چهارشنبه 10 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: قوانين ما مسلح به قوانين حقوق بشری است، قصاص حق خصوصی به شمار می‌رود، هيچ کسی را به عنوان "کُرد" اعدام نمی‌کنيم، ايسنا

- استراتژی ايران قهر و انزوا نيست
- گروه‌های تروريستی در آينده نه چندان دور به غربی‌ها نيز ضربه خواهند زد

نشست همکاری فنی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران و دفتر کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد صبح روز چهارشنبه با حضور دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمد جواد لاريجانی برگزاری چنين نشست‌هايی را دارای فوائد مفيد و ارزشمندی دانست و تصريح کرد: تشکيل شورای حقوق بشر حادثه مبارکی در صحنه بين‌المللی بود و اميدها و آرزوهای زيادی را ايجاد کرد و ما آن را به فال نيک گرفتيم. تشکيل اين شورا برای اين بود که مساله حقوق بشر را به دور از مسائل سياسی دنبال کنيم. مکانيزم UPR می‌تواند اوج اين بی‌طرفی را به نمايش بگذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين‌که «ما نيز همانند بسياری از ملت‌ها اميدهايی زيادی را در توفيق اين شورا داريم» افزود: يکی از دلايل فعال بودن ما نيز اين است که يک ميدان عادلانه وجود دارد. ما توقع نداريم بلندگوی شورای حقوق بشر برای تعريف از يک کشور باشد؛ اگرچه شورای حقوق بشر تاريخچه‌ای را به دنبال خود دارد اما به دليل اين‌که نهادی نوپاست بايد از آن نگهداری و حفاظت شود.

وی با بيان اين‌که «سه تحليل می‌تواند شورای حقوق بشر را به ناکامی کميسيون حقوق بشر برساند» تصريح کرد: تحليل نخست اين است که ما حرفه‌ای‌گری را ناديده بگيريم اين در حالی است که حرفه‌ای گری در اقدامات بين‌المللی يک ضرورت است.اصلا قبول ندارم که انسان‌ها فارغ از گرايش‌های سياسی باشند و اين تقاضای نامعقول است. همه ما می‌توانيم گرايش‌های سياسی داشته باشيم . هرچه بر روی حرفه‌ای‌گری تاکيد کنيم شورای حقوق بشر را حفظ خواهيم کرد. ما طرفدار انزوا نيستيم و استراتژی جمهوری اسلامی ايران انزوا و قهر کردن نيست.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ادامه داد: نمونه نگران کننده برای من گزارش دبيرکل سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ايران است. اين گزارش عمدتا در دبيرخانه کميسيرای عالی و هيات فنی در ژنو تهيه شد. مشکل من اين است که چرا راجع به ايران انتقاد شده بلکه مشکلم در انتقاد غيرحرفه‌ای است.

وی تصريح کرد: مواردی که در اين گزارش مورد اعتراض قرار گرفته سنگسار و قصاص است، بيش از ۵۰ درصد موارد اعدام، قصاص است و قصاص حق خصوصی به شمار می‌رود. يکی از مواردی که ستاد حقوق بشر در آن فعال است اين بوده که با ارايه ديه و گرفتن رضايت فرد از قصاص نجات داده شود.

وی با تاکيد بر اين‌که «ايران درباره کاهش موارد اعدام اقدامات بسياری را انجام داده است» اظهار کرد: نخست در خصوص کاهش اعدام‌های قصاص با گرفتن رضايت و ديگری تغيير قانون مربوط به دلالان مواد مخدر است. همان‌طور که همه می‌دانيم هدف مواد مخدر غرب است؛ بنابراين غرب بايد با ما همکاری کند که موضوع برچيده شود. چرا بايد دلالان مواد مخدر اعدام شوند و از سويی ديگر ما ناقض حقوق بشر شناخته شويم. شورای حقوق بشر نبايد از هيچ کشوری تعريف کند، مگر اين‌که در آن کشور پيشرفتی حاصل شود.

لاريجانی ادامه داد: تهديد ديگر برای موقعيت شورای حقوق بشر اين است که شورا تحت فشار و القاء نتواند جريان خود را به راحتی پيش ببرد، بسياری دوست دارند اين جريان به راحتی پيش برده نشود.

وی مساله تروريسم را تهديدی برای حقوق بشر دانست و گفت: ‌همه بايد با تروريسم مقابله کنيم. امروز تروريسم بسيار پيچيده شده است، پيش از ورود شما دو تن از فيزيکدانان کشور ما توسط اقدامات تروريستی هدف قرار گرفته و يکی از آن‌ها به شهادت رسيد شورای امنيت اسم آن‌ها را در ليست افرادی که در توسعه فناوری‌های هسته‌يی نقش دارند آورده و چندی بعد اين افراد ترور می‌شوند و هنگامی که نظر MI6 را کنار هم می‌گذاريم مشاهده می‌کنيم که اين پازل کامل است مگر اين‌که ما خودمان را به تجاهل بزنيم.

وی ادامه داد: مهم اين است که از امکانات سازمان ملل که برای همه ماست استفاده می‌شود تا به هدف خود برسند، فاجعه آن است که در اسناد حقوق بشری تروريسم نفوذ کرده است. در ليست اتهاماتی که درباره ما ارائه شده اعدام کرد‌ها بيان شده است، ما هيچ کسی را به عنوان «کرد» اعدام نمی‌کنيم و در عين حال معاون اول رييس‌جمهور نيز خود يک «کرد» است اما تحت عنوان «کرد» ، گروه‌های تروريستی مانند پژاک وجود دارد که تحت حمايت صريح آلمان است.

به گزارش ايسنا، لاريجانی يادآور شد: اکنون تروريست‌ها در حال استفاده از مکانيزم‌های سازمان‌های ملل هستند و متاسفانه پشت اين قضايا دولت‌هايی وجود دارند که مدافع پر سر و صدای حقوق بشر هستند و اين خطری بسيار اساسی است. بايد توجه داشت که امکانات سازمان ملل به ويژه درباره حقوق بشر، امکانات مقدسی است و نبايد آلوده شود.

وی با بيان اين‌که «کشور ما در مبارزه با تروريسم تجربه‌ای داشته و دارد» اظهار کرد: آمريکا و کشورهای غربی، طالبان و القاعده را به خاطر اهدافی که در آن مقطع داشتند پرورش دادند در آينده‌ای نه چندان دور آثار گروه‌های تروريستی همانند القاعده به خود غربی‌ها ضربه خواهد زد. ما در ايران به ويژه در تشکيلات قضايی و ستاد حقوق بشر آمادگی داريم که شورای حقوق بشر را در پيشبرد اهدافش کمک کنيم.

وی با تاکيد بر اين‌که «دوست داريم شما ما را دقيق بررسی کنيد نه شعاری» اظهار کرد: خوشحال می‌شويم که در بررسی‌های دقيق، اشکالی بيابيد و به ما ارائه کنيد. دوست داريم گزارشگران موضوعی که به ايران می‌آيند، موضوع مشخص و وقت مناسب داشته باشند، سيستم قضايی ما سيستمی باز است نه بسته. قوانين ما نيز مسلح به قوانين حقوق بشری است و ما در اين زمينه قانون حقوق شهروندی داريم.

به گزارش ايسنا، پس از اظهارات دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه پيام کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل قرائت شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016