یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد جنتی: در ادارات و دستگاه قضائی روحانی کم داريم، ايسنا

دبير شورای نگهبان، امر به معروف و نهی از منکر را زمينه ساز اصلاح اجتماعی دانست و گفت: جز اهل روحانيت کسی نمی‌تواند راه امام حسين(ع) برای اصلاح اجتماعی دنبال کند، اما امر به معروف و نهی از منکر امروز در جامعه مظلوم و غريب است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، آيت‌الله احمد جنتی در يادواره لاله‌های محراب ويژه بزرگداشت ۳۴۰ شهيد روحانی استان فارس در شيراز گفت: نقش روحانيت در هدايت مردم در طول تاريخ همواره تعيين کننده بوده و روحانيت در غياب انبياء و اوصياء ايمان مردم را حفظ کرده و از پرچم انبياء پاسداری می‌کردند.

دبير شورای نگهبان با بيان اين‌که روحانيت همواره در شهادت پيشگام بودند، خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی و در اين جنگ بسيار با اهميت ۸ ساله، کسانی که دل‌های رزمندگان را تقويت می‌کرد، قشر روحانيون و همين طلاب و عمامه به سرها بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در زمانه‌ای که در اثر سياست‌های غربی و رژيم دست نشانده، روحانيت به انزوا کشيده شده بودند، اين انقلاب و اين نفس روح بخش امام خمينی، طلاب را به جبهه فرستاد و پيشاپيش رزمندگان به جهاد و شهادت دعوت کرد.

وی نقش روحانيت در جبهه‌ها را منحصر به فرد دانست و افزود: گاهی برادران سپاهی از جبهه پيغام می‌دادند که بيش از توپ و تانک به روحانی نياز داريم يعنی اين‌که روحانيون دشمن شکن هستند و نفس گرم روحانيت، باعث تجديد نيروی رزمندگان می‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکيد بر استمرار نقش انبيائی روحانيت در تاريخ عنوان کرد: نبايد فراموش کرد که روحانيت وارثان انبياء هستند و با حفظ دين و اخلاق مردم، از مظلوم حمايت کرده و با ظالم و ستمگر مبارزه می‌کنند.

جنتی با بيان اينکه جنگ ۸ ساله غير مسلحانه ادامه دارد و خواهد داشت، بيان کرد: تا شيطان و انسان حضور دارند، جنگ بين انسان و شيطان پايان پيدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در همين جمهوری اسلامی کار را به جايی رساندند که برخی رسانه‌ها رسماً به مقام انبياء و ارزش‌ها و مقدسات اهانت کردند.

وی اضافه کرد: در همين جمهوری اسلامی با وجود دستگاه‌های قضائی و انتظامی و امنيتی اسلامی، برخی رسانه‌ها چه توهين‌ها و رسوايی‌ها به بار آوردند ولی مقاومت‌های روحانيت زير نظر رهبری مردم را در صحنه نگه داشت.

جنتی با تجليل از حضور هميشگی مردم در صحنه‌های دفاع از اسلام و ولايت اظهار کرد: از زمانی که مردم ايران، علی و حسين را شناختند، قلب آنها مالامال از عشق حسين و علی شد و خود را آماده فداکاری در راه حسين کردند.

وی به نقش عزاداری‌های محرم در حفظ روحيه اسلام طلبی و شهادت طلبی مردم ايران اشاره کرد و گفت:‌ مردم ايران به رغم همه زورها و فشارها تاکنون مراسم و مناسبت‌های مذهبی خود را در راستای حفظ اسلام نگه داشته و برای ائمه و اهل بيت و حتی امامزادگان جانفشانی می‌کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بيان اينکه از زمينه علاقمندی مردم به اهل بيت بايد حداکثر استفاده را کرد، بر لزوم پاسداری از خون شهدا تأکيد کرد و افزود: نبايد اجازه دهيم با زيرساخت‌های جمهوری اسلامی بازی کنند و روحانيت بايد زمينه روشنگری جامعه را فراهم کنند.

دبير شورای نگهبان پاسداری از خون شهدا را وظيفه ويژه روحانيت دانست و ادامه داد: مسأله نرم براندازی، مسأله ساده‌ای نيست، کل زيربناهای جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند. نه تنها انقلاب اسلامی و ولايت فقيه، بلکه می‌خواستند اسلام و مبانی اسلام را از بين ببرند.

جنتی اضافه کرد: توده مردم آمادگی برای پذيرش ارشادات روحانيت در برابر مسائل براندازی نرم را دارند و هر وقتی دشمنان می‌خواهند آشتی برافروزند، خداوند آتش را خاموش می‌کند.

وی روحانيون را به شناخت دقيق از مسؤوليت‌های خود فراخواند و خاطرنشان کرد: روحانيت گسترش خوبی در کشور پيدا کرده اما بايد خودشان را نشان دهند و به درس خواندن و طی مدارج علمی اکتفا نکنند.

وی با تشريح تفاوت‌های روحانيت شيعه با روحانيون مسيحی تصريح کرد: روحانيت شيعه همه جا حضور دارد و تلاش می‌کند مردم را هدايت کند اما در مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و دستگاه قضائی روحانيون کم داريم.

وی با بيان اينکه مقام قضاوت در مرحله اول بايد در اختيار روحانيون مجتهد واجد شرايط باشد، ادامه داد: يکی از مشکلات قوه قضائيه کمبود روحانيون مجتهد واجد شرايط است که آيت‌الله لاريجانی با تمام وجود در حال پيگيری اين موضوع هستند.

جنتی امر به معروف و نهی از منکر را زمينه‌ساز اصلاح اجتماعی دانست و گفت: جز اهل روحانيت کسی نمی‌تواند راه امام حسين(ع) را برای اصلاح اجتماعی دنبال کند اما امر به معروف و نهی از منکر امروز در جامعه مظلوم و غريب است.

دبير شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جای امر به معروف و نهی از منکر نه تنها در جامعه حتی در رساله‌های مراجع عظام هم خالی است و بيش از اين دو فريضه، به مسائل ديگر پرداخته شده است.

وی روحانيون را به احياء دو فريضه امر به معروف و نهی از منکر فراخواند و با انتقاد از برخی رفتارها در قالب احياء فريضتين گفت: نتيجه امر به معروف و نهی از منکر بايد به اصلاح جامعه ختم شود و آمران و ناهيان بايد با سعه صدر و تحمل، زمينه را برای پذيرش موضوع در مخاطب ايجاد کنند.

وی لزوم احياء امر به معروف و نهی از منکر در مدارس را يادآور شد و افزود: در ايام نوروز نيروی انتظامی به دانش آموزان ياد داد که پدران خود را به هنگام رانندگی کنترل کنند، که اين خود نوعی از امر به معروف است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان کرد: امر به معروف و نهی از منکر را بايد از مدارس آغاز کنيم و اگر در آموزش و پرورش عملی شود و صداوسيما و رسانه‌ها حمايت کنند، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احياء می‌شود.

وی همچنين بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر در مسائل سياسی تأکيد کرد و گفت: يکی از مصيبت‌های امروز، تعطيل شدن اصل هشتم قانون اساسی در مورد امر به معروف و نهی از منکر است در حالی که اين دو فريضه مرز نمی‌شناسد و گستره وسيعی در موضوعات مختلف دارد.

وی اضافه کرد: هيچ خوبی نيست که مشمول امر به معروف نشود و هيچ بدی نيست که منکر نهی از منکر نشود اما در چنين شرايطی اين دو فريضه را تعطيل کرده‌ايم، تا بی عفتی جامعه را فرابگيرد.

وی ادام داد: وقتی مقامات بالای کشور نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشند، ‌نمی‌توان انتظار داشت مردم اهتمام به اين موضوع داشته باشند.

جنتی ابراز عقيده کرد: بروز فساد اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی و سياسی نبايد باعث سکوت روحانيت شود، بلکه مردم به روحانيون دل بسته‌اند و از روحانيون انتظار تحرک جدی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر دارند.

دبير شورای نگهبان بی بصيرتی را مربوط به گروهی از مردم دانست و خاطرنشان کرد: به ويژه در ايام محرم بايد آگاهی بخشی به مردم را فراموش نکنيم و نعمت انقلاب و اسلام و رهبری را به مردم گوش‌زد کنيم.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله جنتی در ادامه ياد شهيدان دستغيب و ربانی شيرازی را گرامی داشت و گفت: مردم هنوز دعاهای شب احياء و نفس ربانی شهيد دستغيب را به ياد دارند و هنوز زمزمه‌های اخلاقی شهيد دستغيب در شيراز شنيده می‌شود.

وی اظهار کرد: آيت‌الله ربانی در تأسيس جامعه مدرسين هم سنگر ما بود، مردی با قدرت قلب و نورانی که همه حمله‌های رژيم به مردم و حوزه و انقلابيون،‌ به عنوان يک تهديد و ارعاب تلقی می‌کرد و حتی گاهی به امام خمينی توصيه می‌کرد که بايد استاد و عقب نشينی نکرد.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شهيد ربانی شب‌ها را در اتاقی تاريک در طبقه فوقانی شورای نگهبان باقی می‌ماند و می‌گفت تنهايی و تاريکی را دوست دارم و به همين دليل قبر را هم دوست دارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016