دوشنبه 15 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی مقدم: فيلم وقوع قتل در کرج ماهرانه‌ دستکاری شده است، با استفاده از تصاوير ائمه و آلات موسيقی در عزاداری‌ها برخورد می‌شود، ايسنا

فرمانده ناجا درباره فيلم منتشر شده از وقوع يک قتل در کرج با بيان اينکه اين تصاوير که مربوط به يک سال گذشته بوده به گونه‌ای وانمود شده بود که اخيرا اتفاق افتاده است، افزود: مامور پليس مدت زمان کوتاهی در سر صحنه است و فيلم به صورت ماهرانه‌ای به گونه‌ای نشان داده می‌شود که انگار پليس مدت زيادی در صحنه حضور دارد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی مقدم در حاشيه اختتاميه چهارمين المپياد تيراندازی نيروی انتظامی درباره حادثه وقوع قتل در کرج، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که اين فيلم برای سال گذشته بوده و به صورت ماهرانه‌ای اين فيلم دستکاری و به گونه‌ای نشان داده شده است که پليس مدت زيادی در صحنه حضور دارد و اينکه بيايند اين حادثه را اين گونه وانمود کنند يک موضوع هدفمند است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه پليس مدت زمانی کوتاهی در صحنه بوده است، افزود: زمانی که مامور پليس بر سر صحنه رسيده مقتول بر اثر ضربات چاقو که در منزل به او وارد شده بود، کشته شده بود.


نمی‌توانيم روش‌های معينی را در زمان حضور در سر صحنه به ماموران بگوييم


ماموران پليس بايد در سر صحنه تصميم درست را اتخاذ کنند

احمدی مقدم ادامه داد: خبرنگاری با فرمانده انتظامی استان تهران تماس گرفته و جوری وانمود کرده است که اين حادثه اخيرا اتفاق افتاده است، اين فرمانده هم از موضوع بی‌اطلاع بوده اين حادثه را تکذيب کرده است.

فرمانده نيروی انتظامی ادامه داد: بيش از صدها هزار مامور پليس در کشور وجود دارد که نمی‌توانيم روش‌های معينی را در زمان حضور در سر صحنه به آنان بگوييم، چون ماموران پليس خودشان در سر صحنه بايد تصميم درست را اتخاذ کنند.

به گفته وی، نيروی انتظامی در رابطه با اين موضوع هم واحد مربوطه را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر کوتاهی صورت گرفته باشد با آن برخورد خواهد کرد.

احمدی مقدم خاطر نشان کرد: نيروی انتظامی عاری از عيب و ايراد نيست و مساله مهم اين است که پليس در پی رفع اين نواقص است، بطوری که در ۱۰ سال اخير ناجا سال به سال بهتر شده است.

وی درباره زمان حضور ماموران پليس در صحنه اظهار کرد: رکورد حضور در پليس در صحنه‌ها در مرکز ۱۱۰ و به وسيله سيستم‌های هوشمند، کنترل می‌شوند و اگر مشاهده شود که در استانی ميانگين رکوردها در حال به هم خوردن است، بازرسانی به استان مورد نظر فرستاده می‌شوند تا مشکلات را برطرف کنند بطور مثال در استان گيلان مشاهده شد که تعداد کلانتری‌ها با ميزان درخواست‌ها کفايت نمی‌کند و بنا شد که دو کلانتری در اين استان راه‌اندازی شود.

فرمانده نيروی انتظامی خاطر نشان کرد: اگر مواردی هم خارج از حد انتظار يعنی در موارد موردی مشاهده شود که مامور پليس به سر صحنه دير رسيده است، تذکرات لازم به استان‌های مورد نظر داده می‌شود و اگر دليل موجهی در اين رابطه وجود نداشته باشد، مامور خاطی توبيخ خواهد شد.

وی ادامه داد: پليس با نظارت‌های مردمی و بازرسی، ايجاد ايستگاه‌های پليس، راه‌اندازی پليس موتور سوار و گشت‌های پياده در نظر دارد که ميزان زمان حضور ماموران پليس را در سر صحنه کاهش دهد.


کاهش رکورد حضور ماموران پليس با گشت‌های موتورسوار


ميانگين حضور پليس در صحنه‌های فوری ۱۰ تا ۱۲ دقيقه است

احمدی مقدم در مورد ترافيک افزود: در تهران ترافيک يکی از مشکلاتی است که ماموران پليس برای حضور در سر صحنه‌های حادثه با آن روبرو هستند که پليس هم با ايده گشت‌های موتورسوار توانسته است، رکورد حضور ماموران پليس را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع فوريت‌های پليسی برای آن است که ماموران بتوانند با مجرمان برخورد کنند، اين در حالی است که در برخی از مواقع مردم با پليس تماس گرفته و سرقتی را که شب گذشته اتفاق افتاده است را گزارش می‌دهند،‌ در اين مواقع نبايد انتظار داشت که ماموران پليس ظرف چهار دقيقه در محل مورد نظر حاضر شوند، چون اين گونه حوادث که چند ساعت از وقوع آن گذشته است، فوريت ندارند.

فرمانده نيروی انتظامی با تاکيد بر اينکه پليس ماموريت‌هايی را که دارای فوريت است، احصاء کرده است، ادامه داد: ميانگين حضور ماموران پليس در صحنه‌های که فوريت دارند، ۱۰ تا ۱۲ دقيقه است که اين ميانگين که در تهران، فرماندهی انتظامی تهران ادعا دارند که کمتر از هفت دقيقه است که البته عمده اين ادعا درست است.

وی خاطر نشان کرد: به سردار ساجدی‌نيا هم گفته‌ام که اين گونه آمارها را محتاطانه اعلام کند، چون اين گونه نيست که تمام درخواست‌ها در اين زمان پاسخ داده شود.


ماموران دوچرخه سوار برای تعقيب مجرم نيستند


ماموران دوچرخه سوار با مشاهده مجرم از دوچرخه پياده و پای پياده بدنبال مجرم می‌روند


طرح زوج و فرد در کاهش ترافيک و حضور سريع‌تر پليس موثر بود

احمدی مقدم اجرای طرح زوج و فرد را از عوامل موثر در کاهش ترافيک و حضور سريع‌تر پليس دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره بکارگيری ماموران دوچرخه سوار در استان تبريز، اظهار کرد: در برخی از شهرها مثل تبريز، مشهد و غيره در برخی از مناطق ماموران پليس حق استفاده از وسايط نقليه را ندارند و از ماموران دوچرخه سوار برای گشت‌زنی استفاده می‌شود و ماموران دوچرخه سوار برای تعقيب مجرم نيستند، ماموران پليس اگر مجرم را ديدند بايد از دوچرخه پياده شده و با پای پياده به دنبال مجرم بروند.

فرمانده نيروی انتظامی ادامه داد: ماموران دوچرخه سوار به عنوان يک يگان ويژه‌ در نيروی انتظامی مطرح نيستند.

وی در مورد تمهيدات پليس در ايام محرم هم گفت: بايد تلاش کنيم که مراسم سوگواری امام حسين (ع) با عظمت و شکوه برگزار شود، ماموران پليس هم برای روانی ترافيک و امدادرسانی در صورت نياز هر خدمتی را که نياز باشد انجام خواهد داد، مردم نيز اگر موارد مشکوکی را ديدند به پليس گزارش دهند.

فرمانده ناجا درباره نظارت بر تبليغات در روزنامه‌ها هم اشاره کرد و گفت: پليس موضوع رصد تبليغات را بر عهده دارد، اما وظيفه اين تبليغات وظيفه پليس نيست و وزارت ارشاد و بازرگانی اين وظيفه را بر عهده دارند و در اين رابطه اگر چيزی را از پليس بخواهند، ما آن موضوع را پيگيری می‌کنيم.

احمدی مقدم در عين حال افزود: رسانه‌ها خود نيز نبايد هر تبليغی را از هر جايی که شناخته شده نيست، چاپ کنند، در اين رابطه پليس وظايف خود را انجام می‌دهد و رصد رسانه‌ای و اينترنتی را مد نظر قرار داده است، بطوری که با مجوز قضايی متخلفان را شناسايی و دستگير می‌کند.

وی در پايان توصيه ‌کرد که مردم از رفتارهای موهوم و خلاف شرع، استفاده از تصاوير ائمه (ع) که يک نوع وهن بحساب می‌آيد، خودداری کنند، پليس نيز با اين گونه موضوعات و استفاده از آلات موسيقی مانند ارگ که عزاداری را از مسيرسنتی خود دور می‌کند، برخورد خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016