقانونی است و به آن‌ها هشدار می‌دهيم تا اگر با آنها برخوردی شد بعدا گله‌مند نشوند.


پرونده ترورهای اخير نبايد به سرنوشت پرونده دکتر علی محمدی تبديل شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره ترور صورت گرفته در روز دوشنبه با بيان اين‌که «ترور انجام شده محکوم است» گفت: متاسفانه دشمنان ما جهالت عميق دارند. آن‌ها سال‌ها مردم ما را آزموده‌اند.

به گزارش ايسنا جفری دولت‌آبادی افزود: متاسفانه دشمنان ما جهالت عميق دارند، امروز بدنامی و ذلت برای تروريست‌هاست و اميدواريم دستگاه امنيتی و پليس با قاطعيت و تلاش بيشتر اين خائنين به مردم و انقلاب را دستگير و به سزای اعمال خود برسانند.

وی با بيان اين‌که «از همه نيروهای امنيتی و پليس تقاضا دارم که اين پرونده زودتر به نتيجه برسد و اين پروند به سرنوشت پرونده دکتر علی محمدی تبديل نشود» گفت: قابل قبول نيست که پرونده‌ها اين‌گونه بماند.


ما تهاجم نکنيم، مجرمان به ما حمله می‌کنند

وی درباره حوادث رخ داده برای ماموران پليس در هفته‌های اخير نيز اظهار کرد: بارها گفته‌ام که اگر ما تهاجم نکنيم، مجرمان به ما حمله می‌کنند. مجرمان حسابگر هستند و سبک و سنگين می‌کنند. ما بايد با قاطعيت با آن‌ها برخورد کنيم.

دادستانی تهران در عين حال با خسته نباشيد به پليس اظهار کرد: از دادسراها درخواست می‌کنم که جرايم قتل‌های شنيع، تجاوز به عنف، سرقت و تعرض به ماموران را مهار کنند و سريع به اين پرونده‌ها رسيدگی کنند. نبايد در چنين شهر بزرگی مجرم به پليس تعرض کند و دادستانی تهران با تمامی امکانات در اختيار مردم است و مهار اين نوع جرايم در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به پرونده ديگری تصريح کرد: در پرونده‌ای خانمی را در اطراف تهران سوار ماشين کرده و به منطقه‌ دوری برده و عمل شنيع انجام دادند که خوشبختانه مجرمان دستگير شدند و بايد هرچه سريع‌تر به سزای اعمال‌شان برسند و اميدوارم همه دادستان‌ها اين نوع پرونده‌ها را در صدر رسيدگی‌ها قرار دهند. پرونده‌های مهم نبايد با تانی پيش رود.


رسانه‌ها در انتشار اخبار قوه قضاييه دقت کنند

به گزارش ايسنا، وی خطاب به مطبوعات و اهالی رسانه اظهار کرد: به دليل اهميت اقدامات دستگاه قضايی، اخبار اين دستگاه بسيار تاثيرگذار است؛ بنابراين هنگامی که مطبوعات می‌خواهند اخبار قوه قضاييه را منتشر و از صحت آن مطلع شوند و در انتشار آن دقت کنند. در مطبوعات خوانديم که فلان مقام قضايی قاضی ويژه پرونده مهدی هاشمی شده است از فردی که خبر را منتشر کرده سوال کردم که آيا شما نمی‌توانستيد اين موضوع را از دستگاه قضايی پرس و جو کنيد، قوه قضاييه دارای مسوولانی است؛ بنابراين بايد به آن‌ها مراجعه شود. وی در پاسخ می‌گويد فلان آقا اين مطلب را گفته؛ مگر حرف فلان آقا وحی منزل است. ما، رسانه و گوينده خبر را داريم تعقيب می‌کنيم.


چرا با قضات اين‌گونه برخورد می‌کنند

جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: در نمونه ديگری درباره رشوه‌گيری از قضات من از گوينده سوال کردم، وی بيان می‌کند که من اين‌گونه نگفتم. بايد توجه داشت که وجود چند قاضی مشکل‌دار به معنای فساد در آن دستگاه نيست؛ چرا با قضاتی که با استرس فراوان و وجدان کاری مواجه هستند، اين‌گونه برخورد می‌کنند.

وی تاکيد کرد: کوبيدن قشر عظيمی که امنيت عمومی مردم به دست و قلم آن‌هاست، درست نيست. از روزنامه مذکور سوال کرديم که چرا اين کار را انجام داده، بيان می‌کند که فلان فرد گفته است. اين موضوع هم در مورد مسوولان و هم در مورد مردم صحت دارد، حتی در اين مورد تعدادی از قضات شکايت رسمی کردند.


پنهان کردن مسائل کشور هنر مديران نيست

به گزارش ايسنا جعفری دولت‌آبادی در مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرای ناحيه ۲۹ که در محل کانون اصلاح و تربيت برگزار شد، پرداختن به مباحث اطفال را حائز اهميت برشمرد و با بيان اين‌که «کشورها بحث اطفال را در اولويت قرار می‌دهند» ادامه داد: امروز در همه نظامات حقوقی توجه به حقوق کودک حائز اهميت است و سال‌هاست که در تهران دادسرا و دادگاه اطفال وجود دارد.

وی با بيان اين‌که «در رسيدگی‌ها توجه به شخصيت اطفال از الزامات بشمار می‌رود» گفت: اگرچه در روزنامه‌ها خواندم که وزارت دادگستری متولی حقوق کودک در ايران است اميدوارم بتواند نقش تاريخی‌اش را در اين زمينه ايفا کند.

وی با اشاره به اظهارات رييس کانون اصلاح و تربيت مبنی بر افزايش ورودی به کانون اصلاح و تربيت، اظهار کرد: آمار ۴۰۰ نفری کانون بايد به ۱۰۰ نفر کاهش يابد. رييس کانون اصلاح و تربيت بايد درهای کانون را به روی مردم، حقوقدانان و روان‌شناسان باز کند. افزايش آمار کانون اصلاح و تربيت زنگ خطر جدی است.

دادستان تهران با بيان اين‌که «آمار ۴۰۰ نفری به هيچوجه قابل قبول نيست» گفت: اگر اين روند ادامه يابد بايد زندان بزرگی را برای اطفال ايجاد کنيم. در اين زمينه پيش‌گيری بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و برنامه‌های اصلاحی افزايش يابد. پنهان کردن مسائل کشور هنر مديران نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016