چهارشنبه 24 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سنگال سفير خود در ايران را در ارتباط با کشف محموله سلاح فراخواند، بی بی سی

سنگال می گويد از توضيحات ايران درباره ضبط يک محموله سلاح در نيجريه ناراضی است، و به همين دليل سفير خود در تهران را فراخوانده است.

نيجريه در ماه اکتبر ۱۳ کانتينر حاوی سلاح را در بندر لاگوس کشف کرده و گفته بود که از ايران آمده است.

کشف اين محموله که با برچسب مصالح ساختمانی صادر شده بود، باعث تنش ميان ايران و شماری از کشورهای آفريقايی شده است. از جمله گامبيا در همسايگی سنگال کليه روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقدام تازه از سوی سنگال در حالی انجام می شود که منوچهر متکی وزير خارجه ايران که روز دوشنبه درحال ديدار از اين کشور بود به دستور محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران از اين سمت برکنار شد.

سفر آقای متکی به سنگال از جمله برای توضيح درباره محموله سلاح کشف شده انجام شده بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز در بيانيه وزارت خارجه سنگال آمده است: "با توجه به اصل نياز به صلح و امنيت که بايد معيار اصلی در روابط ميان کشورها باشد، و نارضايتی از توضيحات طرف ايرانی در اين ماجرا، سنگال تصميم گرفته است که سفير خود در ايران را از امروز برای مشاوره فراخواند."

بنابه گزارش ها ضبط آن محموله سلاح باعث شد که دو شهروند ايرانی در سفارت اين کشور در آبيجا، پايتخت نيجريه، پناه بگيرند.

ديپلمات ها و منابع امنيتی که از آنها نام برده نشد در گفتگو با خبرگزاری رويترز اين دو ايرانی را اعضای گروه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران ايران، توصيف کرده اند.

علت صدور اين محموله سلاح تاکنون روشن نشده است.

گامبيا که مقصد بعدی اين محموله بود کليه روابط خود با ايران را قطع کرده است. اين درحالی است که کشور کوچک گامبيا در چند مورد ميزبان محمود احمدی نژاد بوده و روابط اقتصادی، کشاورزی و امنيتی با ايران داشت.

نيجريه يک شهروند ايرانی به نام عظيم آقاجانی را به تلاش برای وارد کردن سلاح های ممنوعه با هدف ارسال آنها به گامبيا متهم کرده است.

تحليلگران در سنگال گفته اند که شايد مقصد اين سلاح ها منطقه ناآرام کازامانس در جنوب سنگال بوده باشد، جايی که شورشيان در آن از ۱۹۸۳ عليه دولت مرکزی طغيان کرده اند.

محموله سلاح کشف شده حاوی راکت های ۱۰۷ ميليمتری، گلوله تفنگ و تسليحات ديگر بود.

مقامات نيجريه اواخر آبان ماه هم از کشف يک محموله ۱۳۰ کيلوگرمی هروئين خبر داده بودند که از ايران می آمد و مقصد نهايی آن اروپا بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016