جمعه 21 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه: نبايد به زندانيان فتنه‌گر مرخصی داد، ايسنا

چشم تيزبين نظارت ما همه جا کار می‌کند‌
دولت بايد با گران‌فروشی‌های بی‌جا مقابله کند


دبير شورای نگهبان گفت: مرخصی دادن به زندانيان کار بدی نيست اما نه به آن‌که مرخصی بگيرد و توطئه و يا فرار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله احمد جنتی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: برخی هياهو راه می‌اندازند تا يک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثيقه می گذارند برخی از آن‌ها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظيم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. اين درست است که يک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نبايد به اين‌ها مرخصی داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی برخورد با «کسانی که هنوز دستگير نشده‌اند» را خواستار شد و تاکيد کرد: اين را بايد جدی بگيريم، اگر اين‌ها به ايران آمدند بايد دستگير شوند. درباره بعضی از اين‌ها پيش‌تر بچه‌های اطلاعات پيش من می‌آمدند و ناراحت بودند از اين‌که اين فرد فسادهای گوناگون دارد و جرات ندارند عليه او دم بزنند. حالا بحمدلله طوری شده که امنيت از اين فرد گرفته شده است، حالا توصيه می‌کنند که اگر آمد و خواست بيايد در فرودگاه دستگير نکنند، چون هتک احترامش می‌شود. به خانه برود و بعد از آن که استراحت کرد، سراغش بروند. تازه زندان هم نبرند، خانه‌ای به او بدهيد و ترددهايش را محدود کنيد و در عين حال در آن خانه در رفاه کامل باشد. همين‌طور خواسته‌اند که پرونده‌اش به اطلاعات و سپاه نرود و در همان قوه قضاييه آن هم توسط قاضی عادل ـ از نظر اين‌ها ـ رسيدگی شود. قاضی عادل از نظر اين‌ها کسی است که تبرئه کند و يا محکوميت کمی بدهد والا ظالم است. چنين توقعی وجود دارد که بی‌عدالتی است.

وی خاطرنشان کرد: يا وارد ميدان نشويم، يا اگر شديم عادلانه عمل کنيم. ملکت بايد بر اساس عدالت باشد و عدالت معنيش عدم تبعيض است. وقتی دنيا آمريکا را محکوم می‌کند و حتی کشورهای اروپايی و روسيه آمريکا را محکوم می‌کنند و نقض حقوق بشر می‌کند و زندانيان را شکنجه می‌کند و نظاميانش با مردم بدرفتاری می‌کنند، تبعيض نژادی در آمريکا حاکم است. با مهاجرين و پناهندگان بد رفتار می‌کنند چون جرم‌شان بی‌عدالتی است. اگر اسراييل را محکوم می‌کنيم به خاطر غاصب بودن و بی‌عدالتی است. وقتی دنيا را به عدالت دعوت می‌کنيم اين بايد در کشور ما برقرار شود.

دبير شورای نگهبان با انتقاد از برخی نمايندگان مجلس گفت: دستگاه نظارت وظيفه‌اش نظارت است، چشم تيزبين نظارت ما در همه جا کار می‌کند. شنيده‌ام ـ ان‌شاءالله اين حرف‌ها که به من گفتند واقعيت نداشته باشد، اگر واقعيت داشته باشد، ناظرين ما نظارت خود را می‌کنند ـ نمايندگان وزيری را می‌خواهند و از او چيزی می‌خواهند و قبول نمی‌کند و او را تهديد به استيضاح می‌کنند. اين درست نيست، آقايان نماينده عزيز که صبح تا شب فعاليت می‌کنيد، مبادا چند نفر پيدا شوند که اجر همه شما را ضايع کنند.

خطيب نماز جمعه تهران در بخش ابتدايی سخنانش نيز با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهر قم اظهار کرد: سفر ايشان واقعا از آن نقاط برجسته‌ تاريخ انقلاب اسلامی بود و آثار و برکات زيادی بيش از آن‌چه پيش‌بينی و تصور می‌کرديم داشت. در حوزه علميه و علما و فضلای قم نيز اثرات مهمی گذاشت؛ چراکه هر کدام از اين علما مشعلی برای نورافشانی در منطقه‌ای می‌شوند که اگر با معنويت و روحانيت بيشتر آشنا شوند، آثار ماندگاری دارد. اين به نظرم مهمترين اثر بود.

وی خاطرنشان کرد: استقبال بسيار خوبی هم که حوزه و آقايان مراجع کردند، جای تشکر دارد. خدا ان‌شاءالله مردم قم را در دنيا و آخرت سربلند کند.

وی افزود: اين سفر همچنين آثار زيادی از نظر سياسی داشت؛ مدت‌ها بود که چيزهايی زمزمه می‌کردند، عده‌ای در خانه می‌نشينند و فکر و خيال می‌کنند همه‌ عالم را فهميده‌اند؛ می‌گويند رهبری جايگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علميه‌ قم اين قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمايل و عقيده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بينم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبين نيستند. از اين چيزها می‌بافتند. اين را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. اين هم در عده‌ای شبهه ايجاد کرد و از اين وضعيت هم بيگانگان استفاده می‌کردند. اما اين سفر تمام اين‌ها را نقش بر آب کرد. خدايا تو را سپاسگذاريم، تو کاری می‌کنی که با کمترين هزينه تمام توطئه‌های پرهزينه‌ دشمن خنثی می‌شود. اين لطف خداست.

خطيب نماز جمعه تهران در ادامه با تاکيد بر اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: بايد به هفدمندکردن يارانه‌ها اهميت داد؛ مجلس و دولت تصميم گرفته‌اند که اين کار انجام شود؛ چراکه اين کار تا به حال بايد می‌شد و نشد. حالا هم بايد بشود. با اين وضعيت نمی‌شود که اين همه يارانه بدهيم. مقدار يارانه داده شده صد هزار ميليارد تومان در سال است که اين حدود ۹۵ درصدش مربوط به انرژی و ۴ درصد مربوط به نان است به جاست مردم محروم بيشترين استفاده را از اين يارانه‌ها داشته باشند. الان هم بحث از حذف يارانه نيست، بلکه دادن يارانه‌ها هدفمند می‌شود.

وی گفت: با روند فعلی اين يارانه را افراد ثروتمند بيشتر استفاده می‌کنند؛ بنابراين اميدوارم اجرای هدفمندی به خوبی پيش برود. دولت در خط مقدم کار می‌کند و مردم و رسانه‌ها و ساير دستگاه‌ها بايد دولت را در اين زمينه به خوبی ياری کنند. صدا و سيما خوب کار می‌کند خدا خيرش بدهد.

وی در عين حال يادآور شد: تاکيد می‌کنم دولت بايد با گران‌فروشی‌های بی‌جا نيز مقابله کند. مسوولان و مردم و تعزيرات کمک کنند و با گران‌فروشی‌ها برخورد کنند تا احيانا اگر گرانفروشی بود اين به حساب هدفمند کردن يارانه‌ها ريخته نشود.

جنتی در ادامه درباره‌ يوم الله ۱۳ آبان گفت: آفرين بر اين مردم ما و جوانان و دانش‌آموزان و دانشجويان، من حضور اين‌ها را تبريک می‌گويم. سال گذشته عده‌ای آمده بودند که که می‌خواستند تفرقه ايجاد کنند. البته سرکوب شدند و امسال نبودند. امسال شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسراييل مثل هميشه فراگير بود. من از جوانان تشکر می‌کنم که با فتنه‌ها مقابله می‌کنند و فتنه‌های ۸۸ را خواباندند و جوانان گول نخوردند و رهنمودهای ولی امر را فراموش نکردند و در ۹ دی و ۲۲ بهمن آمدند. اما همه بايد مساله را جدی بگيريم. دشمن بيکار ننشسته اين فتنه‌گران بيکار نيستند، اين‌ها آتش زير خاکستر هستند، البته به لطف خدا کاری نمی‌توانند بکنند اما ما هم بايد بيدار باشيم و جوانان هوشيار باشند و قضيه را جدی بگيرند.

وی در بخش ديگری از سخنانش با ابراز خشنودی از توافق احزاب در عراق گفت: خدا خواسته و مردم کشور عراق بصيرت خود را نشان دادند و علی‌رغم فشار آمريکا به کوری چشم آمريکا و اسراييل و پادوهای اسراييل در منطقه و برخی کشورهای عربی حالا فعلا آقای نوری مالکی انتخاب شدند و بناست که هيات خو درا معرفی کند. اين توافق تقريبا به طور عادلانه بود هر گروه سهم خود را داشت. اين برای ما جای خوشحالی دارد، خدا شر دشمنان خارج و داخل مردم عراق را از سرشان کوتاه کند.

وی هم چنين با اشاره به سالگرد آزادی سوسنگرد، اين روز را به رزمندگان دوران دفاع مقدس تبريک گفت.

به گزارش ايسنا خطيب نماز جمعه تهران در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران نيز با تاکيد بر بهره‌گيری از ايام دهه اول ذيحجه گفت: خداوند کسی را محروم نمی‌کند و هر کسی بيايد دست خالی بر نمی‌گردد.

جنتی با تاکيد بر موعظه در خطبه اول خاطرنشان کرد: اساس خطبه‌های اول بر موعظه است، رسم شده است مباحث اسلامی مطرح می‌شود که هفته‌ها ادامه می‌يابد اما اصل بر موعظه است. ای کاش صلاحيت موعظه داشته و خطبه‌های خود را با موعظه پايان می‌داديم اما چه کنيم که خود نياز به موعظه داريم. آدم بايد بداند که گناهانی که انباشته شده اثر خود را می‌گذارد اگر خدا دستور داده اين کار را بکند يا نکند اين خير انسان است و آن گناه شری است که در دنيا و آخرتش اثر می گذارد. اگر عبادت و طاعتی هم هست، آن نيز آثار خود را دارد.

وی اظهار کرد: مناسب است برخی مسايل که بزرگان ما تجربه کرده‌اند را برای شما بگويم، يکی از چيزهايی که ما به آن اهميتی نمی‌دهيم ولی مهم است، اين که انسان هميشه در حال طهارت باشد. اين بر روح و همه چيز انسان اثر می‌گذارد. ما اين را حس نمی‌کنيم ولی اثر می‌گذارد.

وی درباره دعای عرفه نيز يادآور شد: بهترين دعاها دعای عرفه است، دعای عشق است، بوی عشقی که از اين دعا می‌آيد در اين حد در ساير دعاها استشمام نمی‌شود. اين دعا را امام حسين(ع) ايستاده رو به قبله می‌خواند و خداوند به آنان که اين دعا را حفظ کردند و برای ما به يادگار گذاشته‌اند خير دهد.

خطيب نماز جمعه تهران گفت: به اين دعا بايد توجه کرد و معانی آن را خواند. اين دعا را بايد از دل و جان خواند کسی که هيچ توجهی هم نداشته باشد الحمدلله در نظام جمهوری اسلامی جلسات دعای عرفه با عظمت برگزار می‌شود و جوانانی که در اين مراسم ها شرکت می‌کنند دعاهای‌شان برای اين مملکت و نظام و وضع جامعه اثر می‌گذارد.

وی گفت: ما همه چيز را از خدا می‌خواهيم، کوچکترين خواسته‌های‌مان را از خدا می‌خواهيم ديگران هم اسباب و ابزار هستند اما جمله‌ای امام حسين(ع) در پايان دعای عرفه دارد که می‌فرمايد خدايا حاجتی دارم اگر دادی ديگر چيزی ندهی ضرر نمی‌کنم اگر ندهی هر چه دادی ديگر به من فايده‌ای ندارد. می‌فرمايد من می خواهم تو من را از عذاب و آتشت آزاد کنی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016