سه شنبه 25 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: سفير چين احضار شد، در مورد زمان مذاکرات با ۱+۵ به توافق رسيديم، ايسنا

*برخی به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه هستند

رامين مهمان‌پرست از احضار سفير چين به وزارت امور خارجه در اعتراض به اقدام انجام شده مبنی بر استفاده از نامی مجعول برای خليج فارس در بازی‌های آسيايی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی ايسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام اين خبر خاطرنشان کرد: بعد از اتفاق نامناسبی که در مراسم افتتاحيه بازی‌های آسيايی انجام شد يادداشت اعتراض‌آميز سفارت ايران در پکن تسليم مقامات کشور چين شد و در اعتراض به اين اقدام سفير چين در تهران احضار و تذکر لازم به آنان داده شد.

وی با بيان اين‌که اين مسائل به هيچ وجه قابل توجيه نيست، عنوان کرد: برای کشورهايی مانند چين که عضو دايم شورای امنيت هستند و ادعا می‌کنند برای برقراری صلح و امنيت اين ساختار را طراحی کرده‌اند تاسف می‌خوريم و تعجب می‌کنيم که چطور مساله‌ای که مورد استناد تاريخی و همه اسناد بين المللی است به اين راحتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گيرد.

مهمان‌پرست با بيان اين‌که توجيحاتی که در مورد عدم مسووليت در قبال اين حادثه مطرح می‌شود قابل قبول نيست، تاکيد کرد: به هيچ وجه در مقابل مسائلی که مربوط به تماميت ارضی و حاکميت ملی‌مان می‌شود کوتاه نخواهيم آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در منطقه در راستای تامين منافع رژيم صهيونيستی است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين در مورد استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در منطقه گفت: نيات مشکوکی پشت سر اين ماجرا به نظر می‌رسد که نگرانی کشورهای منطقه و جهان اسلام را ايجاد کرده است. ما نه تهديدی برای کشورهای منطقه هستيم و نه کشوری در منطقه ما غير از رژيم صهيونيستی تهديدی برای اين منطقه به شمار می‌رود.

وی با بيان اين‌که اين گونه اقدامات در راستای تامين منافع رژيم صهيونيستی و برخی قدرت‌های فرامنطقه‌يی صورت می‌گيرد، تصريح کرد: کشورهای منطقه بايد هوشيار باشند و نگرانی‌هايی که در منطقه و جهان اسلام به وجود آمده است را با هوشياری برطرف کنند.

مهمان‌پرست همچنين در مورد استقرار سپر دفاعی موشکی در ترکيه نيز گفت: ترکيه کشور دوست و همسايه ما است. ما با کمک و رايزنی‌ها و ارتباطاتی که داريم همه موضوعات را مورد بحث قرار می‌دهيم. نگرانی در اين مورد نيز به مقامات ترکيه منعکس شده و اعلام کرده‌ايم نسبت به اين برنامه ترديد جدی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع اصلی اين اقدام در راستای حمايت از رژيم صهيونيستی و حفاظت از آن در مقابل تجاوزات و جنايت‌هايی است که انجام می‌دهد که اميدواريم کشورهای منطقه اجازه ندهند اين گونه اقدامات صورت گيرد.

وی افزود: به اندازه کافی در کشورهای منطقه اين توانايی وجود دارد که با مشارکت هم امنيت منطقه را تامين کنند و به کسی اجازه تعرض ندهند.


در مورد زمان مذاکرات با ۱+۵ به توافق رسيده‌ايم

مهمان پرست با اعلام اين‌که رايزنی و تماس‌ها در مورد مذاکره ميان ايران و کشورهای ۱+۵ ادامه دارد، گفت: راجع به زمان به توافق رسيده‌ايم و در مورد ساير جزييات نيز به محض اينکه توافق حاصل شود اطلاع رسانی خواهد شد.


چارچوب‌ موضوعات مورد بحث در مذاکرات در حال شکل گرفتن است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که رييس‌جمهور در سخنانش گفته است که ايران بر سر حقوق اساسی خود مذاکره نمی‌کند.محتوای مذاکرات ايران با اين کشورها چه خواهد بود؟گفت: در مورد مذاکره با ۱+۵ بحث‌هايی که بايد مطرح شود توسط تيم‌های مذاکره کننده بايد مورد رايزنی قرار گيرد و هر توافقی که حاصل شود کارها دنبال خواهد شد. مفهوم آمادگی طرفين برای شروع مذاکرات بدان معنی است که در مورد موضوعات مورد بحث چارچوب‌ها در حال شکل گرفتن است.

وی ادامه داد: آقای رييس‌جمهور تاکيد داشته است ملت ما از حقوق اساسی خود دست نخواهد کشيد و راجع به آن با هيچ‌کس مذاکره نخواهد کرد. اين بحثی است که ملت و مسوولان روی آن تاکيد کرده‌اند و شامل همه حقوق ما در همه موارد می‌شود.


پرونده دو تبعه آلمانی در قوه قضاييه است

وی در مورد دو تبعه آلمانی که در تبريز به دليل اقدامات غيرقانونی بازداشت شده بودند نيز گفت: پرونده آنها در قوه قضاييه در دست رسيدگی است زمانی که نتيجه رسيدگی مشخص شود اطلاع‌رسانی دقيقی انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد بحران ايجاد شده در هائيتی و تلاش کشورها برای کمک‌رسانی به مردم آنجا نيز گفت: کمک‌رسانی به همه مردم جهان در نقاطی که دچار گرفتاری‌های مختلفی ازجمله بلايای طبيعی می‌شوند بايد در دستور کار همه جوامع انسانی و دولت‌ها قرار گيرد. از ابتدا که حادثه زلزله در هائيتی به وقوع پيوست ايران اقدام برای کمک‌رسانی را به سرعت دنبال کرد و هم اکنون نيز اين موضوع مورد توجه است.

وی اظهار کرد: اميدواريم با همت بين‌المللی و جهانی همه کشورها اقدام سريع خود را برای نجات مردم هائيتی دنبال کنند. ما نيز به نوبه خود در اين رابطه احساس مسوليت می‌کنيم و مسائل لازم را دنبال خواهيم کرد.


قاچاق دارو به کشور به واسطه سفير يک کشور اروپايی صحت ندارد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، در مورد انتشار اخباری مبنی بر اقدام سفير يکی از کشورهای اروپايی با همراهی همسرش برای ورود غيرمجاز دارو به ايران نيز گفت: يکی از سايت‌های خبری مطلبی را در اين رابطه منتشر کرده بود که قاچاق دارو در حال انجام شدن است و بعضی از سفرای اروپايی در آن نقش دارند ما اين مطلب را پيگيری کرديم و از طريق مقامات رسمی وزارت بهداشت و درمان جويا شديم که آنان اين موضوع را تکذيب و تاکيد کردند که اين موضوع صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حصر خانگی رهبران نارضيان در برمه نيز گفت: مباحثی که مربوط به کشور ميانمار می‌شود موضوع داخلی آن کشور است و بايد آن را با ذکر حواشی که در آن وجود دارد دنبال کرد. صرف نظر از اينکه اين اقدام مورد استقبال بسياری از کشورها قرار گرفته است و ما نيز معتقديم برقراری دموکراسی و تعيين حق سرنوشت در هر کشوری می‌تواند به رشد آن کمک کند بايد توجه داشته باشيم که کشورهای غربی و مقامات آمريکايی سال‌هاست که مشکلات زيادی برای مردم ميانمار به وجود‌ آورده‌اند که آن صحنه‌های زشت و منفی را هيچ‌گاه پوشش خبری نمی‌دهند و سعی می‌کنند نکاتی را اشاره کنند که حق مردم ميانمار را تضييع کنند. در هر صورت آنچه که توسط مردم هر کشوری دنبال می‌شود که در تعيين سرنوشت‌شان نقش داشته باشد مورد احترام ملت ما خواهد بود.

وی همچنين در مورد سفر وزير امور خارجه افغانستان به تهران و دستور کار اين سفر و اينکه آيا وی پيامی از آمريکا به تهران آورده است؟ گفت: سفر وزير خارجه افغانستان به ايران در مورد برگزاری کميسيون مشترک بين دو کشور بوده است و موضوعات زيادی در دستور کار برای همکاری داريم.

وی افزود: اين سفر با توجه به وضعيت کشور افغانستان برای آماده کردن زيرساخت اقتصادی آن کمک کرد تا بتوانيم به صورت مدون برای توسعه روابط برنامه‌ريزی داشته باشيم. طبيعی است در ملاقات وزيران خارجه مباحث منطقه‌ای نيز مطرح شود اما از آن نکته‌ای که اشاره شد خبری ندارم و فکر هم نمی‌کنم چنين مطلبی صحت داشته باشد.


سوء تفاهم پيش آمده برای نيجريه برطرف شده

وی همچنين در مورد اخبار مطرح شده مبنی بر شکايت نيجريه از ايران به سازمان ملل برای بازداشت محموله سلاح نيز گفت: اين موضوع به يکی از شرکت‌هايی که محموله‌ای را برای کشور ثالثی ارسال کرده بود مربوط می‌شود و سوءتفاهمی برای دولت نيجريه ايجاد کرده بود که برطرف شده است.


برخی به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه هستند

مهمان‌پرست افزود: اين شرکت اسناد کار تجاری خود را ارائه کرده و از پاسخگويی به هر سوالی که ممکن است برای دولت نيجريه ابهام ايجاد کرده باشد نيز خودداری نکرده است. بنابراين اين مساله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاری است و بهره‌برداری‌ بيشتر از آن و پرداختن به مسائل تبليغاتی در راستای فضاسازی‌هايی است که برخی از کشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه و ساير کشورها هستند.

وی با تاکيد بر اين‌که همه بايد هوشيار باشند،تصريح کرد: منافع کشورهای آفريقايی و ايران با توجه به سياست‌هايی که دنبال می‌کنيم حتما با روابط خوب اين کشورها و ايران تامين خواهد شد.


برنامه‌ريز‌ی مفصلی برای همکاری‌ دو جانبه با کشورهای آفريقايی داريم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: برنامه‌ريز‌ی‌های مفصلی برای همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌يی با کشورهای آفريقايی داريم و در سياست خارجی‌مان اين برنامه‌ها را دنبال می‌کنيم و معتقديم ظرفيت‌های بسيار بالايی برای همکاری‌ها وجود دارد.

يکی از خبرنگاران پرسيد رييس تشکيلات خودگردان فلسطين مدعی است ايران علت انجام نشدن گفت‌وگو بين فتح و حماس است که مهمان‌پرست پاسخ داد: همه می‌دانند علت شکست اين مذاکرات چيست. از ابتدا پيش بينی می‌شد که رژيم صهيونيستی پايبند به هيچ مساله‌ای نباشد. آنها به دنبال تامين حقوق ملت فلسطين نيستند و از مذاکرات سازش برای سرپوش گذاشتن بر برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: توصيه‌ای که ما همواره به احزاب و گروه‌های مختلف فلسطينی داشته‌ايم توجه به اين نکات است. مطمئن باشند رژيم صهيونيستی به دنبال برقراری صلح و امنيت و تامين حقوق مردم فلسطين نخواهد بود و بهتر است با وحدت نظر بين گروه‌های فلسطينی به دنبال تامين حقوق خود به شکل اصولی و ريشه‌يی باشند. اين گونه مذاکرات با طرفی که به هيچ وجه نه مشروعيت دارد و نه قائل به اصول انسانی و بين‌المللی است به نتيجه نخواهد رسيد.


سعد حريری برای پيگيری توافقات امضا شده در سفر رييس جمهور به لبنان به تهران می‌آيد

خبرنگار ديگری از سفر سعد حريری به تهران پرسيد که مهمان‌پرست گفت: طبق برنامه‌ريزی به عمل آمده و براساس توافقات به ويژه پس از سفر موفقيت‌آميز رييس‌جمهور به لبنان برای پيگيری توافقات و اسنادی که در اين سفر امضا شد قرار است آقای سعد حريری سفری به کشور ما داشته باشد که در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر که قرار است ۲۷ آبان در باکو برگزار شود نيز گفت: قبل از اجلاس سران نشست کارشناسان ارشد و نمايندگان ويژه برگزار خواهد شد و موضوعات مورد بحث در آنجا مورد تاکيد و توافق قرار خواهد گرفت و دستور کار اجلاس تعيين می‌شود و پيشنهاداتی برای برنامه‌هايی که بايد دنبال کرد ارائه می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اجلاس وزارت خارجه قبل از اجلاس سران تشکيل خواهد شد و رييس‌جمهور نيز در سفر خود به باکو علاوه بر مباحث پنج جانبه ملاقات‌هايی با سران کشورهای ساحلی خزر خواهد داشت و سفر رسمی دو جانبه خود را به آذربايجان يک روز قبل از اجلاس سران در برنامه دارد.

وی ادامه داد: مهمترين نکته‌ای که در دستور کار قرار دارد توافق‌نامه امنيتی مربوط به دريای خزر، سازمان همکاری‌های اقتصادی خزر، مباحث مربوط به زيست‌محيطی اين دريا و توافق‌نامه مربوط به امور شيلات است.

مهمان‌پرست همچنين در پايان در پاسخ به اين پرسش که آيا برگزاری مانور ولايت ۳ در آستانه برگزاری مذاکرات با کشورهای ۱+۵ پيام خاصی دارد؟ گفت: کشوری که می‌خواهد از استقلال خود دفاع کند و تجربه مشاهده توطئه‌هايی مختلفی را در طول ساليان پس از انقلاب داشته است حتما با آمادگی دفاعی و نشان دادن قدرت دفاع از کشور و تماميت ارضی هم در صلح و امنيت منطقه نقش خواهد داشت و هم جنبه بازدارندگی را در طرف مقابل ايجاد می‌کند. وی گفت: اينکه نيروهای دفاعی کشور ما آمادگی خود را به نمايش بگذارند نشان دهنده نقش موثر ايران در ايجاد صلح و ثبات در منطقه و توانايی‌های بالای دفاعی برای بازدارندگی از هرگونه نيت سوء نسبت به اين کشور يا کشورهای منطقه خواهد بود. هرچقدر کشورهای منطقه تواناتر و مقتدرتر از خود و منطقه دفاع کنند خطر رژيم‌هايی که مخالف منافع کشورهای منطقه هستند را کاهش می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016